arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱

باهنر: شاید تورم 40 درصدی هم تجربه کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به جهش قيمت طلا و ارز گفت: عوامل زيادي در وقوع اين اتفاقات موثر است كه تعدادي از آنها در اختيار ما نيست و غيرقابل اجتناب است اما برخي ديگر در اختيار ماست و با حسن مديريت و تدبير مي‌توان بر اين عوامل فائق آمد.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، محمدرضا باهنر شب گذشته در نشست مهرماه جامعه اسلامي مهندسين، با بيان اينكه "دفاع مقدس درخشان‌ترين مقطع انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران بود"، اظهار كرد: با وجود جنگ ناخواسته‌اي كه به ما تحميل شد و صدها هزار شهيد، جانباز و آزاده داشتيم، شكوه و عظمتي كه امروز انقلاب اسلامي دارد و همچنين جايگاه امام و نقطه پستي كه صدام متجاوز پيدا كرد، نشان‌دهنده نوراني بودن دوران دفاع مقدس است.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از صحبتهاي خود، با اشاره به نقدهاي وارد شده به رفتارهاي دولت درگذشته دور و نزديك گفت: اتفاقات اخير يعني جهش قيمتي طلا و ارز بحث متفاوتي است كه ما در اين رابطه مذاكراتي را با همكاري مجلس و برخي عناصر دولت شروع كرديم و جلسات متعدد براي بررسي و حل اين مشكل برگزار مي‌شود و معتقدم عوامل زيادي در وقوع اين اتفاقات موثر است كه تعدادي از آنها در اختيار ما نيست و غيرقابل اجتناب است اما برخي ديگر در اختيار ماست و با حسن مديريت و تدبير مي‌توان بر اين عوامل فائق آمد.

باهنر با اشاره به فضاي اقتصادي كشور تصريح كرد: شاهد انفجار قيمتها هستيم كه هنوز هم متوقف نشده است. مساله تحريم‌ها و مسائل منطقه سخت است اما بيش از 50 درصد در اين اتفاقات وزن ندارند يعني 50 درصد اتفاقات با حسن تدبير و به كارگيري خرد جمعي قابل پيشگيري است و حتي به تعبير مقام معظم رهبري مي‌توانيم تهديدها را به فرصت تبديل كنيم.

وي با اشاره به اينكه شرايط فعلي اقتصادي كشور وضع عالي ندارد توضيح داد: در تيرماه فروش نفت حدود 800 هزار بشكه بود و ظرف 5 ماه اول سال به طور متوسط حدود 1 ميليون بشكه بوده است در حالي كه به طور طبيعي 2/3 تا 2/4 از توليدات بايد به فروش مي‌رسيد.

اين نماينده مجلس با اشاره به تشديد تحريم‌هاي نفتي عليه ايران توسط آمريكا و اروپا و پيگيري سختگيرانه‌ محاصره بانكي ايران اظهار كرد: در عمل شاهديم بانك مركزي ما تحت تحريم سيستم بانكي دنياست پس با دو مساله روبرو هستيم؛ اول آنچه فروش نفت ما به شكل عادي اتفاق نمي‌افتد و دوم اينكه از پولي كه به دست مي‌آوريم نمي‌توانيم به راحتي استفاده كنيم و اين امر موجب بالا رفتن هزينه‌ها مي‌‌شود.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به توسعه يافتن ناوگان حمل‌و‌نقل در بخش نفتكش‌ها اظهار كرد: اين موضوع از موارد تبديل تهديدها به فرصت بوده است و اميدواريم فروش شهريورماه از 1/5 ميليون بشكه در روز گذشته باشد و در مهرماه اين ميزان افزايش يابد؛ البته فشار جابجايي پول و سيستم بانكي كماكان وجود دارد.

باهنر با ابراز اميدواري از اينكه فروش نفت در نيمه دوم امسال بيشتر شود، گفت: دولت يك‌ماه قبل بخشنامه‌اي را ابلاغ كرد كه مطابق آن، براي بودجه عمومي سال 91 متوسط 60 درصد حساب مي‌شود كه از كل بودجه جاري كمتر است يعني دولت قرار است به بخش عمراني، بودجه بسيار كمي تخصيص دهد و هنوز پولي وارد پروژه عمراني نشده است. همچنين بودجه جاري تحت فشار 10 درصد است كه عمده آن از درآمد مستقيم و يا ناشي از نفت به دست مي‌آيد.

وي با اشاره به اينكه درصد تورم در مردادماه 23/5 و تورم نقطه به نقطه 27/4 درصد است، توضيح داد: نقدينگي در 5 ماه اول سال، رشد بيش از حد معمول داشته است و اگر اين روند ادامه يابد تا پايان سال تورم 40 درصد را مجددا تجربه خواهيم كرد؛ البته اين نرخ‌هاي اعلام شده توسط بانك مركزي براي تورم است.

باهنر با اشاره به مسائل مربوط نرخ ارز طي دو ماه گذشته گفت: ارز مرجع با 1226 تومان تخصيص داده نمي‌شود و اين اشكال به دولت و بانك مركزي مطرح است كه بيش از 20 ميليارد دلار گشايش اعتبار كرده است و متاسفانه بسياري از كالاها با قيمت مرجع وارد شده اما با دلار بالاي 2هزار تومان به فروش مي‌رسد بنابراين مبناي نرخ‌گذاري با توجه به تنش بازار ارز خريد و فروش را راكد كرده است.

وي همچنين به موضوع تشكيل بورس ارز در كشوراشاره كرد و افزود: براي اينكه بورس ارز قفل نباشد و خريد و فروش انجام شود، طرحي به تصويب رسيد و قرار بود پروژه از نيمه دوم شهريورماه اجرا شود اما در نهايت رييس‌جمهور اين طرح را متوقف كرد و معاملات ارز به نرخ دو درصد زير نرخ بازار آزاد، آزاد شد كه به نظر من تاثيري در كاهش نرخ ارز ندارد و تنهاترين تاثير اين است كه معامله در فضاي كوچك راه افتد. پس به اعتقاد من دو ماه است كه چوب بي‌عملي و بي‌اقداميمان را مي‌خوريم و گرچه به اين طرح انتقاداتي دارم اما آنرا از بي‌عملي بهتر مي‌دانم كه قرار است از دوشنبه به طور جدي اجرا شود.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه "برخي مي‌گويند مابه‌التفاوت دلار 1226 توماني و 2300 توماني را به مردم بدهيم"، گفت: اين موضوع از آن حرفهايي است كه در مملكت گرفتاري ايجاد مي‌كند و اگر دولت بدون توجه به قانون اين كار را انجام دهد با مشكلات جدي مواجه خواهيم شد.

وي در پايان با تاكيد بر اينكه "بايد تهديدهاي موجود در فضاي اقتصادي را با تدبير به فرصت تبديل كنيم"، به فضاي موجود ميان قواي سه‌گانه اشاره كرد و گفت: به نسبت گذشته، همكاري قواي سه‌گانه خوب است اما برخي خودمحوري‌ها و خودرايي‌ها سيستم اجرايي كشور را آزار مي‌دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
جمشيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
29
تا حالا داشتيم تورم چند درصدي تجربه مي كرديم؟
رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
30
آقای باهنر شما مثل اینکه در این کشور نیستید بسیاری از قیمتها نسبت به اول سال بیش از دوبرابر شده است و این یعنی تورم صد درصد شما میگویید شاید بشود 40 درصد !!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
23
تیتر خبر اصلاح میشود:"باهنر: شاید تورم 40 درصدی هم تجربه کنید"
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
28
جناب باهنر مردم عادی ماههاست که تورم 40 درصد و بالا را تجربه می کنند شما خبر نداری
اميراحسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
27
شايد ...!!!!
ببخشيد شما كه نرخ دستته الان چند درصد رو داريم تجربه ميكنيم ؟؟؟
فقط يه قلم دلار 100% افزايش داشته
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
21
شوخی میکنی...
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
26
مثل اینکه برای بعضی از مسئولین افزایش حقوقها انقدر زیاد بوده که فقط 40 درصد از این تورم وحشتناک را احساس میکنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
26
بچه نشو آقاي باهنر ، تورم همين حالا هم بالاي 40 درصده
هدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
18
مگه دلار در حال حاضر کمتر از 50 درصد است ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
46
ببخشيد كدام قسمتش در اختيار شما نيست و غير قابل اجتناب است؟
نظرات بینندگان