arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۱

اسرائیل معافيت سربازي يهوديان افراطي را لغو مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قانون معافیت یهودیان افراطی از خدمت سربازی اجباری در فلسطین اشغالی لغو می شود.

به گزارش انتخاب به نقل از فرانس بیست و چهار، آرمل شاریه تحلیلگر این شبکه افزود نه درصد از جمعیت اسرائیل را یهودیان افراطی تشکیل می دهند. شصت و دو هزار جوان از این جمعیت از خدمت وظیفه اجباری در اسرائیل معاف بودند که با لغو این قانون همگی مجبور به حضور در ارتش خواهند بود. همچنین این قانون شامل حال بیست و هشت هزار عرب اسرائیلی نیز خواهد شد.

در اسرائیل سربازی اجباری برای مردان سه سال و برای زنان دو سال است و در حال حاضر افراد زیادی به تبعیض در خصوص اعمال نشدن قانون سربازی برای یهودیان افراطی اعتراض داشتند. ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل گفته است تا یک ماه دیگر پیشنهادی دقیق درباره این گروه خواهد داد.

این کارشناس ادامه داد ورای این قانون ، مسئله تنش داخلی در اسرائیل مطرح است. حتی مطرح شدن این قانون موجب فروپاشی ائتلاف دولتی نتانیاهو با حزب کادیما شده بود. مردم اسرائیل دیگر نمی خواهند این یهودیان تندرو که مدعی اند همه وقت خود را صرف مطالعه علوم مذهبی می کنند، در ارتش حضور نیابند در حالی که سایر مردم کار می کنند و در ارتش خدمت می کنند.

این گروه از جامعه بدون آنکه به کاری اشتغال داشته باشند هزینه سنگینی برجامعه می گذارند. هزینه این گروه از یهودیان هفتصد و پنجاه میلیون دلار در سال است در حالی که اگر آنان کار کنند تا سه میلیارد دلار درآمد نصیب دولت می کنند. جامعه همچنین با نگرانی شاهد میزان زادو ولد بالای یهودیان افراطی است و در حال حاضر سی درصد از دانش آموزانی به مدارس ابتدایی می روند از قشر یهودیان افراطی هستند. به همین علت سایر گروههای جامعه می گویند اگر بنا باشد این گروه اجتماعی هیچ وجه کار نکند و همچنان باری بر دوش جامعه باشد، تا کجا امتیازهای آنان ادامه خواهد یافت.

قانون معافیت یهودیان تندروی افراطی از بدو تاسیس اسرائیل اعمال می شد زیرا در آن زمان عنوان شده بود اکثر قربانیان نسل کشی یهودیان از یهودیان تندرو بوده اند. به همین علت آنان از بن گوریون خواستند از سربازی معاف شوند و بن گوریون جرات نکرد با خواسته آنها مخالفت کند. در آن زمان صحبت از معافیت چهارصد نفر بود. اما در حال حاضر تعداد افرادی که از این معافیت بهره می برند به شصت هزار نفر می رسد.

این کارشناس ادامه داد اسرائیل با نگرانی تحولات منطقه را دنبال می کند. سوریه در وضع جنگ داخلی قرار گرفته است، مرزهای اسرائیل با سوریه متزلزل به خطر افتاده است. در مصر اخوان المسلمین روی کار آمده، که جنبشی نزدیک به حماس است. محمد مرسی رئیس جمهور مصر وعده داده است به پیمانهای کشورش با اسرائیل احترام بگذارد اما در هر صورت با وجود اسلامگرایان در راس قدرت هیچ چیزی قطعیت ندارد.

اسرائیل همچنین نگران برنامه هسته ای ایران است و نتانیاهو گفته است هنوز تصمیم حمله به ایران گرفته نشده است اما مدام تهدید حمله را مطرح و از نزدیک تحولات را در ایران دنبال می کند.
نظرات بینندگان