arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

رئیس‌جمهور چین: «به طور قاطع از منافع کلیدی» روسیه حمایت می‌کنیم

نخست‌وزیر روسیه در ادامه سفر رسمی به چین، پس از دیدار با همتای چینی خود، با رئیس‌جمهور این کشور دیدار دوجانبه ترتیب داد. رئیس‌جمهور چین در دیدار دوجانبه با میهمان ارشد روس خود به او اطمینان داد که پکن «به طور قاطع از منافع کلیدی» روسیه حمایت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فارس: نخست‌وزیر روسیه در ادامه سفر رسمی به چین، پس از دیدار با همتای چینی خود، با رئیس‌جمهور این کشور دیدار دوجانبه ترتیب داد.

به گزارش منابع رسانه‌ای از پکن، رئیس‌جمهور چین در دیدار دوجانبه با میهمان ارشد روس خود به او اطمینان داد که پکن «به طور قاطع از منافع کلیدی» روسیه حمایت می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «شینهوا»، شی جین پینگ تاکید کرد که چین و روسیه به حمایت از یکدیگ در حوزه‌های «منافع اساسی» دو کشور ادامه و همکاری پکن و مسکو در عرصه‌های چند جانبه تقویت خواهد شد.

نخست‌وزیر روسیه در این دیدار اعلام کرد که مسکو و پکن در زمینه رد «آرزوهای کشورهای مختلف غربی برای تحمیل اراده‌شان علیه کشورهای مستقل از طریق اعمال تحریم‌ها»، تعهد مشترک دارند.

میخائیل میشوستین اضافه کرد: «من اطمینان دارم که روسیه و چین این جاه طلبی‌های خطرناک را رد خواهند کرد و شرایط مطلوب برای حصول به اهداف راهبردی مشترکان را ایجاد خواهیم کرد».

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به نخست‌وزیر روسیه پیشنهاد حمایت پکن از مسکو برای تحقق «منافع کلیدی» خود را ارائه داد. وی همچنین اعلام کرد که چین و روسیه باید «همکاری در زمینه‌های مختلف را به یک سطح بالاتر برده و به سطح همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ارتقا دهند».

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه پیش از ملاقات با رئیس‌جمهور چین، با «لی گیانگ» نخست وزیر چین هم دیدار دوجانبه داشت. میشوستین به همتای چینی خود گفته بود که «روابط بین روسیه و چین در یک بی‌سابقه‌ای قرار دارد».

نخست‌وزیر روسیه با ابراز خرسندی از روابط خوب مسکو و پکن خطاب به همتای چینی افزود: «ویژگی (روابط روسیه و چین) احترام متقابل به منافع یکدیگر و تمایل به پاسخگویی مشترک به چالش‌ها است که با افزایش آشفتگی در عرصه بین‌المللی و فشار تحریم‌های غیرقانونی از سوی غرب همراه است».

لی گیانگ نخست‌وزیر چین در دیدار با میخائیل میشوستین به تمجید از «مشارکت راهبردی جامع بین چین و روسیه در دوره جدید» پرداخت.

وی با بیان اینکه مراودات تجاری چین و روسیه در سال جاری میلادی به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است، گفت: «این افزایش سالیانه بیش از ۴۰ درصد را نشان می‌دهد».

نخست‌وزیر چین افزود: «میزان سرمایه گذاری بین دو کشور نیز به طور مداوم در حال ارتقا است. طرح‌های بزرگ راهبردی (چین و روسیه) به طور پیوسته در حال پیشرفت هستند».

سفر رسمی نخست‌وزیر روسیه به چین در شرایطی انجام شده که فشارهای آمریکا و متحدانش در رابطه با جنگ اوکراین ادامه دارد. کشورهای غربی از چین می‌خواهند که روابط با روسیه را قطع کند یا کاهش دهد و به کارزار تحریم‌ها اضافه شود اما چین این موضوع را رد کرده است.

نظرات بینندگان