arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

فکر می‌کنم ضرغامی عاشق "فرهاد" است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همانطور که پیش‌تر در کافه‌سینما خواندید در پی طرح دعوی از سوی خانواده مرحوم «فرهاد مهراد» در مجتمع قضایی شهید صدر تهران به خواسته منع پخش آثار این خانواده، شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی این مجتمع دستور موقت مبنی بر منع پخش آثار «فرهاد» از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. در همین رابطه پوران گلفام همسر فرهاد مهراد در گفت‌وگو با دویچه وله به جنبه‌های مختلف رای اخیر دادگاه و دلایل اعتراضش به صداوسیما درباره پخش آثار فرهاد مهراد پرداخته است که متن کامل این گفت‌و‌گو را در کافه‌سینما می‌خوانید.

 

مشکل شما با پخش آثار فرهاد در صدا و سیما دقیقا چیست؟ آیا مشکل کپی‌رایت و برنگرداندن بحث مالی آن است، یا این که شما به‌‌کل مخالف پخش فرهاد در صدا و سیما هستید؟
پوران گلفام: مشکل من بی‌قانونی تلویزیون است. یعنی آن‌ها که در برنامه‌های‌شان به من و شما و هر کسی یاد می‌دهند قانون را رعایت کنیم، خودشان این آموزش را زیرپا می‌گذارند. با من و با خیلی‌های دیگر به بدترین شکل و توهین‌آمیزترین شکل ممکن این کار را انجام داده‌اند. ولی این به خودشان مربوط است، من از جانب خودم صحبت می‌کنم و نماینده آن‌ها نیستم.

ولی این سخنان را می‌گویم چون برای فرهاد خیلی خیلی مهم بود. فرهاد برای کارهایش یک دیسیپلین و پرنسیپ‌هایی داشت و اجازه نمی‌داد که هر کس آن طور که دلش می‌خواهد، هر استفاده‌ای که دلش می‌خواهد از آثار او بکند. بنابراین اصلا مسئله مالی نیست.

اشاره کردید اعتراض شما به هرجور استفاده کردن صداوسیما از آثار فرهاد است. آیا در این سال‌ها خود شما شنیده‌اید که صدا و سیما آثاری از فرهاد را پخش کند؟
من بیشتر در رادیو شنیدم و بدم هم نیامد. رادیو یک مورد دیگر است. در مورد رادیو اعتراضم این است که باید طبق قانون اجازه بگیرند. ولی در مورد سیما بله، من یکی دو بار خودم دیدم ولی بیشتر شنیده‌ام. به‌هرحال طرفدارهای فرهاد کم هستند. ولی آن‌هایی که هستند روی کارهای فرهاد خیلی اعتقاد، تعصب و حساسیت دارند.

من از طریق آن‌ها به وسیله‌ ایمیل یا تلفن می‌فهمم که فرض کنید روی تبلیغات انتخاباتی یا روی برخی سریال‌ها صدا و آهنگ او را گذاشته‌اند. اصولا فرهاد از کلیپ خوشش نمی‌آمد. از این که صدای خودش را فرض کنید حتی روی بهترین کلیپ دنیا هم بگذارند خوشش نمی‌آمد. فرهاد معتقد بود صدای خودش را باید با چهره‌ خودش دید یا از طریق رادیو فقط شنید. اصولا از کلیپ خوشش نمی‌آمد، چه برسد به این‌که از کارهایش استفاده‌ی ابزاری بکنند.

با توجه به این که سال‌ها پیش بعد از فوت فرهاد تقاضای عدم پخش آثار او از صداوسیما را مطرح کردید، در این سال‌ها آیا با مسئولان صداوسیما هم تماسی داشته‌اید؟ تا قبل از حکم دادگاه اخیر، برای پخش آثار از صداوسیما چه دلایلی را مطرح می‌کردند؟
شروع ماجرا اینگونه بود که نامه‌ای به مسئول صدا و سیما نوشتم و از ایشان خواهش کردم که آهنگ‌های فرهاد را پخش نکنند. بعد ترتیب اثر ندادند. آن دوران، دوارانی بود که مطبوعات فرم دیگری داشتند و خیلی این خبر انعکاس یافت. خیلی‌ها تلفن زدند، آن موقع تمام مدت ایران بودم، چند وکیل به من تلفن زدند و پیشنهاد کردند که کمک کنند تا اعتراض من را به جایی برسانند.

بعد از این‌که این خبر در مطبوعات خیلی بازتاب پیدا کرد و یکی دو گفت‌وگو هم در این‌باره انجام دادم، آقایی که اسم‌شان را یادم نیست، مسئول موسیقی آن موقع تلویزیون مستقیما به من تلفن نکردند ولی در روزنامه‌ی همشهری مطلبی نوشتند با این مضمون که: «فرهاد گنجینه‌ ملی است و حقوق معنوی او مال تمام مردم ایران است و مال خانم گلفام نیست. ولی همسر ایشان می‌تواند با احراز هویت که اثبات کند که همسر اوست، و بیاید از تلویزیون پول بگیرد.» طبیعتا نامه‌ سوم من از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران منتشر شد که خیلی تند بود و این‌دفعه در نامه نوشته شده بود پول‌تان را برای خودتان نگه دارید. این روزنامه‌ها الان هم در سایت فرهاد وجود دارد.

آقای نیکبخت گفتند به نماینده صداوسیما یک نسخه از حکم دادگاه اخیر ابلاغ شده و از این پس بهانه‌ ابلاغ نشدن حکم هم وجود نخواهد داشت. با توجه به این که پخش آثار فرهاد از صداوسیما ادامه دارد، چه برنامه‌ای دارید؟ آیا بازهم قصد شکایت دارید یا فکر می‌کنید از طرق دیگر مثل مصالحه باید این مسئله را به سرانجام برسانید؟
این سئوال را آقای نیکبخت باید جواب دهند. ولی طبیعتا آقای نیکبخت، من و هر آدمی ترجیح می‌دهد صلح کند، تا جنگ و بعد نهایتا به صلح برسد. به‌خصوص که فرهاد هم خیلی خیلی آدم صلح‌طلبی بود ولی تا جایی که حق‌اش را بتواند بگیرد. اگر ما به طریق مصالحه نتوانیم به نتیجه برسیم، مطمئنا آقای نیکبخت تا آخر پای این قضیه می‌ایستند و قضیه را به دادگاه کیفری می‌کشانند.

در موارد مشابه مثلا بعد از اعتراض آقای شجریان به صدا و سیما، صدا و سیما پخش آثار ایشان را قطع کرد. با توجه به این که شما سال‌ها به پخش آثار فرهاد اعتراض داشته‌اید، فکر می‌کنید چرا صدا و سیما تا الان زیر بار نرفته است؟
فکر می‌کنم آقای ضرغامی عاشق فرهاد است و می‌خواهند همین‌طور صدایش را بشنوند و دیگران هم بشنوند. واقعا دلیلش را نمی‌دانم، هیچ کس نمی‌داند. شاید به خاطر این‌که فرهاد وجود ندارد. شاید آقای شجریان آن قدر محبوب است و آن قدر طرفدار دارند که تلویزیون جرات نمی‌کند این کار را با ایشان بکند. هیچ نظر خاصی ندارم. به‌ هرحال خوشحالم که حداقل در مورد آقای شجریان این کار را تلویزیون کرده است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
35
گنجشکک اشی مشی .... لب بوم ما نشین .... بارون میاد تو خیس می شی .... برف میاد گوله می شی میفتی تو حوض نقاشی ........
صدای بی نظیر فرهاد در تیتراژ فیلم بی نظیر گوزنها...
یادش گرامی باد
نظرات بینندگان