arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱

رازگشایی از پرونده بازداشت وزیر لبنانی نزدیك به حزب الله و سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در حالی كه دادگاه نظامی لبنان محاكمه 'میشل سماحه' وزیر سابق اطلاع رسانی و نماینده سابق این كشور در مجلس را كه از چهره های نزدیك به حزب الله و سوریه است، آغاز كرد، برخی منابع خبری از رابطه عامل اصلی اتهامات سماحه با موساد (سازمان جاسوسی خارجی اسراییل) پرده برداشتند.

 روزنامه 'الدیار' در گزارش روز دوشنبه خود كه با آغاز جلسات دادگاه نظامی لبنان همزمان شده، اعلام كرد كه 'میلاد كفوری' عامل اصلی پرونده سماحه كه باعث دستگیری وی شد و نیز شاهد اصلی اتهامات است، ارتباطات گسترده ای در سالیان متمادی با موساد داشته و اخیرا با پاسپورتی غیر لبنانی به تل آویو سفر كرده است.
 
به نوشته این روزنامه سرتیپ 'وسام حسن' رییس بخش اطلاعات پلیس لبنان اخیرا پنج میلیون دلار به كفوری برای كسب اطلاعات پیرامون سماحه و بشار اسد پرداخت كرد كه قطعا این مبلغ از بودجه پلیس لبنان تامین نشده و بسیار مشكوك به نظر می رسد.
 
در همین حال 'نجیب میقاتی' نخست وزیر روز دوشنبه با اشاره به مسئله بازداشت 'میشل سماحه' وزیر و نماینده سابق طی سخنانی در بیروت گفت: تحقیقات در مورد اتهام علیه سماحه مبنی بر تلاش برای انجام عملیات انفجاری و بر هم زدن وضع امنیتی در چندین نقطه لبنان تا روشن شدن جزئیات امور در دیوان قضایی ادامه دارد.
 
وی افزود: من از دستگاه های امنیتی خواستم تا با انجام تحقیقات سریع و فوری، چگونگی ورود مواد منفجره به لبنان را مورد بررسی قرار دهند و عملیات كنترل و مراقبت از مناطق مرزی لبنان و سوریه را افزایش دهند.
 
نخست وزیر لبنان با اشاره به اجرای سیاست دور نگه داشتن كشورش از پیامدهای اوضاع سوریه تأكیدكرد: ما با این باور كه نباید در امور داخلی دیگران دخالت كنیم، این سیاست را اجرا كردیم؛ از این رو به كسی هم اجازه نخواهیم داد تا در امور داخلی ما دخالت كند یا لبنان را به جایگاهی برای تصیفه حساب های خارجی و انتقال بحران تبدیل كند.
 
میقاتی اظهار كرد: ما با توجه به معلومات و نتایج تحقیقات، موضع و تصمیم مناسب را با توجه به حفظ حاكمیت و استقلال لبنان اعلام خواهیم كرد.
 
اما در مقابل، 'عدنان منصور' وزیر خارجه لبنان در گفتگو با روزنامه لبنانی 'السفیر' با اشاره به بازداشت میشل سماحه گفت: با وجود همه فشارهایی كه از طرف گروه 14 مارس، علیه دولت اعمال می شود، دولت قبل از صدور حكم نهایی در مورد میشل سماحه و روشن شدن حقیقت ماجرا، هیچ موضعی در قبال دولت سوریه اتخاذ نخواهد كرد.
 
منصور با اشاره به وجود روابط دوستانه میان لبنان و سوریه ادامه داد: نمی شود تنها بر اساس خبرها و افشاگری های رسانه ای، تصمیم سیاسی مهم و سرنوشتی سازی در رابطه با سوریه اتخاذ كرد و سیر تحقیقات در این زمینه در دیوان قضایی ادامه دارد.
 
وی افزود: جریان 14 مارس خواهان اخراج سفیر سوریه در لبنان، لغو شورای عالی لبنانی - سوریه و استقرار نیروهای بین المللی در نقاط مرزی لبنان و سوریه است.
 
در عین حال آخرین اخبار منتشره از ارتباط گسترده شاهد اصلی پرونده سماحه با موساد حكایت دارد.
 
در حالی كه 72 ساعت پس از بازداشت میشل سماحه وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان و از چهره های نزدیك به حزب الله و سوریه، علت این اقدام هنوز دقیقا مشخص نشده و صرفا به وی اتهام تلاش برای اقدامات تروریستی و جابجایی مواد منفجره زده شده است؛ برخی رسانه های لبنانی هدف از این اقدام پلیس را خدشه دار كردن چهره سیاسی سوریه در لبنان ارزیابی كردند.
 
نحوه نامناسب بازداشت وزیر و نماینده سابق مجلس باعث شد تا جر و بحث میان دولت و بخش اطلاعات پلیس لبنان وابسته به جریان 14 مارس بر سر این اقدام بالا گیرد.
 
بازداشت سماحه از یك حادثه امنیتی عادی فراتر رفته و به یك مسئله سیاسی جنجال برانگیز در لبنان به خصوص نزد جریان 14 مارس تبدیل شده است.
 
تاكنون درباره علت بازداشت وی، خبرها، تحلیل ها و شایعات زیای شنیده شده كه هیچ كدام به حقیقت نزدیك نیست.
 
در حالی كه نخست وزیر لبنان ارتباط پرونده وی با ترور رفیق حریری را رد كرده ، وزیر كشور اعلام كرده است كه وی به اتهامات خود اعتراف كرده است.
 
حزب الله تاكنون در قبال این قضیه سكوت كرده است ولی 'محمد رعد' رییس فراكسیون مقاومت در مجلس، بازداشت سماحه را با توجه شرایط بحرانی منطقه، عملیاتی ساختگی و جعلی دانست و گفت كه حزب الله نسبت به آن ساكت نخواهد نشست.
 
سماحه بارها، پیام های مسئولان سوریه را به مسئولان لبنانی منتقل كرده و خیلی ها در لبنان به وی سمت مشاور اسد در این كشور را داده اند.
 
در همین راستا خبرگزاری النشره لبنان نوشت: سماحه رابطه بسیار خوبی با 'علی مملوك' رییس پلیس جدید سوریه دارد و بازداشت وی در مرحله اول با هدف ضربه زدن به روابط وی با سوریه و در ثانی با هدف خدشه دار كردن چهره سیاسی سوریه در لبنان صورت گرفته است.
 
گفته می شود سماحه به اتهام دست داشتن در حوادث امنیتی ماه های گذشته در شمال لبنان، دستگیر شده است ولی گروه هشت مارس دستگیری سماحه را بی ارتباط با شكست مخالفان سوریه در حلب و ایجاد هیاهوی جدید در لبنان مانند آنچه در مورد 'شادی مولوی' وابسته به جریان سلفی در طرابلس رخ داد، ندانسته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
0
45
جمع کنید با این خبر سازیتون !!

برخی منابع خبری !!!! کدام منابع خبری ؟؟؟
نظرات بینندگان