arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال جوانتر از دنیا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان سن ابتلا به سرطان پستان در ایران را ۱۰ سال جوانتر از دنیا عنوان کرد و گفت: میانگین سن ابتلا به این نوع سرطان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا:رئیس مرکز تحقیقات سرطان سن ابتلا به سرطان پستان در ایران را ۱۰ سال جوانتر از دنیا عنوان کرد و گفت: میانگین سن ابتلا به این نوع سرطان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی است.
 
به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، محمد اسماعیل اکبری با اشاره به تفاوت های ابتلا به سرطان در ایران و سایر کشورهای جهان، اظهار داشت: ابتلا به سرطان پستان در بین مردان و زنان ایرانی جایگاه نخست را دارد و این در حالیست که در کشورهای غربی این جایگاه متعلق به سرطان ریه است.
 
وی با اشاره به تفاوت سنی ۵ تا ۱۰سال جوان تر ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به کشورهای غربی، افزود: میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی می باشد، و علت اصلی آن جوانی جامعه ایران است و این در حالیست که سرعت رشد سرطان پستان در غرب تقریبا ثابت مانده ولی در کشور ما به دلیل سالمندن شدن و همچنین افزایش ریسک فاکتورها در حال افزایش است.
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان پستان با بیان این مهم که در ۱۰ سال گذشته امید به زندگی در مبتلایان به سرطان پستان افزایش داشته است، گفت: روند رو به رشد و افزایشی امید به زندگی در همه بیماران سرطانی به خصوص مبتلایان به سرطان پستان در کشور قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته بوده و حتی با در نظر گرفتن مرحله بالینی بیماری بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.
 
پروفسور اکبری با اشاره به اهمیت و نقش آزمایشگاه در تشخیص و مانیتورینگ سرطان پستان، اظهار کرد: آزمایشگاه در صورت صحت عملکرد، راهنمای مناسبی برای درمان است، امروز بدون آگاهی از ساختارهای پاتولوژیک و بیولوژیک قادر به مرحله بندی و درمان بیماران نیستیم، بعضی از تومور مارکرها در جایگاه اصلی خود نمایانگر وضعیت بیماری در طول مراقبت و پیش آگهی برای کشف موارد عود و شناخت درمان زودرس آن ها می باشند.
 
وی ادامه داد: تا امروز غربالگری های ملکول بیولوژی مثل ژنومیکس ترانس کریپتو میکس، بروتئومیکس و غیره تنها در قالب تحقیقات صورت می گیرد و نتوانسته است به عنوان یک روش غربالگری معرفی شود ، اما می توانند در مواردی در قالب تبین « پیش آگهی » و کمک به و کمک به درمان موثر باشند.
نظرات بینندگان