arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

برآورد جدید اسرائیل: حمله به ایران یعنی سقوط اقتصاد اسرائیل

بر اساس ارزیابی یک موسسه‌ تحقیقات اقتصادی، اقتصاد اسرائیل در صورت حمله‌ی نظامی به تاسیسات اتمی ایران با آسیبی ۴۲ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد و تا دست‌کم ۵ سال آسیب‌های اقتصادی ناشی از جنگ پابرجا خواهند ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروه اطلاعات تجارت (بی دی ای) به بررسی ضررهای اقتصادی «اسرائیل» در صورت حمله به ایران پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ این موسسه اقتصادی بر اساس نظر پایگاههای امنیتی اسرائیل در مورد قدرت نظامی ایران نظر داده است ، هر چند به نظر می رسد با توجه به نقص شدید بودن اطلاعات اسرائیل از قدرت نظامی ایران ، برآورد مذکور می تواند «اشتباهی بزرگ» باشد

"بی دی آی" پیش بینی کرده که «در صورت حمله‌ی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، اقتصاد این کشور با آسیبی معادل ۴۲ میلیارد دلار مواجه خواهد شد.»

پیش از این ، رئیس بانک مرکزی اسرائیل هشدار داده که در صورت بروز جنگ، اسرائیل به ورطۀ بحران اقتصادی سقوط خواهد کرد.

در گزارش این موسسه‌ تاکید شده که این میزان خسارت تقریبا معادل ۴/ ۵ درصد از قیمت کل تولیدات داخلی اسرائیل در سال گذشته‌ی میلادی است.

این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که آسیب غیرمستقیم اقتصادی ناشی از حمله‌ی نظامی به ایران تا دست‌کم ۵ سال بر اقتصاد اسرائیل ضربه خواهد زد.

در این گزارش برآورد شده که این آسیب سالانه معادل ۲۴ میلیارد شکل اسرائیل خواهد بود. شکل واحد پول اسرائیل است.

"بی دی ای" تصریح می‌کند: «می‌توان پیش‌بینی کرد که حمله‌ی احتمالی به ایران، جنگ را به مناطق مراکز و شهرهای اصلی نیز که ۷۰ درصد ساختار و مراکز اقتصادی را شامل می‌شود، خواهد کشاند و آسیب‌های جنگ با ایران از جنگ ۳۳ روزه با لبنان، جدی‌تر خواهد بود.»

خسارت جنگ 33 روزه

این موسسه‌ی تحقیقاتی اعلام کرد که خسارات ناشی از جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی رشد اقتصادی کشور را با نیم درصد کاهش روبرو کرد.

بنا به این گزارش، خسارت‌های مستقیم ناشی از جنگ با لبنان به زیرساخت‌‌های اقتصادی و فضاهای شهری معادل ۳/ ۱ درصد بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «اگر حمله‌ به ایران با ابعاد و زمانی مشابه جنگ با لبنان باشد، می‌توان تخمین زد که ساختارهای اقتصادی به طور مستقیم تا ۱۶ میلیارد شکل اسرائیل آسیب خواهند دید.»




نظرات بینندگان