arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

پژوهش جدید: سردردهای میگرنی با چرخه خواب و بیداری بدن ارتباطی قوی دارند

نتایج پژوهشی که در مجله «نورولوژی» منتشر شده، نشان می‌دهد میگرن و سردرد‌های خوشه‌ای با «ریتم سیرکادین» بدن و یا چرخه خواب و بیداری فرد ارتباطی قوی دارند. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا میگرن را نوعی سردرد عودکننده تعریف می‌کند که می‌تواند از درد متوسط تا فلج‌کننده متغیر باشد و بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. میگرن زنان را سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. پژوهشگران متوجه شده‌اند که در ۱۶ پژوهش مختلف، ۷۱ درصد از ۴ هزار و ۹۵۳ داوطلب، ریتم مشخصی از سردرد‌های خوشه‌ای داشته‌اند. اکثر این سردرد‌ها در ساعات پایانی شب تا ساعات اولیه صبح و در فصل‌های بهار و پاییز رخ داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج پژوهشی که در مجله «نورولوژی» منتشر شده، نشان می‌دهد میگرن و سردردهای خوشه‌ای با «ریتم سیرکادین» بدن و یا چرخه خواب و بیداری فرد ارتباطی قوی دارند.

مؤسسه ملی بهداشت آمریکا میگرن را نوعی سردرد عودکننده تعریف می‌کند که می‌تواند از درد متوسط تا فلج‌کننده متغیر باشد و بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد‌‌. میگرن زنان را سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند.

سردردهای خوشه‌ای شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه هستند که در یک سمت سر بروز پیدا می‌کنند و احتمال رخ دادن آن در مردان، سه برابر بیشتر است. این سردردها اغلب کوتاه‌مدت هستند.

پژوهشگران متوجه شده‌اند که در ۱۶ پژوهش مختلف، ۷۱ درصد از ۴ هزار و ۹۵۳ داوطلب، ریتم مشخصی از سردردهای خوشه‌ای داشته‌اند. اکثر این سردردها در ساعات پایانی شب تا ساعات اولیه صبح و در فصل‌های بهار و پاییز رخ داده است.

یکی از پژوهشگران این مطالعه توضیح داد که اگر بیمار شماره ۱ به صورت منظم ساعت ۳ صبح سردرد بگیرد، بیمار شماره ۲ ممکن است در ظهر دچار سردرد شود اما این رویه ثابت بوده است و سردردها از یک الگوی روزانه پیروی کرده‌اند.

این پژوهش همچنین نشان داد افرادی که سردردهای خوشه‌ای را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که مبتلا نشده‌اند سطح «کورتیزول» بالاتر و «ملاتونین» پایین‌تری داشتند.

میگرن نسبت به سردردهای خوشه‌ای پیوند ضعیف‌تر یعنی ۵۰ درصدی با ریتم شبانه‌روزی بدن نشان داد.

افراد مبتلا به میگرن نسبت به افراد بدون میگرن سطح «ملاتونین» پایین‌تری در ادرار خود داشتند و این میزان در طول حمله میگرن کمتر هم می‌شد.

بررسی مطالعات ژنتیکی نیز هر دو نوع سردرد را با دو ژن مرتبط دانسته است که نقش کلیدی در تنظیم ساعت داخلی بدن دارند.

این پژوهش، اهمیت نقش هیپوتالاموس، بخشی از مغز که چرخه شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند در سردرد خوشه‌ای و میگرن را تقویت می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند این تحقیق نشان داده است که درمان‌هایی که چرخه شبانه‌روزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند از جمله مصرف داروها در زمان های خاصی از روز باید در بررسی سردردها مد نظر قرار داده شوند.

نظرات بینندگان