arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

با وجود کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم، علی‌اف کسب «اکثریت آرا» را به اردوغان تبریک گفت

در شرایطی که طبق آخرین خبرها انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شده است، الهام علی اف در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان به او تبریک گفت. طبق روایت دفتر علی اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به اردوغان و ائتلاف انتخاباتی او بابت کسب «اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه » تبریک گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، به رجب طیب اردوغان کسب اکثریت آرای انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

در شرایطی که طبق آخرین خبرها انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شده است، الهام علی اف در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان به او تبریک گفت.

دفتر الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که او با رجب طیب اردوغان درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه گفت‌و‌گو کرد.

طبق روایت دفتر علی اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به اردوغان و ائتلاف انتخاباتی او بابت کسب «اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه » تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: « رئیس جمهور الهام علی اف خاطرنشان کرد که جمهوری ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان پیشرفت‌های زیادی داشته است و مردم برادر ترکیه در این انتخابات نیز اعتماد خود را به رهبرشان نشان دادند».

به گفته دفتر الهام علی اف، «رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان بابت توجه و تبریکش، تشکر کرد».

در پایان بیانیه دفتر ریاست جمهوری آذربایجان تاکید شد که علی و اردوغان یک بار دیگر تاکید کردند که «روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، ابدی و ناگسستنی است».

تبریک علی اف به اردوغان در شرایطی انجام شده که طبق آخرین خبرها از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شده است.

بنا بر آخرین خبرهای رسمی، با شمارش ۹۹ درصد آرا رئیس‌جمهور ترکیه توانسته ۴۹.۳۵ درصد کسب کند و کمال قلیچدار اوغلو ۴۵ درصد آرا را کسب کرد و «سنان اوغلو» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم ۵.۲۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

با توجه به این نتایج و ناتوانی هیچ یکی از نامزدهای برای کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد و اردوغان و قلیچدار اوغلو باید (۲۸ می) هفتم خرداد برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری ترکیه با هم رقابت کنند.

نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه اما حاکی از آن است که ائتلاف به رهبری حزب عدالت و توسعه توانستند با شکست مخالفان، اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کنند.

نظرات بینندگان