arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱

خودروسازان ارز مرجع دریافت می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دنیای اقتصاد نوشت :

در تیرماه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با گروه‌بندي تمام كالاهاي وارداتي در 10 اولويت، ارز مرجع را تنها مختص كالاهاي داراي اولويت يك تا پنج خواندند، این در حالی است که واردات قطعات خودرویی در اولویت ششم قرار گرفت. این به آن معنا بود که تخصيص ارز مرجع به واردكنندگان مواد اوليه و قطعات خودرويي عملا منتفي شد.

اما پس‌از چندي با تغییر طبقه‌بندی اولویت‌ها در وزارت صنعت و معدن، قطعات خودرویی در رده چهارم و پنجم قرار گرفتند.این در شرایطی است که بانک مرکزی اعلام کرد که پرداخت ارز دولتی تنها به دو دسته اول طبقه‌بندی یاد شده تعلق می‌گیرد، در این میان خودرو و قطعات خودرو که در دسته‌های چهارم و پنجم دیده شده‌ بودند بازهم حائز اولویت دریافت ارز مرجع قرار نگرفتند.

در همین حال خودروسازان نسبت به این موضوع گلایه کردند و اظهار كردند که پرداخت ارز مرجع برای حوزه تولید باید در اولویت قرار گیرد.

این در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان وعده داد که به زودی قطعات خودرو نیز در اولویت پرداخت ارز دولتی قرار می‌گیرد تا این بخش دچار مشکل نشود، چرا که ارز آزاد باعث افزایش قیمت خودروها خواهد شد.

بر همین اساس روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها به استناد بخشنامه‌ای از بانک مرکزی اعلام کردند که این بانک پرداخت ارز مرجع به اولویت یک تا پنج از اولویت‌های ده‌گانه را پذیرفته است. این درحالی است که اولویت‌های 5 تا 10 همچنان مشمول ارز مرجع نمی‌شوند و ارز حاصل از صادرات دریافت خواهند کرد.

هم اکنون قطعات خودرویی در اولویت چهارم قرار دارند به طوری که این گروه شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازی و گرانول می‌شود.

نظرات بینندگان