arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه؛ شمار جانباختگان به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید / خطر سرمازدگی در کمین افراد زیر آوار / سد آتاتورک در خطر

مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

به گزارش «انتخاب»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور به حداقل ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

این در شرایطی است که به گفته مقامات سوریه در این کشور نیز حداقل ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جان خود را از دست داده‌اند.

آژانس‌های امدادی و کادر اورژانس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان احتمالاً بیشتر خواهد شد چرا که بسیاری از مردم همچنان در سرمای هوا در زیر آوار محبوس هستند.

خطر سرمازدگی در کمین افراد زیر آوار

مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه، گفت: «سرما وجود دارد دارد، اما زمان نیز به سرعت در حال گذشتن است. وقتی هوا سرد است، تلاش‌ها برای نجات بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

او اضافه کرد: «هنوز مناطقی وجود دارد که مردم سعی می‌کنند با دستانشان آواربرداری کنند. تیم های امداد هنوز نتوانسته‌اند به همه جا برسند. این خیلی خیلی دشوار است. ما با زمان در حال مسابقه هستیم.»

آتش‌سوزی کانتینرهای بندر اسکندرون ترکیه مهار شد

مقامات دریانوردی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند که آتش‌سوزی کانتینری در بندر اسکندرون در جنوب این کشور تحت کنترل قرار گرفته و ماموران توانسته‌اند آتش را خاموش کنند.

بندر اسکندرون در استان هاتای این کشور به دلیل تخریب در اثر زلزله به طور موقت از مدار فعالیت خارج شده است.

آیا سد «آتاتورک» در خطر فروریختن است؟

به نظر می‌رسد زمین‌لرزه‌ای که به تازگی ترکیه و سوریه را لرزاند، به دو سد بزرگ در این کشورها آسیب‌رسانده و نگرانی ساکنین در مورد احتمال شکستن آنها و وقوع یک تراژدی مشابه زمین لرزه اخیر را برانگیخته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی زمین‌لرزه‌های شدید، شکاف‌هایی در دیواره این سد ایجاد شده است و اگرچه مناطق اطراف این سد تا به این لحظه، تخلیه شده‌اند، اما به گفته‌ کاربران فضای مجازی، کارشناسان هشدار می‌دهند که سد «آتاتورک» ممکن است هر لحظه بشکند و ویرانی‌های ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر نانسی گورور(Naci Görür)، استاد لرزه‌شناسی ترکیه هشدار داده است: از ذینفعان تقاضا می‌کنم سدهای منطقه را بررسی کنید.

سد آتاتورک سازه اصلی پروژه آناتولی جنوب شرقی است که یک پروژه‌ توسعه‌ چند بخشی شامل سدسازی گسترده در جنوب شرق آناتولی ترکیه بوده که بر اساس مفهوم توسعه‌ پایدار برای بهبود کیفیت زندگی ۹ میلیون نفر از ساکنان این منطقه آغاز شده‌ است که هدف آن استفاده از منابع آبی دجله و فرات است.

نظرات بینندگان