arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

وزیر خارجه ترکیه: انتظار می‌رود که اردوغان در دور دوم انتخابات بیش از ۵۶ درصد از آراء را به دست آورد

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته که انتظار می‌رود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، بیش از ۵۶ درصد از آراء انتخاباتی را به دست آورد، زیرا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری از «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رقیب اصلی خود پیشی گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته که انتظار می‌رود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، بیش از 56 درصد از آراء انتخاباتی را به دست آورد زیرا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری از «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رقیب اصلی خود پیشی گرفت.

وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: «در دور اول، 49.5 درصد، رقمی است که هر رهبری در جهان حتی نمی‌تواند خوابش را هم ببیند. در نتیجه، مردم حسن نیت خود را نشان دادند اما در دور دوم، همانطور که خواهید دید، بیش از 56 درصد به رئیس‌جمهور فعلی رأی خواهند داد. نظرسنجی‌ها پیشرفت در این مسیر را نشان می‌دهد. مردم خارج از کشور مشتاق رأی دادن هستند».

از طرف دیگر، «سنان اوغان» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که در دور اول انتخابات جایگاه سوم را به خود اختصاص داد، روز دوشنبه ز هواداران خود خواست در دور دوم انتخابات به اردوغان رأی بدهند.

هفته گذشته، اوغان مجموعه‌ای از شرایط کلیدی در تصمیم‌گیری وی برای حمایت از هریک از نامزدهای انتخاباتی را اعلام کرد که در بین این شروط این بود که هیچ کرسی نباید به اعضای حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه داده شود که از نظر وی این حزب جناح سیاسی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند و آنکارا آن را تروریستی می‌داند.

در دور اول انتخابات ترکیه، اردوغان توانست 49.52 درصد آراء را به دست آورد و قلیچ‌دار اوغلو رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون این کشور موسوم به حزب «مردم جمهوری‌خواه» توانست 44.88 درصد از آراء را به دست آورد و اوغان با کسب بیش از 5 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت و او را به مهره تعیین‌کننده در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تبدیل کرده است.

نظرات بینندگان