arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
در گفت و گوی «انتخاب» با عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، بررسی شد:

ادعای دولت درمورد رکوردزنی در افزایش ثبت شرکت‌های دانش بنیان / الفت نسب: اگر می‌خواهند آمار بگیرند، از ما بپرسند که چقدر شرکت‌های فعال در این حوزه تعدیل نیرو کرده‌اند و فروش چقدر کاهش پیدا کرده است

روز گذشته مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رکوردشکنی در افزایش ثبت شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و عنوان کرد: «تا امروز بیش از ۸ هزار و ۱۲ شرکت دانش‌بنیان تأیید شدند و در سال ۱۴۰۱ در افزایش تعداد شرکت‌ها رکوردشکنی داشتیم. ماهانه ۸۰۰ شرکت ارزیابی می‌شوند و زمان فرایند ارزیابی نیز کاهش زیادی داشته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته رضا اسدی‌فرد رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رکوردشکنی در افزایش ثبت شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و عنوان کرد: «تا امروز بیش از ۸ هزار و ۱۲ شرکت دانش‌بنیان تأیید شدند و در سال ۱۴۰۱ در افزایش تعداد شرکت‌ها رکوردشکنی داشتیم. ماهانه ۸۰۰ شرکت ارزیابی می‌شوند و زمان فرایند ارزیابی نیز کاهش زیادی داشته است.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در واکنش به آمارهایی که روز گذشته رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، مبنی بر افزایش ثبت شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرد، می‌گوید که نمی‌دانم ایشان این آمار را بر چه استنادی اعلام کرده‌اند اما در حوزه کسب و کارهای آنلاین دانش بنیان، شرایط خوب نیست چون بستر تمام و کمال ما اینترنت است. اگر بگویند تعداد ثبت شرکت‌های این حوزه افزایش پیدا کرده است، من منکر نمی‌شوم ولی باید بررسی کرد که از این طرف چه تعداد کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند یا رو به تعطیلی هستند. اگر می‌خواهند آمار بگیرند، از ما بپرسند که چه قدر شرکت‌ها تعدیل نیرو کرده‌اند و فروش چه قدر کاهش پیدا کرده است.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص ارائه این آمار و وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آی‌تی، گفت: «شرکت‌های دانش بنیان لزوما شرکت‌های آی تی محور نیستند و نمی‌دانم ایشان این آمار را بر چه استنادی اعلام کردند. در حوزه کسب و کارهای آنلاین دانش بنیان، شرایط خوب نیست چون از فضای مجازی استفاده می‌کنند. همه مردم هم این مشکل به روشنی لمس می‌کنند که به راحتی نمی‌توانند از این فضا استفاده کنند. اگر بگویند تعداد ثبت شرکت‌های این حوزه افزایش پیدا کرده است، من منکر نمی‌شوم ولی باید بررسی کرد که از این طرف چه تعداد کسب و کار؛ چه آن‌هایی که دارند به صورت رسمی و چه آن‌هایی که به صورت کسب و کار خرد از فضای اینترنت استفاده می‌کنند، تعطیل کرده‌اند یا رو به تعطیلی هستند.»

وی تاکید کرد: «شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت یا کشاورزی شاید رشد کرده باشند اما در حوزه آی‌تی آمار چندان چنین امری را نشان نمی‌دهد. بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، شرکت‌های خلاقی بودند که از معاونت علمی ریاست جمهوری مجوز گرفته بودند یا به اصطلاح دانش بنیان نوع سه بودند اما این اکو سیستم الان دچار مشکل است.»

الفت نسب ادامه داد: «پای صحبت‌های هرکدام از فعالان شرکت‌های دانش بنیان حوزه آی تی که بنشینید، اظهار نارضایتی تمام و کمال دارند. بستر شرکت‌های دانش بنیان مثلا حوزه کشاورزی جای دیگری است و شاید در بخش کوچکی از آی تی استفاده کند اما بستر تمام و کمال حوزه ما اینترنت است برای همین نارضایتی وجود دارد و با این آمارها نمی‌توان خوب جلوه کرد. اگر می‌خواهند آمار بگیرند، از ما بپرسند که چه قدر شرکت‌ها تعدیل نیرو کرده‌اند و فروش چه قدر کاهش پیدا کرده است. احصا این اطلاعات روشن و مبرهن است.»

نظرات بینندگان