arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

هنری کیسینجر: برای هرگونه فشار بر ایران اکنون باید منافع چین را در نظر گرفت

دیوید ایگاتیوس، تحلیلگر و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در این روزنامه نوشته است که «چگونه چین آغاز یک خاورمیانه چندقطبی را بشارت می‌دهد؟» او بعد هم به مصاحبه‌اش با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در این باره پرداخته است. به گفته کیسینجر «برای هرگونه فشار بر ایران اکنون باید منافع چین را در نظر گرفت.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دیوید ایگاتیوس، تحلیلگر و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در این روزنامه نوشته است که «چگونه چین آغاز یک خاورمیانه چندقطبی را بشارت می‌دهد؟» او بعد هم به مصاحبه‌اش با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در این باره پرداخته است.

او نوشت که کسینجر طی مصاحبه‌ای با او در هفته گذشته گفته است که چین به عنوان میانجی برای عربستان و ایران تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است. او گفت: «سعودی‌ها اکنون در حال متعادلکردن امنیت خود با بازی امریکا در برابر چین هستند.

کسینجر استدلال کرده است که ظهور پکن به عنوان صلح‌جو در درازمدت «شرایط مرجع را در دیپلماسی بین‌المللی تغییر می‌دهد.» به گفته او ایالات متحده دیگر قدرت ضروری منطقه نیست.» به گفته او چین در سال‌های اخیر اعلام کرده که باید در ایجادنظم جهانی مشارکت داشته باشد. اکنون یک حرکت قابل توجه در این جهت انجام داده است.

طبق این مطلب نقش رو به رشد چین، تصمیمات اسرائیل را هم پیچیده می‌کند. اما به گفته کیسینجر «برای هرگونه فشار بر ایران اکنون باید منافع چین را در نظر گرفت.»

نظرات بینندگان