arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
عضو شورای شهر:

تصویب بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به نفع محیط زیست

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری تهران ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان مصوب گردید که در ۶ حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، اجتماعی- فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری و هوشمند سازی اختصاص می یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصویب بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به نفع محیط زیست

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تشریح تغییرات بودجه ای سال ۱۴۰۲ در راستای رفع دغدغه‌های محیط زیستی شهر تهران گفت: کفه بودجه امسال شهرداری به نفع محیط زیست سنگین‌تر است.

به گزارش تریبون نیوز از شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی با بیان اینکه بی تردید یکی از مشکلات عمده شهر تهران که بسیاری از شهروندان را با چالش مواجه کرده است موضوع آلودگی هوا می باشد، گفت: یکی از عمده ترین دلایل ایجاد آلودگی هوا وجود منابع متحرک است که سهم بیش از ۶۰ درصد (بر اساس سیاهه انتشار سال ۱۳۹۵) از آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: لذا تقویت حمل و نقل عمومی به عنوان یک راهکار مهم در حل بخشی از این معضل حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی موجود، عملا اهداف متصور در این حوزه محقق نخواهد شد.

وی افزود: از این رو شورای اسلامی شهر تهران در سال جاری به منظور کاهش آلودگی هوا بخش قابل توجهی از بودجه را برای بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انسان محوراختصاص داده است.

به گفته وی، رقم بودجه مصوب شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۵۰ هزار و۳۷۰ میلیارد تومان است که در ۶ حوزه ماموریتی تسهیم شده بود که از این میزان ۳۳ درصد از بودجه برای حوزه حمل و نقل و ترافیک تخصیص یافت.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری تهران ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان مصوب گردید که در ۶ حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، اجتماعی- فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری و هوشمند سازی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با همفکری و بررسی های انجام شده سیاست بودجه ریزی بر پایه حل معضلات اساسی واقع شد؛ لذا با توجه به معضلات حوزه حمل و نقل و نقش آن در کاهش آلودگی هوا، سهم بودجه حمل و نقل به ۴۵ درصد افزایش یافت که به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل، بخش عمده ای به نوسازی و تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و بخش دیگری به مترو اختصاص یافت.

پیرهادی با بیان اینکه در همین راستا برای دستیابی مطلوب تر به اهداف محیط زیستی مقرر شد اتوبوس های پایه گازسوز و برقی در خریدها مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: از سوی دیگر به منظور توسعه حمل و نقل مویرگی در سطح شهر و دسترسی و برخورداری بیشتر شهروندان، از انواع وسایط نقلیه عمومی متناسب با ضریب اشغال سفر بهره گرفته شود و در خطوط و مسیرهایی که ضریب اشغال پایین تری دارند از خودروهای سبک و ون استفاده شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر این مبلغ، یکهزار میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس های سه کابین در مسیر هایی که حجم جابجایی مسافر بالاتر است در نظر گرفته شده است.

پیرهادی یادآور شد: همچنین مقرر شد در جهت خدمت رسانی بهینه، میزان ۵ درصد از عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک به عنوان عوارض حاصل از اجرای طرح های ترافیکی منحصرا جهت توسعه و به روز رسانی تجهیزات مراکز معاینه فنی خودرو اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: در نهایت مقرر شد از منابع مازاد بودجه به مبلغ ۱۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان مبلغی معادل ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل و ترافیک با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران با عناوین توسعه تکمیل خطوط مترو و پایانه ها و پارکینگ ها، توسعه و تامین ناوگان و بهسازی تجهیزات خطوط مترو، توسعه موتورسیکلت های برقی، توسعه و نوسازی ناوگان سبک و ون و تاکسیرانی و اتوبوسرانی، توسعه سامانه های هوشمند حمل و نقل و ترافیک، احداث و توسعه پارکینگ های محله ای، تکمیل پایانه شرق، تجهیزات مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان رفت و روب اختصاص یابد.

برای خواندن اصل این خبر در سایت تریبون نیوز کلیک کنید

نظرات بینندگان