arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در گفت و گو با «انتخاب»:

احتمال تعدیل نیرو‌های استارتاپ‌ها در اردیبهشت ماه به دلیل تداوم محدودیت‌های اینترنتی

الفت نسبت: مجددا به کسب و کار‌ها توصیه می‌کنم خیلی نگاهشان به دولت نباشد؛ راه سختی در پیش دارند، باید کسب و کار خود را تنظیم مالی کنند و این مسیر را ادامه دهند؛ نباید بگذاریم چراغ کسب و کار‌های آنلاین خاموش شود. دولت‌ها مستاجرند و می‌روند، اما کسب و کار‌ها باقی می‌مانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر‌های ضد و نقیض مبنی بر تعدیل نیروی استارتاپ‌ها در اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ الی ۳۰ درصد نگرانی‌هایی را در این اکوسیستم به وجود آورده که منجر به ناامیدی نیرو‌ها و ضعف استارتاپ‌ها و افزایش انگیزه مهاجرتی شده است. از سوی دیگر دولت نیز هنوز واکنشی نسبت به محدودیت‌های اینترنتی نشان نداده و مشخص نیست چه تصمیمی برای فیلترینگ و کاهش سرعت دارد.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، درباره خبر تعدیل نیروی استارتاپ‌ها در اردیبهشت ماه به «انتخاب» گفت: من هنوز چنین چیزی را به این قطعیت نشنیدم و آمار‌ها مشخص نیست، اما دور از ذهن هم نیست که تعدیل نیرو صورت بگیرد. البته تعدیل نیرو‌ها بستگی به شرایط دارد، اگر موضوع محدودیت‌ها مورد تصمیم گیری جدید قرار بگیرد و فضا مثل قبل شود، بحث تعدیل‌ها کمرنگ خواهد شود.

وی افزود: استارتاپ ها یک نوع سرمایه گذاری روی نیروی خود می‌کنند و زمان می‌برد تا آن فرد به درجه‌ای برسد که مطلوب مجموعه است. با این تفاسیر سخت است که نیروی خود را از دست بدهد. وضعیت امسال نامشخص است و همه منتظرند که ببینند دولت چه اقدام خاصی می‌خواهد برای محدودیت‌ها انجام دهد. ضمن اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جامعه بر روند کسب و کار‌های آنلاین موثر است و گرانی و تورم که در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دارد، باعث خواهد شد فروش آنلاین از اولویت خارج باشد. با این وضعیت ما برای دو ماه آینده هم نمی‌توانیم پیش بینی داشته باشیم.

الف نسب در ادامه نسبت به مطالبه گری استارتاپ‌ها از دولت برای رفع محدودیت‌های اینترنتی خاطرنشان کرد: تشکل ما به عنوان اتحادیه کسب و کار مجازی، تقریبا بعد از روی کار آمدن این دولت همواره پیگیر برگزاری انتخابات در این حوزه بوده است، انتخاباتی که قرار برود برای کسب و کار‌های آنلاین برگزار شود، اما تا امروز جلوی آن گرفته شده و دچار مشکلات سختی هستیم.

وی اضافه کرد: وزارت صمت به این موضوع ورود کرده است و برای یک تشکل صنفی مستقل تصمیم گیری می‌کند و همچنان از برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کند. این مسئله باعث شده است حداقل از سمت این تشکل هیچگونه دیالوگی با دولت برقرار نشود، ضمن اینکه فکر می‌کنم دوستان در وزارت صمت از این موضوع راحت و خوشحال اند، چون در گذشته یک سری مطالبه گری صورت می‌گرفت و در خیلی از موارد هم موفق بود. الان دولت تمایلی ندارد این دیالوگ شکل بگیرد و با بخش خصوصی همراهی نکرده است. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ اتفاقات بهتری رخ دهد.

الفت نسب درباره تضعیف اکوسیستم استارتاپ‌ها در آینده نزدیک گفت: مجددا به کسب و کار‌ها توصیه می‌کنم خیلی نگاهشان به دولت نباشد؛ راه سختی در پیش دارند، باید کسب و کار خود را تنظیم مالی کنند و این مسیر را ادامه دهند؛ نباید بگذاریم چراغ کسب و کار‌های آنلاین خاموش شود. دولت‌ها مستاجرند و می‌روند، اما کسب و کار‌ها باقی می‌مانند. ما بالاخره برای این اکوسیستم زحمت کشیده ایم و باید تاب آوری مان را بالا ببریم. به هر حال این مسیر را باید به جلو برویم. برخی معتقدند این اکوسیستم شاید از بین برود، اما این اتفاق به هیچ عنوان نمی‌افتد. با توجه به صحبت‌های رهبری در نوروز مبنی بر توجه به بخش خصوصی، امیدواریم دولت هم نسبت به این موضوع توجه داشته باشد.

نظرات بینندگان