arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۱
تحلیل رسانه های خارجی در مورد اتفاقات اخیر ایران

بازداشت فرزندان هاشمی ، یعنی آغاز مبارزه ی بزرگ احمدی نژاد بر سر صندلی ریاست جمهوری

دستگیری همزمان دو فرزند رئیس جمهور سابق یک اتفاق بوده است؟ یا ضربه هدفمند دولت به پدرشان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


روز گذشته مهدی هاشمی پسر رییس جمهور سابق ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر شد. وی به خاطر اتهامات مربوط به حوادث پس از انتخابات ایرات در سال 2009 بلافاصله پس از بازگشتش از لندن دستگیر شد. او سه سال اخیر را در این کشور زندگی می کرد و بازگشته تا خود را به دادگاه ایران معر فی کند و دادگاه نیز تصمیم گرفت وی را دستگیر نماید.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ «صدای روسیه» با بیان مطلب فوق افزود: دو روز پیش از این جریان ، 22 سپتامبر فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی نیز دستگیر شد. او به خاط راتهامات مطرح، 6 ماه به زندان خواهد رفت.

فعالیت های ضد دولتی شامل این می شود که خانم فائزه هاشمی در یکی از مصاحبه های خود سیاست اقتصادی و اجتماعی حال حاضر ایران را مورد انتقاد قرار داده است. بسیاری در تهران خاطرنشان می کنند که عملا وی افکار و نظراتی را بیان داشته است که بسیار شبیه به عقاید پدرش است. علی اکبر هاشمی رفسنجانی مقام ریاست جمهوری ایران را از سال 1989 تا 1997 برعهده داشته است.

دستگیری همزمان دو فرزند رئیس جمهور سابق یک اتفاق بوده است؟ یا ضربه هدفمند دولت به پدرشان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده؟

این رسانه روسی می نویسد: البته خود هاشمی رفسنجانی 76 ساله بعید است به دنبال ریاست جمهوری باشد، اما وزن سیاسی او و تاثیرش در میان روحانیون میانه رو و سیاست مداران دیگر که دیدگاه های عملی میانه ای دارند بسیار زیاد است. آقای رفسنجانی یکی از اعضای خبرگان رهبری است که مقام واقعی و تاثیر خود را حفظ کرده است. علاوه بر این او سازمان تاثیر گذاری را ریاست می کند به نام «مجمع تشخیص مصلحت نظام» که زیر نظر آیت الله خامنه است.

طی 33 سال وجود جمهوری اسلامی ، رفسنجانی مبارزه ظریف، درست و در عین حال شدیدی را با مخالفین سیاسی و ایده هایشان انجام داده است و طی آن شاگرد مورد اعتماد آیت الله خمینی محسوب می گردید.

سال 1989 یعنی سال فوت آیت الله خمینی برای رفسنجانی سالی سرنوشت ساز بود او در این سال به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» به نقل از صدای روسیه ؛ اقتصاد دان بین المللی ، نینا مامادوا ، رئیس بخش ایران دانشکده خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در خصوص ریاست جمهوری رفسنجانی می گوید :

هاشمی رفسنجانی در ایران به عنوان یک مصلحت گرا ، مشهور است. وی در سال 1989 رئیس جمهور شد و رفرم های اقتصادی جدیدی برای کشور ایجاد کرد. او سعی داشت به روند اقتصاد جهانی شدن کشورها بپیوندد که از لحظه انقلاب تا به امروز گسترش یافته است.

رفسنجانی این «فضای بسته» را کانال اقتصاد جهانی کشاند و بعد از آنکه توسعه اقتصادی ایران را همراه با توسعه اقتصاد جهانی انجام داد.

صدای روسیه نوشت: در این امر شایستگی های بی بدیل هاشمی مشخص شد.

آیت الله رفسنجانی صندلی ریاست جمهوری را به یک اصلاح طلب به نام «سید محمد خاتمی» داد ، با امید به اینکه پس از پایان مدت ریاست جمهوریش اصلاحات ادامه پیدا کند. در سال 2005 وی به طور ناگهانی انتخابات را به محمود احمدی نژاد باخت ، کسی که رفسنجانی تامدت های طولانی نمی خواست آنرا پیروزی بخواند.

از آن زمان هاشمی رفسنجانی با رئیس جمهور فعلی درگیر است. وی همچنین اظهارات متفواتی در مورد نتایج انتخابات ایران به زبان آورده است. وی همچنین به شدت نسبت به سیاست خارجی و داخلی احمدی نژاد انتقاد داشته و دارد.

17 جولای سال 2012 آیت الله رفسنجانی بیان داشت که در کشور بیش از 30 سال دولت اسلامی وجود دارد اما هر روز طرح های فرهنگی و اخلاقی جامعه تنزل می یابد. این مطلب فراخوان آشکار رفسنجانی بود. رفسنجانی موقعیت ایران را در مذاکرات مربوط به سلاح هسته ای مناسب نمی داند که باعث شده است تحریم های اقتصادی علیه این کشور به وجود آید ، مسائلی که او شخص احمدی نژاد را متهم می داند.

وی شخصیت چند بعدی است. دستگیری فرزندان وی در واقع حادثه ای تذکر دهنده است.

به گزارش سرویس بین المل انتخاب ، امروز این امر گواه آن است که مبارزه برای صندلی ریاست جمهوری ایران با جدال های سنگینی رو به رو خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
TURKEY
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
73
174
انتخابات نزدیکه ... بعدش بی خیال میشن و به خوبی و خوشی تموم میشه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
60
81
تمام این ها بازیه نزدیک انتخاباته. چرا ما مردم باز هم گول میخوریم
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
75
30
یقینا این اتفاق ضربه دولت نبوده چرا که دولت احمدی نژاد پس از خبط سیاسی 11 روز خانه نشینی اکنون دوره کمترین میزان قدرت را سپری میکند!
از طرفی یقینا مهدی هاشمی بدون هماهنگی پدر تصمیم به بازگشت نگرفته و پدر نیز مرد معامله ست!!!
سلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
18
33
آخه من نمی فهمم چرا این قضیه رو منتسب به دولت می دونن؟
چرا هیچ نامی از قوه قضائیه برده نمی شه؟
این اشخاص توسط دولت که بازداشت نشدن، نمیدونم! شایدم به خاطر ترس از قوه قضائیه هست که پیکان انتقادها به سوی دولت رفته به هر حال دولت هر چه که هست ظاهرا حاشیه امنیت بالائی برای منتقدان رسانه ای خودش ایجاد کرده.
راد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
13
60
الحق که شاگرد مورد اعتماد امام خمینی ( ره ) بوده اند.
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
22
24
این نوشته کاملا نشان از بیسوادی خارجی ها نسبت به مسائل داخل ایرانه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
40
23
رسانه مورد علاقه شما بی بی سی فارسی نظرش چی بوده
پ پوریا
|
KUWAIT
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
20
70
معمارانقلاب سلام انقلاب مابکجارسیده که اینگونه عده ای جبهه ندیده بامعمارانقلاب بایاردیرین امام چه هاکه نمی کنندشماتاوان چه چیزی راداریدپس میدهیدملت غیورایران زحمات شمارادربه سرانجام رساندن انقلاب هرگزهرگزفراموش نمیکنندبگذاربدخواهان بتازند
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
29
21
بیسوادهای مغرض این کار قوه قضاییه است که با دولت هم مشکل داره چه ربطی به احمدی نژاد داره؟ عقلتون کجاست؟مسلمونی کجا رفته؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
34
19
اینقد دامن نزنین به تفرقه بین مردم این چه تیترهاییه میزنین مگه شما نیت واقعی افراد میدونین مگه شما غیب گو هستین بسه این حرفای مفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
7
49
احمدی نزاد نیروی سوخته است رقابت حتی دشمنی بین هاشمی و اصلاح طلبان با راست تندرو به رهبری مصباخ یزدی واقتدارگریان است
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
9
44
من هاشمی رو خیلی دوست دارم ولی حقیقت اینه تو فضای سیاسی حال حاضر کشور خیلی تنها به نظر میرسه نه اصلاح طلبا پشتشن نه اصولگراهای میانه رو.... همه فکر خودشونن ... امیدوارم خدا همیشه پشت و پناهش باشه
نظرات بینندگان