arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۱۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
گرمای 40 درجه قم‌ و هشدار مسؤولان ؛

سد 15خرداد آب رفت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر سال که به فصل داغ تابستان می‌رسیم، مسؤولان آب استان قم ضمن هشدار به مردم در زمینه مصرف بهینه آب و کاهش شدید منابع تأمین آب از مردم می‌خواهند تا صرفه‌جویی در مصرف آب را مورد توجه قرار دهند.

البته افزایش مصرف آب تنها مربوط به قم نمی‌شود، بلکه این مسأله یک اپیدمی است که سراسر کشور را فراگرفته است. مصرف آب شرب خانگی در ایران دو برابر متوسط جهانی است، میانگین سهم سرانه آب در ایران هزار و 900 و در جهان 7 هزار و 600 مترمکعب اعلام شده است. به هر حال، قم سالهاست که با مشکل آب شرب دست و پنجه نرم می‌کند و پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم نیز به سرانجام خود نرسیده است. مردم قم در فصل تابستان در حالی که دمای بیش از 40 درجه را تجربه می‌کنند باید مصرف بهینه در آب را جدی بگیرند.

هیچ‌ آبی از سد 15 خرداد قم برداشت نمی‌ شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه هم اکنون 58 درصد آب قم از سرشاخه‌های دز تأمین می‌شود، می گوید: آب قم از چهار منبع سرشاخه‌های دز، چاههای سطح شهر، چاههای علی آباد و سد 15 خرداد تامین می‌ شود، اما در حال حاضر با توجه به حجم پایین آب سد 15 خرداد هیچ گونه برداشتی از آب این سد نمی ‌شود.
عبدالحمید توکلی‌ بینا با بیان اینکه بیش از 92 درصد سد 15 خرداد خالی است، اظهار می‌دارد: هم‌اکنون سد 15 خرداد حدود 16 میلیون مترمکعب آب دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 6 میلیون مترمکعب آب قابل برداشت است و مابقی آب سد به دلایل کیفی و فنی قابل برداشت نیست. وی با بیان اینکه بحث کمبود آب سالم برای مصارف بهداشتی و آشامیدنی در تمام دنیا وجود دارد کاهش منابع تامین آب را مورد توجه قرار داده و اظهار می‌دارد: در استان قم هر سال یک متر سفره‌های زیرزمینی پایین می‌رود و 100 میکروموس شوری آب افزایش پیدا می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خشکسالی و کمبود منابع تأمین آب را از جمله دلایل انتقال حوزه به حوزه آب عنوان کرده و تصریح می‌کند: انتقال حوزه به حوزه آب هزینه‌های هنگفتی را به دنبال دارد که در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم این امر کاملاً مشهود است.
کمبود آب در قم به حدی است که نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شده و به مردم هشدار دادند تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. یکی از این نمایندگان احمد امیرآبادی نماینده جدید مردم قم در مجلس شورای اسلامی است که موضوع آب را مسأله مهمی دانسته و با بیان اینکه کم آبی در استان قم یک واقعیت است اظهار می‌دارد: بهره‌گیری از روش‌های جدید و مدرن در استفاده از آب باید هم در بخش کشاورزی و هم شرب مورد توجه جدی قرار گیرد. وی همچنین کاهش هدررفت آب در شبکه و تاسیسات آبرسانی را مهم ارزیابی کرده و یادآور می‌شود: باید با سرمایه‌گذاری و اقدامات مناسب در این بخش و تعویض بخش‌های قدیمی و فرسوده شبکه از هدررفت آب جلوگیری شود.

افزایش مصرف آب در قم
همچنین معاون بهره‌برداری آبفای قم از افزایش مصرف آب در قم خبر داده و از همشهریان می‌خواهد ضمن پرهیز از مصارف غیرضروری آب، حتی‌الامکان مصارف ضروری را نیز کاهش دهند.
مهدی نظرزاده با بیان اینکه مردم قم در چهار ماهه نخست سال گذشته حدود 33 میلیون و 562 هزار و 800 متر مکعب از آب استفاده کردند، اظهار می دارد: این میزان در سال جاری با پنج درصد افزایش به 35 میلیون و 241 هزار و 100 متر مکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف آب در قم به بیش از سه هزار و 800 لیتر در ثانیه رسیده است، خاطرنشان می کند: افزایش سه درصدی مشترکین، افزایش ساخت و سازها به ویژه کارگاه عظیم مسکن مهر، فضای سبز شهری و... از علل اصلی افزایش مصرف آب در قم بوده است. وی همچنین با بیان اینکه در 14 تیرماه شاهد بیشترین میزان مصرف آب در قم در طول سال جاری بودیم، عنوان می کند: میزان مصرف آب در قم در این روز به 357 هزار و 668 متر مکعب رسید.

کام مردم قم با آب شیرین، شیرین شود
جای امیدواری است پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم که جزو پروژه‌های مهر ماندگار دولت اعلام شده است، در پایان عمر دولت دهم به سرانجام برسد و کام مردم قم با آب شیرین، شیرین شود. پروژه‌ای که سال گذشته با بهره‌برداری طرح فوری و اضطراری قم را از بی‌آبی نجات داد و طبق قول و قرار مسؤولان این پروژه تا پایان دولت دهم به صورت کامل به بهره‌برداری برسد تا مردم قم تا چند سال خیالشان از تأمین آب شرب با کیفیت آسوده باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
0
1
این پروژه انتقال اب از سرشاخه های دز تا به حال سه بار در قم و به بهانه های مختلف افتتاح شده من نمیدونم چند بار دیگه نیازه افتتاح بشه تا به بهره برداری کامل برسه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
1
0
خدارا شکر که این استان خوزستان توی کشور هست نفت و آب و نیشکر و ... از همینجا اعلام می شود هنوز چند قطره آب توی کارون و کرخه و دز هست و علاوه بر حل مشکل کم آبی اصفهان و یزد و قم و ... میشود مشکل کم آبی خراسان شمالی و افت سطح آب دریاچه ارومیه را هم با آن حل کرد
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
0
0
یکی از مشکلات قم اب شیرین کن هایی است که هم اکنون و پس از انتقال اب سرشاخه های دز مورد استفاده گسترده در خانه ها قرار میگیرند. چون این اب شیرین کن ها در حدود 50 درصد اب را به فاضلاب تبدیل میکنند و 50 درصد باقیمانده برای شرب استفاده میگردد.
حال میتوان برآورد کرد که چه حجمی از اب تبدیل به فاضلاب میشود و مشکل کم ابی را تشدید میکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
0
0
آب سرشاخه هاي دز از شهرستان اليگودرز به قم منتقل مي شود نه تنها حقابه اي به مردم اين شهر پرداخت نمي شود حتي نامي از اين شهر برده نمي شود با انتقال اين آب بسياري از روستاها به علت بي آبي خالي ازسكنه وبسياري ازچاه هاخشك واراضي كشاورزي نابود شدند
نظرات بینندگان