arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۱

سفر جهنمی میت رامنی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر خارجی میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب جمهوریخواه، گویی سفری جهنمی برای وی بود، زیرا پر از اشتباهات و گاف های مختلف بود.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس، در شماره روز چهارشنبه خود در مقاله‌ای به قلم روپرت کورنول نوشت، اشتباهات رامنی در طول یک هفته گذشته هرچند برای او گران تمام شد، وی را از تلاش برای دستیابی به کاخ سفید آمریکا بازنخواهد داشت، زیرا مواضع وی همچنان در میان اعضا و هواداران حزب جمهوریخواه آمریکا مستحکم است.

در سفر اخیر رامنی به انگلیس، اسرائیل و لهستان نه تنها برخی از اظهارات وی جنجال برانگیز بوده بلکه اظهارنظرهای دستیاران و مشاوران وی در برابر خبرنگاران نیز جنجالی بود. در عین حال، به احتمال زیاد تمامی این اشتباهات تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به بوته فراموشی سپرده می شود یا دست کم تأثیرات آن بر افکار عمومی رأی دهندگان آمریکایی بسیار کمرنگ خواهد شد.

در حالی که رامنی در پایان سفرش به لهستان در حال سوار شدن بر خودرو خود بود، خبرنگاران از او سؤال هایی در رابطه با فلسطین یا اشباهاتی که در این سفر کرده بوده پرسیدند. رامنی بی اعتنا به سؤال های خبرنگاران سوار بر خودرو شد، اما ریک گورکا، یکی

از دستیاران و سخنگویان میت رامنی بر سر خبرنگاران فریاد زده که «ساکت شوید» یا «برویدگم شوید»! البته وی بلافاصله خبرنگارانی را که این سؤال ها را مطرح کرده بودند فراخوانده و از آنان عذرخواهی کرد، اما با این حال صدمه ای که به ستاد انتخاباتی میت رامنی در اذهان عمومی زده شده بود، غیرقابل جبران بود.

حتی پیش از این نیز نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان داده بودکه میزان اعتماد مردم آمریکا به باراک اوباما در رابطه با موضوعات مربوط به سیاست خارجی به مراتب بیشتر از میت رامنی است. این در حالی است که معمولاً اعتماد آمریکایی در مسائل سیاست خارجی به نامزدهای جمهوریخواه بیشتر از نامزدهای دمکرات بوده است.

در عین حال، به طور سنتی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوعات مربوط به سیاست خارجی این کشور، تعیین کننده‌ی اصلیِ پیروزِ انتخابات نیست. این در حالی است که در سال جاری میلادی این مسئله حتی برجسته تر از انتخابات گذشته است، زیرا نگرانی اصلی رأی دهندگانِ آمریکایی در حال حاضر، بیکاری شدید و اقتصاد کساد این کشور است.

هرچند رامنی در خلال سفرش به اسرائیل به فلسطینیان توهین کرد و بیت المقدس را پایتخت اسرائیل خواند و همچنین عقب‌ماندگی اقتصادیِ فلسطینیان در مقایسه با اسرائیلی‌ها را ناشی از اختلافات فرهنگی (نه نابرابری فرصت‌های اقتصادی) دانست، تاکنون هیچ نامزد ریاست جمهوری در آمریکا به علت تحقیر فلسطینیان یا انتقاد از آنان، بازنده انتخابات ریاست جمهوری نشده است.
باوجودی که رامنی در انگلیس بی جهت به یکی از متحدان کلیدی آمریکا توهین کرد و گفت انگلیس آماده برگزاری مناسب مسابقات المپیک لندن نیست، شهروندان انگلیسی، مانند فلسطینیان، حق رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ندارند. رامنی در لهستان حتی به روسیه حملات شدید لفظی کرد که نشان دهنده خامی وی در مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا است.
نظرات بینندگان