arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

سلطانیه: تكذيب تشكيل تيم ويژه درباره ايران در آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مزمان با برگزاري مذاكرات هسته‌يي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين، گروهي از ديپلمات‌ها ادعاي ايجاد تيمي ويژه براي بررسي برنامه هسته‌يي ايران را مطرح كردند كه علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس نسبت به آن اظهار بي‌اطلاعي كرده است.

گيل تودور، سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مدعي شده است برنامه جديد آژانس براي اطلاعات داخلي براي تامين نياز‌هاي عملياتي اداره پادمان‌ها طراحي شده است و در آن 20 كارشناس حضور دارند.

اين در حالي است كه گفته مي‌شود روسيه به عنوان عضو دائم شوراي امنيت و يكي از طرف‌هاي مذاكره‌كننده هسته‌يي با ايران در گروه 1+5 (امريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) درباره اين اقدام آژانس ابراز ترديد كرده است.

برخي ديپلمات‌ها خاطرنشان كرده‌اند مسكو بر اين باور است كه تشكيل چنين تيمي به برآورد‌هاي جاسوسي اعتبار مي‌بخشد. ادعاي آسوشيتدپرس در حالي مطرح مي‌شود كه دور ديگري از مذاكرات هسته‌يي ايران و آژانس روز جمعه در محل سفارت ايران در وين برگزار شده است.

يوكيا آمانو، مديركل آژانس كه زمستان گذشته براي نخستين‌بار در راس هياتي از مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران سفر كرده و درخواست بازرسي از سايت نظامي پارچين را مطرح كرده بود، اكنون از گمانه‌زني درباره دستاورد مذاكرات ايران و آژانس خودداري مي‌كند. اما علي اصغر سلطانيه مي‌گويد از اين مذاكرات انتظار پيشرفت دارد.

نماينده ايران در آژانس صبح جمعه پيش از ورود به سالن مذاكره تاكيد كرد اين واقعيت كه ايران به مذاكره با آژانس ادامه مي‌دهد، نشان‌دهنده مصمم بودن جمهوري اسلامي براي حركت به سوي نتيجه‌يي مثبت است.

وي افزود: هر دو طرف در تلاشند تا اختلافات را رفع كنند. خبرگزاري ايسنا نيز به نقل از علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران گزارش داد ديگر راهي جز به سرانجام رساندن اين مذاكرات وجود ندارد.

وي افزود: با مجموعه اطلاعاتي كه در اختيار داريم، برآيند كلي گفت‌وگو‌ها مثبت است و نسبت به نتايج آن اميدواريم. صالحي همچنين از ملاقات كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد ايران خبر داد اما تاكيد كرد هنوز تاريخ اين ديدار مشخص نشده است.

 آخرين دور مذاكرات جليلي و اشتون اوايل تابستان در مسكو برگزار شد و پس از آن معاونان و كارشناسان دو طرف دو نشست را در استانبول برگزار كردند. در اين مدت جليلي و اشتون از طريق گفت‌وگوي تلفني با يكديگر در ارتباط بودند و قرار است به زودي نيز با يكديگر گفت‌وگو كنند تا درباره برگزاري دور بعدي مذاكرات و سطح آن تصميم‌گيري كنند.

درخواست گروه 1+5 از ايران در اين مذاكرات تعليق غني‌سازي 20 درصدي و انتقال ذخاير موجود است اما جمهوري اسلامي تاكيد دارد در مقابل لغو تحريم‌ها برخي همكاري‌ها را انجام خواهد داد. اما در آستانه نشست ايران و آژانس در وين كه تنها چند روز پيش از انتشار گزارش فصلي آمانو درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران برگزار شده، خبرگزاري رويترز از نصب صدها سانتريفوژ در تاسيسات زيرزميني غني‌سازي در سايت فردو در نزديكي قم خبر داد.

رويترز در ادامه پيش‌بيني كرد در گزارش آتي آژانس نيز به نصب سانتريفوژها در فردو اشاره خواهد شد. اين درحالي است كه گزارش آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران مي‌تواند به موضوعي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تبديل شود. اولي هاينونن، بازرس سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد با انتشار اين گزارش بار ديگر بحث بر سر زمان براي ادامه ديپلماسي بالا مي‌گيرد.

در نهايت شب گذشته و پس از پايان نشست وين، رويترز به نقل از علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد: مذاكرات اتمي امروز تهران با آژانس در وين با پيشرفت‌هايي همراه بود. سلطانيه گفت: «مذاكرات اتمي با آژانس با پيشرفت‌هايي همراه بود، اما بعضي اختلاف‌ها همچنان پابرجا هستند.» به گزارش فارس، سلطانيه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «هر دو طرف تلاش دارند اختلاف‌ها را حل كنند.»
نظرات بینندگان