arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

ديدار ميهمانان بلندپايه از مراكز هسته‌ ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد امروز (يكشنبه) در سطح كارشناسي و با سخنراني علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ گزارش‌ها حاكي از آن است كه سران حدود 45 كشور به همراه مقامات حدود 100 كشور در اجلاس تهران شركت مي‌كنند. با گذشت نيم قرن از بنيانگذاري جنبش عدم تعهد، اكنون رياست دوره‌يي اين جنبش براي مدت سه سال به ايران مي‌رسد.

علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران اعلام كرده است مقامات كشور‌هاي عضو جنبش عدم تعهد مي‌توانند در جريان سفر به تهران از مراكز هسته‌يي ايران نيز بازديد كنند.

پيش از اين نيز ايران تور‌هايي را براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي پيشنهاد داده بود اما با توجه به بيانيه‌هاي متعدد جنبش عدم تعهد در حمايت از برنامه‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز جمهوري اسلامي، بازديد آنها از مراكز هسته‌يي ايران حائز اهميت است.

اين در حالي است كه روز گذشته تعدادي از كارشناسان و مقامات كشور‌هاي عضو جنبش عدم تعهد وارد تهران شدند. هيات‌هايي از كشور‌هاي ارمنستان، مالزي، نپال، بنگلادش، شيلي، زامبيا، سريلانكا، اوگاندا، تايلند، افغانستان، فيليپين، هند و اردن در زمره نخستين گروه‌هايي بودند كه ديروز به تهران رسيدند.

از سوي ديگر هيات كارشناسان سوريه به سرپرستي فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه نيز بعد از ظهر ديروز وارد تهران شد و منصور برقعي، قائم مقام وزير امور خارجه ايران در فرودگاه از وي استقبال كرد. همچنين علي حيدر، وزير آشتي ملي سوريه نيز براي ديدار و گفت‌وگو با برخي مقامات ايراني به تهران آمده است.

پس از نشست‌هاي كارشناسي، در روز سه‌شنبه يعني در اجلاس وزيران خارجه جنبش عدم تعهد محمد كمال عمرو، وزير امور خارجه مصر به عنوان رييس دوره پانزدهم اجلاس سخنران مقدماتي است و گزارشي از دوره رياست مصر بر اين اجلاس ارائه خواهد كرد. سپس رييس نشست وزيران انتخاب خواهد شد و در ادامه صالحي وزير امور خارجه ايران به سخنراني در اجلاس خواهد پرداخت.

بر اساس اين گزارش در سطح سران اجلاس عدم تعهد نيز كه در روزهاي 9 و 10 شهريورماه برگزار خواهد شد، بعد از انجام مراسم افتتاحيه و استماع سخنان سخنران مراسم افتتاحيه، محمد مرسي رييس‌جمهور مصر سخنراني مي‌كند و گزارشي از فعاليت‌هاي دوره سه ساله رياست مصر بر نم از سال 2009 تا 2012 را ارائه خواهد كرد. پس از سخنراني مرسي، رياست دوره‌يي اجلاس عدم تعهد در مراسمي از مرسي رييس‌جمهور مصر به محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور ايران منتقل خواهد شد و در ادامه اين مراسم نيز احمدي‌نژاد سخنراني خواهد كرد.

شانزدهمين اجلاس عدم تعهد در سطح كارشناسي و وزراي خارجه در سالن همايش‌هاي صدا و سيماي تهران و دو روز اجلاس سران عدم تعهد نيز در محل اجلاس سران برگزارخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
3
به نظر من این فرصت بزرگیه برای شفاف سازی و جلب حمایت بعضی از کشورها
نظرات بینندگان