arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس در مورد قیمت دلار؛

میرتاج‌الدینی: فرزین گفت قیمت‌های دلار که در فضای مجازی وجود دارد، غیر واقعی است / سلیمی: وزیر اقتصاد گفت اخلال‌گران زیادی دستگیر شده‌اند / اختیارات فرزین نسبت به رؤسای قبلی بانک مرکزی هم بیشتر شده / نقدعلی: فضای روانی شدید بر پارامترهای واقعی بازار غلبه کرده / سخنگوی هیأت رئیس: بحث نمایندگان این بود که دولت سیاست واحدی درباره ارز ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.

به گزارش «انتخاب»، محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم درباره جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس اظهار داشت: این جلسه با حضور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی و آقای خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه دولت گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس در رابطه با بازار ارز کشور ارائه داد و سپس چند تن از نمایندگان و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در این باره صحبت کردند و سوالاتی را مطرح کرده که تیم اقتصادی دولت به آن پاسخ دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت که در ابتدای دولت سیزدهم مشکلاتی وجود داشته که به مرور زمان این مشکلات در حال کاهش یافتن است و به زودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: همچنین رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.

وی ادامه داد: آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس ارائه داد و بیان داشت که پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده و به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.

میرتاج الدینی در پایان گفت: قرار شد که مجلس و دولت جلسات مشترکی درباره بازار ارزی سکه و طلا و همچنین وضعیت اقتصادی کشور برگزار کنند و دولت نیز از مشورت‌های اقتصادی مجلس در راستای ثبات‌سازی اقتصاد استفاده کنند.

سلیمی: وزیر اقتصاد گفت اخلال‌گران زیادی دستگیر شده‌اند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، موضوع نوسانات بازار ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بسته ویژه دولت برای کنترل ارز عنوان کرد که آثار مثبت اجرایی شدن این بسته به زودی در جامعه احساس خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه همچنین سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت که اخلال‌گران زیادی در بازار ارز دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها به صراحتا به هدف و برنامه‌شان برای ایجاد اخلال در بازار ارز اشاره کرده‌اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز مطالبی را مطرح و عنوان کرد که اختیارات کافی باید برای رئیس کل بانک مرکزی وجود داشته باشد تا بتواند مدیریت مناسب را انجام دهد.

وی افزود: در این جلسه تعدادی از نمایندگان هم در سخنرانی‌های خود ضمن انتقاد از وضعیت موجود در بازار ارز خواستار اقدامات جدی دولت برای کنترل این نوسانات شدند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در صحبت‌های خود عنوان کردند که آقای فرزین از اختیارات لازم برای انجام امور برخوردار است و اختیارات آقای فرزین نسبت به رؤسای قبلی بانک مرکزی هم بیشتر شده است و اگر دولت با محدودیت مانع و یا خلأ قانونی هم مواجه است، مجلس آمادگی دارد تا با تصویب قانون این موانع را رفع کند و به طورکل آمادگی هرگونه همکاری با دولت برای بهبود اوضاع بازار ارز دارد.

نقدعلی: فضای روانی شدید بر پارامترهای واقعی بازار غلبه کرده

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفتگو با مهر با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: از اولین ساعات امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره تحولات بازار ارز برگزار کرد.

وی بیان کرد: در ابتدا رئیس بانک مرکزی گزارشی از وضع موجود و تدابیری که برای کنترل بازار ارز اتخاذ شده است، ارائه کرد. سپس وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و چند نفر از نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند. مخبر یکسری مطالب را درباره وضعیت اقتصادی کشور مطرح و بعد هم رئیس مجلس جمع بندی کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطابق با مباحث مطرح شده در این جلسه باید گفت که فضای روانی شدیدی بر بازار ما حاکم شده و بر پارامترهای واقعی اقتصاد غلبه کرده است. یعنی به جای مباحث حقیقی و اقتصادی بیشتر بعد روانی کارها را جلو می‌برد.

نقدعلی تاکید کرد: دولت تدابیری چون تشکیل بازار مبادله ارزی را انجام داده است و تصمیماتی هم برای بازگرداندن دلارهای ناشی از صادرات فولاد و پتروشیمی اتخاذ شده است که این کارها برای کنترل بازار ارز است. همچنین مقرر شد کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و تدابیر لازم برای کنترل بازار ارز به صورت هماهنگ بین مجلس و دولت در نظر گرفته شود.

سخنگوی هیأت رئیس:  بحث نمایندگان این بود که دولت سیاست واحدی درباره ارز ندارد 

سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: به دنبال افزایش قیمت دلار و برخی از کالاهای اساسی، مجلس امروز از مسئولان ارشد اقتصادی دولت یعنی مخبر، خاندوزی و فرزین دعوت کرد و آنان توضیحاتی درباره تحولات بازار ارز ارائه کردند.

وی بیان کرد: ده نفر از نمایندگان مجلس هم به قید قرعه دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. در این جلسه کاملاً مشخص بود که هم مجلس و هم دولت نسبت به تحولات بازار ارز حساسیت لازم را دارند و نمایندگان هم به واسطه ارتباط و تعامل زیادی که با مردم دارند تاکیدشان بر این بود که معیشت مردم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان دولت هم در این جلسه اذعان کردند که تلاطمات ارزی می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب بزند. نمایندگان مجلس هم انتقادات و پیشنهاداتی را درباره عملکرد دولت در حوزه ارز ارائه کردند.

یکی از مباحث مورد نظر نمایندگان آن بود که در دولت سیاست واحدی درباره ارز وجود ندارد و از زبان مسئولان دولتی سیاست‌های متناقضی پیرامون ارز مطرح می‌شود و این موضوع ناهماهنگی بین دولتمردان را القا می‌کند.

موسوی ادامه داد: همچنین مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کرده بود که باید به ازای حذف ارز ترجیحی به مردم کالا برگ داده شود که نمایندگان از دولت به جهت عدم اجرای این موضوع انتقاد کردند. مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب درباره ارز و عدم ثبات سیاست‌های دولت در حوزه ارز از جمله مباحث دیگری بود که از سوی نمایندگان مجلس در این جلسه مطرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان نقشه راه در حوزه ارز یکی از مشکلات جدی ماست و نمایندگان مجلس در این جلسه تاکید کردند که باید نقشه راه مشخصی در حوزه ارز به سرعت تشکیل شود چرا که اگر این اتفاق به سرعت شکل نگیرد ممکن است وضعیت بدتر شود.

نظرات بینندگان