arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

روسیه: تصمیم فنلاند در پیوستن به ناتو نتایج معکوسی بر وضعیت امنیتی و سیاسی منطقه دارد

«ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تصمیم فنلاند در پیوستن به ناتو تصمیمی غیر متوازن است و نتایج معکوسی بر وضعیت امنیتی، نظامی و سیاسی منطقه به دنبال خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تصمیم فنلاند در پیوستن به ناتو تصمیمی غیر متوازن است و نتایج معکوسی بر وضعیت امنیتی، نظامی و سیاسی منطقه به دنبال خواهد داشت.

به گزارش آرتی، زاخاورا اظهار داشت: نمی‌توان تصمیم فنلاند در پیوستن به ناتو را تصمیمی موازنه‌بخش دانست بلکه تحت تاثیر کارزار بی‌‌سابقه رسانه‌ای علیه روسیه گرفته شده است، ما می‌دانیم که ایالات متحده امریکا و شماری از متحدانش در پشت سر این کارزار سیاسی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم که این اقدام نتایج معکوس به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: مایل هستم تا بار دیگر تاکید کنم که این تصمیم موجب وخامت اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه بالتیک خواهد شد و تنش‌ها در قطب شمال را افزایش خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: تصمیم ناتو در پیوستن به ناتو تاثیر منفی بر روابط با روسیه از جمله در بُعد اقتصادی گذاشته است.

پیش از این، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه از پارلمان این کشور خواسته بود تا با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند.

عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مشروط به موافقت همه اعضای کنونی این سازمان است و از ۳۰ کشور عضو تاکنون پارلمان‌های ۲۸ کشور با عضویت فنلاند موافقت کرده‌اند. اما آنکارا همواره با پیوستن فنلاند به ناتو مانند عضویت سوئد در این سازمان مخالفت کرده است.

این دو کشور منطقه اسکاندیناوی سال گذشته به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند.

ترکیه طی ماه‌های گذشته در برابر عضویت سوئد در ناتو موضع سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده بود. آنکارا از دولت سوئد به دلیل اعطای پناهندگی به پناهندگان کُرد که ترکیه آنها را «تروریست» می‌خواند انتقاد می‌کند.

فنلاند پس از اوکراین، طولانی‌ترین مرز مشترک با روسیه را در میان کشورهای اروپایی دارد.

نظرات بینندگان