arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

مشاور امنیت ملی آمریکا: اوکراین می‌تواند به ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه حمله کند

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن هیچگونه محدودیتی برای توانایی اوکراین در ضربه زدن به ارتش روسیه در داخل مرزهایش از جمله شبه جزیره کریمه قرار نخواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن هیچگونه محدودیتی برای توانایی اوکراین در ضربه زدن به ارتش روسیه در داخل مرزهایش از جمله شبه جزیره کریمه قرار نخواهد داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «به اوکراین اجازه نخواهیم داد از کمک‌های تسلیحاتی غرب برای حمله به روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند».

 جو بایدن که اخیرا با آموزش دادن آمریکا به خلبانانان اوکراینی برای پرواز جنگنده «اف-16» موافقت کرده، از تضمین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین درباره عدم استفاده از این جنگنده برای حمله به خاک روسیه خبر داد.

منابع رسانه‌ای غربی شامل خبرگزاری آسوشیتدپرس از هیروشیمای ژاپن مقر برگزاری نشست گروه 7 خبر دادند که رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری اظهاراتی درباره اوکراین و برنامه غرب برای ارسال جنگنده آمریکایی اف-16 صحبت کرد.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به واشنگتن تضمین داده که اوکراین از جنگنده‌های اف-16 برای حمله به سرزمین و خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

جو بایدن گفت: «من از زلنسکی اطمینان کامل دارم که از (اف-16) برای ادامه و حرکت به سمت قلمرو جغرافیایی روسیه استفاده نخواهند کرد، اما هر جا که نیروهای روسیه در داخل (خاک) اوکراین و منطقه باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند».

اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگنده اف-16 و استفاده کی‌یف در شرایطی مطرح شده که اخیرا جو بایدن موافقت خود را با آموزش دادن خلبانان اوکراینی اعلام کرد.

موافقت رئیس‌جمهور آمریکا با آموزش دادن این کشور به اوکراین در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تدارک واشنگتن و غرب برای دادن جنگنده اف-16 به کی‌یف مطرح شده است.

به دنبال این گمانه‌زنی‌ها، کی‌یف از اقدام واشنگتن استقبال کرده و مسکو به آمریکا و غرب درباره پاسخ روسیه به این اقدام تحریک آمیز و تبعاتش هشدار داده است.

صحبت بایدن درباره تضمین اوکراین به آمریکا درباره استفاده نکردن از اف-16 برای حمله به خاک روسیه در شرایطی مطرح شده که او و دیگر مقام‌های غربی ادعا کرده بودند که غرب برنامه‌ای برای دادن جنگنده اف-16 به اوکراین ندارد.

تغییرات مکرر در مواضع اعلامی و اقدامی غرب در قبال جنگ اوکراین در شرایطی انجام شده است که پیش از این وبگاه آمریکایی «پالتیکو» روی عبور مداوم غرب از «خط قرمزهایی که خودش ترسیم کرده»، دست گذاشته بود.

نظرات بینندگان