arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

بانک جهانی: بازسازی اوکراین ۴۱۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت

بانک جهانی اعلام کرد رقمی معادل ۴۱۱ میلیارد دلار باید برای بازسازی اوکراین در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: بانک جهانی اعلام کرد رقمی معادل ۴۱۱ میلیارد دلار باید برای بازسازی اوکراین در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته شود.

به گزارش الجزیره، بانک جهانی تخمین زده است که بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ با روسیه در ۱۰ سال آینده ۴۱۱ میلیارد دلار هزینه برای این کشور خواهد داشت. بودجه لازم برای پاکسازی آوارها از شهرها و روستاهای ویران شده به تنهایی ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در گزارشی که چهارشنبه شب منتشر شد، آمده است این برآوردها باید به عنوان حداقل‌ها در نظر گرفته شوند زیرا تا زمانی که جنگ ادامه دارد، نیازها افزایش خواهند یافت.

این ارزیابی ۴۱۱ میلیارد دلاری که به طور مشترک توسط دولت اوکراین، بانک جهانی، کمیسیون اروپا و سازمان ملل تهیه شده است، نسبت به ۳۴۹ میلیارد دلار برآورد شده در گزارشی که بانک جهانی در شهریور ماه سال گذشته منتشر کرده بود، افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش به برخی از تلفات اقتصادی و انسانی جنگ از جمله نزدیک به ۲ میلیون خانه تخریب شده، بیش از یک پنجم موسسات بهداشت عمومی آسیب دیده، ۶۵۰ آمبولانس آسیب دیده یا مفقود شده و حداقل ۹ هزار و ۶۵۵ غیرنظامی کشته شده از جمله ۴۶۱ کودک اشاره کرده است.

آنا بجرد معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی چهارشنبه شب تاکید کرد که بازسازی اوکراین چندین سال طول خواهد کشید.

این گزارش ۱۳۵ میلیارد دلار خسارت مستقیم به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را تاکنون برآورد کرده است.

این ارزیابی انتظار دارد که کی‌یف تنها در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ میلیارد دلار برای بازسازی امور حیاتی و اولویت دار و همچنین سرمایه گذاری‌های بازیابی نیاز داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول هم روز سه‌شنبه اعلام کرد برای یک بسته مالی چهار ساله به ارزش حدود ۱۵.۶ میلیارد دلار با اوکراین به توافق رسیده است.

بانک جهانی در بهمن ماه نیز اعلام کرد، علی‌رغم جنگ شدید با روسیه، اوکراین به خدمات عمومی ضروری از جمله باز نگه داشتن مدارس و بیمارستان‌ها، پرداخت حقوق معلمان و کارمندان دولتی و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگی ادامه می‌دهد.

بجرد معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی در آن زمان نوشت: حمایت از این خدمات حیاتی همچنان یک اولویت است و اوکراین به حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار در ماه برای حفظ آنها نیاز دارد.

جنگ با روسیه میلیون‌ها اوکراینی را آواره کرده است همچنین قیمت جهانی غذا و انرژی نیز در نتیجه جنگ افزایش یافته است.

بانک جهانی گفته است که تا به امروز، نبرد با روسیه پیشرفت اقتصادی ۱۵ ساله در اوکراین را متوقف کرده، تولید ناخالص داخلی را ۲۹ درصد کاهش داده و ۱.۷ میلیون اوکراینی را به سوی فقر سوق داده است.

در این گزارش آمده است که حتی در بحبوحه حملات و درگیری‌های شدید در شرق اوکراین، حفظ دولت، بخش تجاری خصوصی و تلاش‌های بازسازی اوکراین ضروری است.

این بانک اعلام کرد، به تعویق انداختن بازسازی اوکراین این خطر را به همراه دارد که این کشور در شرایطی با رشد کم اقتصادی یا بدون رشد قرار گیرد و پس از پایان جنگ با چالش‌های اجتماعی بزرگی مواجه شود.

طبق گزارش بانک جهانی، بخش انرژی اوکراین در نتیجه حملات روسیه به شبکه برق و سایر مراکز انرژی در طول زمستان اخیر بیشترین خسارت را داشته است.

بانک جهانی در این گزارش افزود که کل خسارت وارده به بخش انرژی، پنج برابر بیشتر از تابستان گذشته برآورد می‌شود.

دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: زیرساخت‌های انرژی، مسکن، زیرساخت‌های حیاتی، اقتصاد و مین زدایی پنج اولویت ما برای سال جاری هستند.

وی تاکید کرد که مقام‌های اوکراین پس از آزادسازی مناطق، کار بازسازی را در این کشور آغاز خواهند کرد.

نظرات بینندگان