arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

اشتون و جليلي اوايل شهريور باهم دیدار می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كاترين اشتون و سعيد جليلي اوايل شهريور (اواخر اوت) درباره آخرين جمع‌بندي‌ ايران و 1+5 درباره پيشنهاد‌ها و مواضع ارايه شده در نشست كارشناسي ميان دو طرف‌ با يكديگر گفت‌وگو مي‌كنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده 1+5 در مذاكرات با ايران، 12 مرداد با سعيد جلیلی تلفني گفت‌وگو كرد.

در اين تماس، جليلي با اشاره به برخورد سازنده، موثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها تصریح کرد: "پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است."

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نيز با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی طرف ایرانی در گفت‌و‌گو‌های اخیر (كارشناسان) در استانبول اظهار داشت: "برای جمع‌بندی دیدگاه‌های 1+5 درباره ایده‌های ایران قصد دارد تا با شش کشور گفت‌وگو کرده و تا پایان ماه رمضان جمع‌بندی را به جلیلی اعلام کند."

بر اين اساس، قرار است نماينده كشورهاي 1+5 در گفت‌وگو با ايران اوايل شهريور (10 شهريور) آخرين جمع‌بندي‌ها درباره پيشنهاد‌ها و مواضع دو طرف كه در نشست‌ كارشناسي ميان ايران و 1+5 در استانبول در 13 تيرماه برگزار شد را به يكديگر ارايه كنند.

پس از آخرين تماس تلفني اشتون با جليلي، برخي اختلاف‌نظرها كه مانع تفاهم دو طرف است بر جاي خود باقي ماند و قرار شد تا 1+5 و ايران بار ديگر مواضع و پيشنهاد‌هاي يكديگر را بررسي و جمع‌بندي خود درباره آن‌ها را به اطلاع يكديگر برسانند.

ايران انتظار دارد 1+5 جمع‌بندي نهايي‌اش درباره پيشنهاد ايران كه در نشست كارشناسان در استانبول به طور جامع و كامل تشريح شد را به همراه ديگر ديدگاه‌هايش ارايه كند. قرار است كاترين اشتون، نماينده 1+5 در مذاكرات با ايران آخرين جمع‌بندي مجموعه شش كشور را در تماس تلفني بعدي‌اش با سعيد جليلي (10 شهريور) اعلام كند.

در روز‌هاي اخير برخي اخبار مبني بر اين‌كه قرار است ايران و 1+5 اواخر اوت با يكديگر مذاكره‌ كنند منتشر شده بود. اين در حالي است كه قرار است اواخر اوت اشتون و جليلي در تماس تلفني آخرين ديدگاه‌ها و مواضع دو طرف را به يكديگر اطلاع دهند و چنان‌چه ديدگاه‌هاي دو طرف به يكديگر نزديك شده باشد تازه شرايط براي رسيدن به توافق براي برگزاري دور ديگري از مذاكرات فراهم خواهد شد، اما اين تماس تلفني به معناي تفاهم و گفت‌وگو براي تعيين زمان و مكان دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 نيست.
نظرات بینندگان