arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۲

سازمان ملل نیروهای روسیه و اوکراین را به اعدام اسرا متهم کرد

سازمان ملل نسبت به آنچه که آن را اعدام های سریع اسیران جنگی از سوی نیروهای روسی و اوکراینی در میدان نبرد نامید، ابراز نگرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سازمان ملل نسبت به آنچه که آن را اعدام های سریع اسیران جنگی از سوی نیروهای روسی و اوکراینی در میدان نبرد نامید، ابراز نگرانی کرد.

این اتهامات پس از آن مطرح شد که کی یف ادعا کرده است نیروهای روسیه یک نظامی اسیر اوکراینی را اعدام کرده و سپس فیلم آن را در فضای مجازی منتشر کرده اند.

ماتیلدا بوگنر، رئیس نمایندگی نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین، گفت که این سازمان اخیرا قتل‌ اسرا از سوی هر دو طرف را ثبت کرده است.

این مقام سازمان ملل افزود: ما عمیقاً نگران اعدام سریع حداکثر ۲۵ اسیر جنگی روسی توسط نیروهای مسلح اوکراین هستیم و این موارد را مستند کرده‌ایم. این اعدام ها اغلب بلافاصله پس از دستگیری در میدان جنگ انجام شده است.

وی افزود: در حالی که ما از تحقیقات مقامات اوکراین در مورد پنج پرونده مربوط به ۲۲ قربانی آگاه هستیم، هنوز از پیگرد قانونی عاملان این اقدامات اطلاعی نداریم.

بوگنر همچنین نسبت به اعدام ۱۵ زندانی اوکراینی توسط نیروهای مسلح روسیه پس از اسارت آنها ابراز نگرانی کرد.

او گفت که گروه واگنر که مدعی است رهبری حمله روسیه به باخموت را بر عهده دارد، مسئول ۱۱ مورد از این قتل ها بوده است.

روسیه و اوکراین از آغاز جنگ در سال گذشته یکدیگر را به قتل اسرای جنگی متهم کرده اند. یکی از گزارش های سازمان ملل که به تازگی منتشر شد، اعلام کرده است که نیروهای نظامی اوکراینی اسیران جنگی روسیه را تهدید به مرگ، اعدام های ساختگی یا تهدید به خشونت جنسی کرده اند. برخی از ضرب و شتم های اسیران جنگی روسیه "صرفاً انتقام جویانه" بودند.

سازمان ملل با اشاره به شهر بوچا در نزدیکی کی یف که در آن نیروهای روسیه به جنایات گسترده متهم شده اند، گزارش داد: در برخی موارد، افسران اوکراینی اسرای جنگی روسیه را مورد ضرب و شتم قرار داده و گفته اند: این برای بوچا است.

یکی از اسیران جنگی روسیه که سازمان ملل با وی مصاحبه کرده است، گفت: اوکراینی ها قبل از بازجویی، به عنوان هشدار، دسته تبر غرق در خون را به من نشان دادند. بازجویی حدود یک ساعت طول کشید و هر وقت فکر می‌کردند دروغ می‌گویم، شش بار به من شوک الکتریکی وارد کردند.

اسرای جنگی اوکراینی که در این گزارش اظهارات آنها نیز نقل شده است، اعلام کردند که مورد شکنجه، خشونت جنسی، کمبود آب و غذا قرار گرفته‌اند و از مراقبت‌های پزشکی محروم هستند.

این گزارش افزود که براساس گفته های اسرای اکراینی, نیروهای روسیه برای استخراج اطلاعات یا به عنوان نوعی مجازات آنها را شکنجه و مورد بدرفتاری قرار داده اند.

زندانیان اوکراینی مواردی از ضرب و شتم با بیل، ضربات چاقو، شوک الکتریکی و تلاش برای خفه کردن را گزارش داده اند.

نظرات بینندگان