arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

پومپئو: آمریکا از جنگ هسته‌ای بین هند و پاکستان جلوگیری کرد

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتابی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نوشته است که هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ به یک جنگ هسته‌ای نزدیک شده بودند، اما مداخله آمریکا مانع از این جنگ شده است. به گفته او اگر آمریکا این دو کشور را برای خودداری از جنگ متقاعد نمی‌کرد هیچ کشور دیگری نمی‌توانست کاری را که آن‌ها در آن شب انجام داده‌اند برای جلوگیری از یک نتیجه وحشتناک انجام دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتابی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نوشته است که هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ به یک جنگ هسته‌ای نزدیک شده بودند اما مداخله آمریکا مانع از این جنگ شده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطراتش تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: مبارزه برای آمریکایی که دوستش دارم» نوشت: «فکر نمی‌کنم جهان به درستی بداند که هند و پاکستان تا چه حد به یک جنگ هسته‌ای در فوریه ۲۰۱۹ نزدیک شده بودند.»

این تنش زمانی اتفاق افتاد که هند در پی کشته شدن ۴۱ سربازش در کشمیر به دست شبه‌نظامیان پاکستان، حملات هوایی را به خاک این کشور آغاز کرد و در پی آن پاکستان یک هواپیمای جنگی هندی را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت.

 پمپئو نوشت: «برای نشست بین ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به هانوی رفته بودم. در محل اقامتم خواب بودم که با یک تماس فوری از یک مقام ارشد هندی از خواب بیدار شدم. او به من گفت پاکستان در حال آماده کردن سلاح‌های هسته‌ای خود برای حمله است و مقامات هندی نیز در حال بررسی آماده سازی سلاح‌های خود بود.»

پمپئو در کتابش مدعی شده است که از این مقام هندی که نامش در کتاب ذکر نشده است خواست کاری انجام ندهد و یک دقیقه به آن‌ها فرصت دهند تا همه چیز را حل کنند.

به گفته او اگر آمریکا این دو کشور را برای خودداری از جنگ متقاعد نمی‌کرد هیچ کشور دیگری نمی‌توانست کاری را که آن‌ها در آن شب انجام داده‌اند برای جلوگیری از یک نتیجه وحشتناک انجام دهند.

هند در سال ۱۹۷۴ میلادی با انجام اولین آزمایش هسته‌ای خود در صحرای راجستان در غرب اين كشور و نزديك مرز پاكستان مدعی شد پس از امريكا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، فرانسه، بریتانیا و چين، ششمين كشوری است كه از قدرت هسته‏‌ای برخوردار است. این کشور چندی بعد یعنی در سال ۱۹۹۸ نیز آزمايش هسته‏‌ای ديگر انجام داد و عملاً موفق به ساخت بمب هسته‏‌ای شد.

به اين ترتيب، هند، با توجه به منازعه طولانی خود با پاكستان، قدرت نظامی و سياسی خود را افزايش داد. اين امر تلاش پاكستان را نيز برانگيخت و پس از چندی اين كشور هم به جمع دارندگان بمب هسته‏‌ای پيوست.

نظرات بینندگان