arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

نایب رئیس شورای شهر تهران: یک شبکه مشخص راه‌اندازی شده است تا خدمات شهرداری دیده نشود / سطح توقعات مردم بالاتر از سطح توانمندی‌های مدیریت شهری است / شهرداری باید بابت انجام وظایف مطلوبش تشویق شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک شبکه مشخص راه‌اندازی شده است تا خدمات شهرداری دیده نشود، و این در حالی است که شهرداری در دوره کنونی به خوبی در حال انجام کارهایی است که باید انجام دهد یا اصطلاحا جزو وظایف ذاتی‎اش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک شبکه مشخص راه‌اندازی شده است تا خدمات شهرداری دیده نشود، و این در حالی است که شهرداری در دوره کنونی به خوبی در حال انجام کارهایی است که باید انجام دهد یا اصطلاحا جزو وظایف ذاتی‎اش است.

در هفته‌های اخیر که برخی رسانه‌ها و بعضی شهروندان انتقاداتی را نسبت به عملکرد مدیریت شهری تهران در کاهش آلودگی هوا، ترافیک سنگین در هنگام بارش برف و باران و عملکرد ضعیف شهرداری در عملیات برف‌روبی مطرح کرده‌اند، در اغلب موارد مدیران شهری و اعضای شورای شهر این انتقادات را از منظر سیاسی تحلیل کرده و این طور جلوه داده‌اند که جناح سیاسی رقیب آنها که در دوره گذشته کرسی‌های شهرداری و شورای شهر را برعهده داشت، حالا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و با رویکرد سیاسی، به تخریب عملکرد مدیریت شهری فعلی می‌پردازد و «دچار شدن به آلودگی سیاسی به جای آلودگی هوا»، «تسویه حساب سیاسی با برف» و ...از واکنش‌هایی بود که از سوی مدیریت شهری نسبت به انتقادات شاهد بودیم.

در این میان اما آنچه که برای عموم شهروندان اهمیت دارد، رفع مشکلاتی مانند آلودگی هوا و اتخاذ شیوه‌ای مناسب و موثر برای برف‌روبی در تهران و جلوگیری از تشدید ترافیک در روزهای برفی و بارانی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی است و برای اغلب مردم فرقی نمی‌کند که کدام جناح سیاسی مسئولیت مدیریت شهری را برعهده دارد و کدام جناح سیاسی مشغول تخریب جریان رقیب با ابزارهای رسانه‌ای است و آنچه برای آنها اهمیت دارد، دریافت خدمات شهری به صورت مطلوب است. بسیاری از انتقاداتی هم که اخیرا درباره آلودگی هوا و برف‌روبی نامناسب در تهران مطرح شده، صرفا از سوی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی نبوده است، بلکه این شهروندان عادی بوده‌اند که نسبت به عملکرد شهرداری گلایه‌هایی جدی را در فضای حقیقی و مجازی ابراز کرده‌اند.

با این مقدمه از پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها پرسیدیم که چرا مدیریت شهری انتقاداتی را که نسبت به عملکردش در حوزه‌های مختلف وارد می‌شود، سیاسی و ناشی از جریان‌سازی‌های رسانه‌ای جناح رقیب و مدیران شهری دوره گذشته می‌بیند؟ همچنین این پرسش را با سروری در میان گذاشتیم که چرا شهرداری تهران بعضا در انجام وظایف ذاتی خود بزرگنمایی می‌کند و اتفاقاتی مانند افتتاح یک باغ یا بوستان را که به طور معمول باید در پایتخت رخ دهد، در قالب «رویدادهای امید و افتخار» برگزار می‌کند و انجام وظایف معمولش با هیاهوی رسانه‌ای همراه است؟

سطح توقعات مردم همیشه بالاتر از سطح توانمندی‌های مدیریت شهری است

پرویز سروری در پاسخ به این سؤالات گفت: ما با مطالباتی که توسط شهروندان مطرح می‌شود، هیچ مشکلی نداریم و مطالبه‌گری را حق مردم می‌دانیم. البته سطح توقعات و انتظارات مردم همیشه بالاتر از سطح توانمندی‌های مدیریت شهری است و اگر ما خدمات خودمان را هم افزایش دهیم، بازهم مردم مطالبات بیشتری از ما خواهند داشت. البته این حق شهروندان است که دائما خدمات بهتری را از شهرداری و شورای شهر بخواهند و ما به این حق مردم احترام می‌گذاریم، اما گاهی جریانات سیاسی رقیب به دنبال سیاه‌نمایی هستند که این درست نیست.

وی افزود: ما معتقدیم که حتما باید خدمات شهرداری افزایش پیدا کند، ولی خدماتی هم که همین حالا ارائه می‌شود، باید دیده شود تا مردم امیدوار شوند که شهرداری مشغول ارائه خدمت به آنهاست، اگرچه برخی خدمات هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌اند. بنابراین مشکلی که وجود دارد، انتقادات و مطالبات مردم نیست، بلکه این است که یک شبکه مشخص راه‌اندازی شده است تا خدمات شهرداری دیده نشود.

برخی رسانه‌ها می‌خواهند مردم در جریان خدمات شهرداری قرار نگیرند

سروری با اشاره به برگزاری رویدادهای امید و افتخار توسط شهرداری تهران گفت: پیش از ۱۲ بهمن شهرداری در قالب برنامه «شنبه‌های امید و افتخار»، هر هفته امکانات و خدمات جدیدی را در قالب پروژه‌های خرد و کلان برای شهروندان افتتاح می‌کرد. از ۱۲ بهمن تا امروز نیز هر روز این برنامه شهرداری برگزار می‌شود و مدیریت شهری روزانه مراسم افتتاحیه برگزار می‌کند که در همه آنها یک امکان یا خدمت جدید به شهر اضافه می‌شود. اما برخی رسانه‌ها می‌خواهند که مردم چندان در جریان این خدمات شهرداری قرار نگیرند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه عده‌ای هستند که با حاشیه‌سازی و فضاسازی به دنبال تخریب خدمات مدیریت شهری هستند. به طور مثال، ناگهان موضوع دریافت عوارض قبور در رسانه‌ها مطرح می شود، این در حالی است که این موضوع نه تصویب شده و نه حتی در کمیسیون مربوطه در شورای شهر بررسی شده است. در همه جای دنیا ممکن است بعضی مجموعه‌ها پیشنهاداتی ارائه دهند، اما مهم این است که چه چیزی در نهایت تصویب می‌شود و تا امروز چنین مساله‌ای در شورا تصویب نشده است، ولی برخی افراد در رسانه‌ها و فضای مجازی این موضوع را به عنوان یک مساله مهم جلوه دادند و به تخریب شهرداری پرداختند.

وی با بیان این که در حالی شاهد تخریب عملکرد شهرداری هستیم که مدیریت شهری پایتخت در حال انجام فعالیت های بزرگی در سطح شهر است، گفت: بعضی افراد می‌خواهند که موضوعات کوچک به یک مساله کلان تبدیل شود، اما اقدامات بزرگ دیده نشود. این است که ما می‌گوییم برخی رسانه‌ها نگاه سیاسی دارند و ما با این نوع نگاه مشکل داریم.

مردم نگاه سیاسی ندارند و مطالبه به‌ حقشان ارائه خدمات شهری مطلوب است

سروری با تاکید بر این که عموم شهروندان نسبت به مسائل شهری نگاه سیاسی ندارند، گفت: مردم هرجا که خدمات مناسبی را از شهرداری دریافت کرده‌اند، رضایتمندی داشته‌اند و هرجا که مشکلی در ارائه خدمات شهرداری به وجود آمده است، گلایه کرده‌اند؛ مثلا شاهد آن هستیم که مردم از روند برف‌روبی روز یکشنبه (۲۳ بهمن) راضی هستند، چون شهرداری در آن روز خدمات قابل قبولی را به شهروندان ارائه داد، اما در روز پنجشنبه (۲۰ بهمن) که اشکالاتی در برف‌روبی برخی مناطق وجود داشت، مردم اعتراضاتی داشتند و اتفاقا براساس همین اعتراضات مردمی، اعضای شورای شهر تذکراتی را مطرح کردند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: مردم نگاه سیاسی ندارند و مطالبه به‌حق آنها ارائه خدمات شهری مطلوب است، ولی متاسفانه گروه‌ها و جریاناتی هستند که از منظر سیاسی می‌‌خواهند که مردم خدمات را نبینند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که امروز همه ما باید به مردم امید بدهیم. بنابراین ما باید تلاش حداکثری داشته باشیم که دائما خدمات حوزه مدیریت شهری را توسعه بدهیم و مطالبات مردم را محقق کنیم، ولی رسانه‌ها نیز باید در کنار انتقاداتی که وارد می‌کنند، خدمات خوبی را هم که ارائه می‌شود، به مردم نشان بدهند.

وی در ادامه تاکید کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد که رسانه‌ها هم نقایص شهرداری را اطلاع‌رسانی کنند و هم خدمات را به مردم گزارش دهند و این دو را در کنار یکدیگر ببینند. اما متاسفانه در برخی رسانه‌ها، دو کفه ترازو متعادل نیست و بعضی رسانه‌ها یا با حاشیه سازی خدمات شهرداری را نشان نمی‌دهند، یا این خدمات را بسیار اندک جلوه می‌دهند و در عوض، نواقص کوچک را بزرگنمایی می‌کنند. به نظر من، این رویکرد خلاف انتظاری است که مقام معظم رهبری درباره امیدبخشی به مردم از ما دارند.

وقتی شهرداری به وظیفه‌اش عمل می‌کند، جای «امید و افتخار» دارد

سروری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر این که چرا شهرداری انجام وظایف ذاتی خود مثل افتتاح یک باغ یا بوستان را در قالب رویدادهای امید و افتخار با هیاهوی رسانه‌ای همراه می‌کند؟ گفت: ما معتقدیم که اگر یک مجموعه به وظایف خود به‌درستی عمل کرد و خدمات خوبی را به مردم ارائه داد، باید آن مجموعه را تشویق کرد؛ بخصوص که در دوره گذشته این مجموعه، بسیاری از همین وظایف ذاتی مورد غفلت قرار گرفته است، به نحوی که تعداد بوستان‌ها، ایستگاه‌های مترو و ... راه اندازی‌شده در دوره گذشته بسیار اندک بوده است. همچنین در دوره قبل عملکرد ضعیفی در حوزه حمل‌ونقل عمومی، توسعه بزرگراه‌ها، احیای بافت‌های فرسوده و ... وجود داشته است. بنابراین طبیعی است که وقتی مدیریت شهری یک دوره به وظایف خود عمل نمی‌کند و مدیریت شهری بعدی به انجام همان وظایف می‌پردازد، باید نوع نگاه ما به این دو دوره با یکدیگر متفاوت باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حتی در مساله درس و تحصیل نیز وقتی یک دانش‌آموز به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کند و درس می‌خواند و نمره بالایی کسب می‌کند، طبیعتا تشویق می‌شود، اما دانش‌آموزی که درس نمی‌خواند و مردود می‌شود، مورد تنبیه قرار می‌گیرد. در مدیریت شهری فعلی نیز ما مثل یک دانش‌‌آموز درس‌خوان مشغول انجام وظایف خودمان هستیم، این در حالی است که بعضی افراد به ما می‌گفتند که «شما نمی‌توانید درآمد کسب کنید و به اداره شهر بپردازید»، ولی ما در این دوره هم درآمدهای شهرداری را محقق کرده‌ایم و هم هر روز یا هر هفته خدمات جدیدی را به شهروندان ارائه می‌دهیم و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما مشغول کار کردن هستیم و به وظایف خودمان عمل می‌کنیم.

شهرداری باید بابت انجام وظایف مطلوبش تشویق شود

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: شهرداری در دوره کنونی به خوبی در حال انجام کارهایی است که باید انجام دهد یا اصطلاحا جزو وظایف ذاتی‌اش است. طبیعی است که چنین رویکردی جای «امید و افتخار» دارد، مثلا وقتی شهرداری در منطقه ۱۷ در چهار ماه به اندازه هشت سال قبل آسفالت‌ریزی می‌کند، درست است که وظیفه‌اش را انجام داده است، اما وظیفه‌اش را خوب انجام داده و باید بابت این مساله تشویق شود.

وی در پایان تصریح کرد: مدیریت شهری فعلی تلاش می‌کند مثل دانش‌آموزی باشد که به وظیفه‌اش عمل می‌کند، یعنی درس خود را خوب می‌خواند و نمره بالایی کسب می‌کند. امیدواریم این انجام وظیفه توسط همه رسانه‌ها دیده شود.

نظرات بینندگان