arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱

غرب شعار انزوا و تحریم ایران را کنار بگذارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راه پایان دادن به مناقشات برنامه هسته‌ای تهران را این دانست که غرب رویکردی عقلانی اتخاذ کرده و شعار انزوا و تحریم ایران را کنار بگذارد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ به بررسی مسائل و دیدگاه‌های مسکو در خصوص سوریه و برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

لاوروف در پاسخ به «چارلی رز»، خبرنگار شبکه خبری بلومبرگ که مدعی شد اکثر مردم معتقدند بشار اسد بدون حمایت تسلیحاتی روسیه و ایران در قدرت باقی نمی‌ماند، این موضوع را به نحوه اثرگذاری رسانه‌های غربی بر اذهان مخاطبانش مرتبط دانست.

وزیر خارجه روسیه گفت رسانه‌های غربی با «شعارهایی ساده» تلاش می‌کنند اسد را فردی قاتل و سلاخ معرفی کنند که هیچ جایگاهی در سوریه یا در هیچ کجای دیگر دنیا ندارد و به این نحو بر ذهن مخاطبانشان تأثیر می‌گذارند.

لاوروف تصریح کرد مسکو چشم بر برخی از انتقادات به بشار اسد نمی‌بندد، از جمله اینکه او «کار خیلی کمی را در زمانی بسیار دیر انجام داده است» اما با این موضوع هم موافق نیست که او هر روزه در حال پیکار با مردمی غیر مسلّح، چنانکه رسانه‌های غربی به تصویر می‌کشند، است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد روسیه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه با مخالفان داخلی در این کشور مذاکره و آنها را ترغیب کرد تا اختلافات و نفرت‌های فردی را به خاطر مردم کشورشان کنار بگذارند.

وی افزود گروه‌های مخالف سوریه در واکنش به این تلاش‌های روسیه می‌گفتند: «سایر متحدان خارجی پیشنهادهای متفاوتی به ما ارائه می‌دهند؛ آنها می‌گویند تا پایان به نبرد ادامه دهید؛ آنها می‌گویند با صدای رسا بگویید روسیه باید اسد را سرنگون کند».

لاوروف درباره شائبه کمک تسلیحاتی روسیه به سوریه گفت: «ما از زمان آغاز این بحران در سوریه هیچ قرارداد تسلیحاتی جدیدی با این کشور امضا نکرده‌ایم».

«چارلی رز» از وزیر خارجه روسیه پرسید در چه شرایطی مسکو به عزل بشار اسد رضایت خواهد داد؛

لاوروف در پاسخ به این سوال گفت: «ما نمی‌توانیم چنین شرایطی را تصور کنیم».

وی افزود: «چندین حمله تروریستی علیه دولت سوریه انجام می‌شود و این حملات نه تنها در مقرهای امنیتی این کشور بلکه علیه مکانهای کاملا غیرنظامی آن و زیرساخت‌های اجتماعی و بهداشتی هم انجام می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل هم دو بار این حملات را محکوم کرده است».

لاوروف ادامه داد: «اما همکاران ما، از جمله نماینده آمریکا در شورای امنیت از محکوم کردن این حمله‌های تروریستی علیه دولت سوریه و مکان‌های اداری این کشور امتناع ورزید.»

وی افزود: «دلیلی که آنها به ما دادند این بود که رژیم سوریه کاملاً ضد بشری است».

لاوروف این دیدگاه را دیدگاهی «بسیار مخوف» خواند و افزود: توجیه حمله‌های تروریستی با هر دلیلی که باشد هرگز پسندیده نیست.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به جنجال‌های آمریکا درباره وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط مسکو و پکن گفت: «حق وتو بخشی از منشور سازمان ملل و بخشی از قانون بین‌الملل است».

وی افزود: «وتو که حق کشورهای عضو دائم سازمان ملل است پیشنهاد آمریکا در کنفرانس سانفرانسیسکو بود و آمریکایی‌ها آن موقع تشکیل یک سازمان ملل بدون این شرط را نپذیرفتند».

خبرنگار بلومبرگ در ادامه از وزیر خارجه روسیه درباره برنامه هسته‌ای ایران پرسید و گفت آیا به نظر وی ایران قصد دارد توانایی دستیابی به بمب اتمی را داشته باشد یا خیر.

لاوروف در پاسخ به این سوال گفت: «من یک چیز را با قطعیت می‌دانم و آن اینکه ایرانی‌ها می‌خواهند چرخه کامل سوخت هسته‌ای را داشته باشند که این هیچ تضادی با پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ندارد».

وی افزود: « ما هیچ نشانه‌ای در دست نداریم که نشان دهد ایران در رده سیاسی تصمیمی برای حرکت به سمت نظامی‌سازی برنامه هسته‌ایش اتخاذ کرده است».

وی خاطرنشان کرد ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که پانتا آن را هر از چند گاهی منتشر می‌کند نیز همین است.

وزیر خارجه روسیه افزود: «همه ما برای محقق شدن اهداف تصریح شده در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی باید رویکردی عقلانی اتخاذ کنیم، زیرا اگر ما انزوا را شعار روز قرار دهیم، تحریم‌های بیشتر و بیشتری اعمال کنیم و این کشور را تهدید به حمله کنیم ـ خدای ناکرده ـ ایران همکاری‌اش با آژانس انرژی اتمی را قطع خواهد کرد که در حال حاضر تمامی سایت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را زیر نظر دارد و گزارش داده است که تا کنون هیچ نشانه‌ای از جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران نیافته است».

خبرنگار بلومبرگ با قطع سخنان لاوروف از وی پرسید آیا دولت ایران در برخورد با آژانس شفاف بوده و تمامی اقدامات لازم برای غیرنظامی بودن برنامه‌اش را انجام داده است یا خیر.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سوال گفت: تا آنجا که بحث به سایت‌های هسته‌ای ایران و تعهدات قانونی این کشور مربوط می‌شود، ایران با آژانس همکاری دارد و آژانس نیز این موضوع را در گزارش‌هایش تأیید کرده است.

لاوروف گفت: اما در برنامه هسته‌ای ایران تردیدهایی نیز وجود دارد که این کشور باید گروه 1+5 را درباره آنها متقاعد کند.

لاوروف تصریح کرد: «اما چیزی که من می‌گویم این است که با تهدید و تحریم مکرر ایران ما این کشور را به همکاری بیشتر ترغیب نمی‌کنیم. شما تنها ایران را عوض نمی‌کنید، شما رفتار همه را عوض می‌کنید، زیرا اگر شما به تهدیدها و تحریم‌ها پایبند بمانید و ما به ایران برویم و بگوییم شما باید با آژانس همکاری کنید و این در حالی باشد که آنها همه را متقاعد کرده باشند که برنامه‌شان جنبه‌های نظامی ندارد... آنگاه است که ایران به ما می‌گوید ما باور نداریم غرب هرگز در این موضوع با ما کنار بیاید... باور ما (ایران) این است که هدف غرب تغییر نظام است.»

لاوروف گفت: «ایران به ما می‌گوید احساس می‌کند غرب صادق نیست».

وزیر خارجه روسیه همچنین از تصمیم مرسی رئیس جمهوری مصر برای وارد کردن ایران در موضوع سوریه استقبال کرد و گفت راه حل موضوع هسته‌ای ایران نیز این است که با ایران تعامل کنیم.

وی همچنین از رویکرد دوگانه آمریکا در تعامل با ایران انتقاد کرد و گفت: «وقتی ما می‌خواستیم ایران را به ژنو و به این اجلاس گروه تماس دعوت کنیم آمریکایی‌ها گفتند، نه؛ ما نمی‌توانیم با ایران به توافق برسیم؛ اما همین آمریکایی‌ها وقتی مساعدت ایران در وضعیت امنیتی در عراق را لازم داشتند برای نشستن با ایران و توافق با این کشور تردید به خرج ندادند».
نظرات بینندگان