arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱

این همه گروگان و باز هم ادعای امنیت در دمشق؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصرایران - معاون عربی - آفریقایی وزير خارجه ايران در گفت وگو با شبکه خبری العالم، گفته است: «وضعيت دمشق پایتخت سوریه به گونه اي است كه امكان حضور زوار ايراني با سازماندهي و رعايت جوانب امنيتي در مرقدهای مطهر حضرت زينب و حضرت رقيه (س) فراهم بوده و هست.»

این سخن ، در شرایطی از سوی یک مقام مسوول گفته شده که خود وی ، به ربوده شدن 48 زائر ایرانی در دمشق در روزهای اخیر اشاره کرده و گفته است:«طرف هايي به دنبال ربودن اتباع و زائران ایرانی در سوریه هستند.»

حال از جناب دیپلمات ارشد کشورمان می پرسیم چگونه این دو بخش از حرف هایش را می توان جمع کرد؟ از یک سو می گوید طرف هایی در صدد ربودن ایرانیان هستند و در این راه هم موفق شده اند بارها اتباع ایرانی را گروگان بگیرند و از سوی دیگر ، مدعی امنیت برای زوار ایرانی است!

  در کشوری که جلسه محرمانه در درون ساختمان سازمان امنیتش منفجر می شود و وزیر دفاع و فرماندهان نظامی و امنیتی اش کشته و مجروح می شوند و طرفین درگیر ، هر روز از همدیگر می کشند و درست در همین لحظه هم ده ها ایرانی اسیر گروه های مسلح هستند و رسماً هم تهدید به مرگ شده اند ، جناب معاون از کدام امنیت برای اتباع ایرانی سخن می گوید؟!

اگر امنیت برای ایرانی ها مهیاست ، چرا در ماه های اخیر هزاران ایرانی دمشق را ترک کرده و به کشور بازگشته اند؟

در همه جای دنیا ، اگر کشوری دچار کوچکترین ناامنی - ولو بالقوه - باشد ، مسوولان کشورهای دیگر ، به اتباع خود هشدار می دهند که به منطقه ناامن مسافرت نکنند و اگر ناچار از سفر هستند باید چه نکاتی را رعایت نمایند. آنها حتی در موارد ضروری ، پروازهای فوق العاده و رایگان هم برقرار می کنند تا شهروندانشان را از معرکه برهانند.

حتی روسیه که در حمایت از نظام سوریه تا کنون سنگ تمام گذاشته و حتی سه بار قطعنامه های ضد سوری را وتو کرده است ، از اتباع کشورش خواسته به علت "اوضاع به شدت متشنج در سوریه و تداوم درگیری ها" به سوریه نروند و از دیروز نیز پروازهای شرکت هوایپمایی دولتی روسیه (ایرفلوت) به دمشق را متوقف کرده است.

ولی متاسفانه در اینجا شاهدیم که به جای هشدار و تذکر و گفتن واقعیت ها ، رسمی ترین مقامات وزارت خارجه ، به مردم آدرس غلط می دهند و نه تنها مسافرانی که به استناد همین سخنان سفر می کنند را به خطر می اندازند ، بلکه منافع ملی را نیز به چالش می کشند کما این که ربایش اخیر 48 ایرانی ، توان زیادی از دستگاه دیپلماسی را مصروف خود کرده است.

وقتی آقایان دمشق را منطقه بی خطر اعلام می کنند ، عده ای از مردم که عاشق زیارت حضرت زینب (س) هستند و در عین حال دسترسی جامعی به اخبار ندارند ، با اعتماد به این حرف ها ، بار سفر می بندند و با توجه به این که سوریه از ایرانی ها ویزا نمی خواهد ، با خرید یک بلیط هواپیما ، به سادگی راهی سرزمین شام می شوند تا سفری ارزان تر از مقاطع زمانی پیشین را تجربه کنند. این در حالی است خبر ندارند چه اتفاقات ناگواری می تواند در کمین شان باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد حکومتی که نتوانست از ساختمان سازمان امنیت ملی اش مواظبت کند ، در بلبشوی جنگ شام ، حواسش به امنیت زائران ایرانی باشد.

آیا کسانی که صورت مساله را برای مردم درست تشریح نمی کنند و در تصمیم آنها برای سفر به سوریه تأثیر می گذارند ، مسؤول عواقب احتمالی این سفرها نیستند؟!
نظرات بینندگان