arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

واکنش نتنیاهو به اظهارات بلینکن: دخالت آمریکا در نظام قضایی ما احمقانه است

نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص طرح اصلاحات قضایی این رژیم انتقاد و آن را دخالت «احمقانه و غیرضروری» واشنگتن توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش نتنیاهو به اظهارات بلینکن: دخالت آمریکا در نظام قضایی ما احمقانه است

فارس: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در خصوص طرح اصلاحات قضایی که کابینه تل‌آویو به دنبال تصویب آن است و مخالفان آن را «کودتا» علیه دستگاه قضایی می‌دانند، انتقاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیرش به فلسطین اشغالی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از نتانیاهو خواست تا از اقدامات یکجانبه در چارچوب طرح اصلاحات قضایی مورد نظر خود خودداری کند.

به نوشته وبگاه «i۲۴»، نتانیاهو در گفت‌وگو با اعضای حزب لیکود، این اظهارات بلینکن را «دخالت آشکار، واضح، غیرضروری و احمقانه» آمریکا توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، وی افزود: «حمایت از حقوق مردم ما و رساندن صدای آنها یکی از نقاط قوت منحصربه‌فرد دموکراسی‌های ما است و ایجاد اجماع در مورد پیشنهادهای جدید مؤثرترین راه برای پذیرش و حفظ آن پیشنهادات است».

 بلینکن در نشست خبری مشترک با نتانیاهو خطاب به او مدعی وجود دموکراسی و حقوق بشر و آزادی در آمریکا و رژیم صهیونیستی شده بود و گفته بود: «آنچه مشارکت ما را قوی نگه می دارد، منافع و ارزش‌های مشترک، به ویژه حمایت از نهادها و ارزش‌های دموکراتیک، حمایت از حقوق بشر و اقلیت‌ها، حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات و تقویت جامعه مدنی است».

پیشتر، «اوریت استورک» وزیر شهرک سازی از حزب «صهیونیست مذهبی» طی پستی در توئیتر به بلینکن حمله کرده و از او خواسته بود که از دخالت در امور رژیم صهیونیستی اجتناب ورزد. وی در این پست نوشت: «بلینکن عزیز، متوجه شدم که تصمیم گرفتی به نخست وزیر ما درس دموکراسی بدهی. خب، دموکراسی در درجه اول وظیفه دولت است که مسیر خود را با توجه به رای شهروندان خود هر کدام به یک اندازه و بدون دخالت خارجی تعیین کند. تظاهرات هر چند مشروع باشد، معادل یک برگه رای نیست».

اظهاراتی که با واکنش تند «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر سابق آن مواجه شد و طی پستی در توئیتر نوشت: « زمان آن فرا رسیدن که نتانیاهو با همه ضعفی که دارد، دست‌کم وزیر استورک را بر سر جایگاه واقعی‌اش بنشاند».

وی افزود: «"دخالت خارجی" آمریکایی که وزیر استورک از آن سخن می‌گوید، شامل ۳۸ میلیارد دلار، تامین باطری‌های گنبد آهنین، بالگردهای آپاچی و F-۳۵ است که احتمال می‌رود به ایران حمله کنند».

لاپید پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما باید هر کاری برای حفظ روابط با آمریکا انجام دهیم».

آنتونی بلینکن در جریان نشست خبری با نتانیاهو، بخش زیادی از سخنان خود را به طرح اصلاحات قضایی ادعایی نتانیاهو که مخالفان آن را «کودتا» می‌دانند و تظاهرات گسترده‌ای علیه آن در شهرهای مختلف فلسطین‌اشغالی از جمله تل آویو صورت گرفته اختصاص داد.

اظهارات بلینکن، مهمترین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد طرح مورد نظر نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی است که به ادعای وی، با هدف بازگرداندن تعادل بین قوای سه‌گانه باید انجام شود. اما مخالفان، این طرح جنجالی را، راهی برای سلطه کابینه او بر کمیسیون انتخاب قضات و مشخص کردن اختیارات دیوان عالی به عنوان بالاترین مرجع قضایی در رژیم صهیونیستی می‌دانند.

اما ​نتانیاهو مدعی است که اصلاحات قضایی، «مظهر اراده رأی‌دهندگان اسرائیلی بوده است و این ادعا که اصلاح قضایی، پایان دموکراسی است، هیچ اساسی ندارد». 

وی با بیان اینکه طی دو دهه گذشته، موازنه بین قوای مجریه، مقننه و قضائیه در رژیم صهیونیستی به هم خورده است، ادعا می‌کند: «این یک پدیده غیر عادی و بی‌سابقه در جهان است. این توازن طی سالهای اندک گذشته به صورت سریعتر از بین رفت».

نظرات بینندگان