arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
شفقنا گزارش داد:

آیت الله فیاض: شیعه چون افراط ندارد، پیش خواهد رفت/ سیاست امروز چه بسا اخلاقی و اسلامی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضرت آیت الله العظمی فیاض از مراجع تقلید شیعیان که در نجف اشرف به سر می برند، پس از بازگشت از سفر درمانی ملاقات های خود را به توصیه ی پزشکان محدود ساخته انداما جمعی از اعضای شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) برای دومین بار  این فرصت را به دست آوردند که در دیداری حضوری از نظرات و دیدگاه های ایشان در موضوعات مختلف مطلع شوند. سلوک، سادگی و بی پیرایگی بیوت مراجع نجف اشرف در کنار حرم شریف حضرت امیر المومنین علی (ع) ، همنشینی و پرسشگری از علما را با همه ی مشغله هایشان آسان می سازد. لذا روی باز و  فضای بی تکلف و صمیمانه دفتر ایشان ما را بر آن داشت که پرسش هایی را از محضر ایشان داشته باشیم. ایشان از پر سابقه ترین اساتید حوزه ی علمیه نجف اشرف هستند که همچنان مشغول به تحقیق و تدریس درس خارج فقه می باشند . دوران های مختلفی چون دوران دشوار و پر مضایق سیطره ی صدام را تجربه کرده اند و  نگاهی امیدوار و روشن به آینده تشیع دارند.

به گزارش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، حضرت آیت الله العظمی فیاض درباره آینده مکتب تشیع بیان کرد: شیعه افراط ندارد و مبتنی بر اصول است و از این رو آینده ی تشیع روشن است و استقبال از شیعه در آینده بیشتر و بیشتر می شود.

این مرجع تقلید که معتقد است «شیعه در همه جای دنیا در حال پیشرفت است حتی در آمریکا» اظهار کرد: شیعه باید خود را قدرتمند کند با علم، با تحصیل ثروت مشروع، با سازمان دهی و نقش آفرینی و  به تدریج لابی قدرتمندی را در جهان شکل دهد؛  اقلیت بودن دلیل بر آن نیست که ضعیف هستیم.

ایشان درباره ی خشونت هایی که علیه شیعیان صورت می پذیرد خاطر نشان ساخت "بسیاری از رفتارهای افراطی علیه شیعه از سوی اهل تسنن نیست" و  یادآور شد "که ارهابی ها، اهل تسنن را بدنام کرده اند".
آیت الله العظمی فیاض درباره جایگاه مرجعیت در تحولات آینده با تاکید بر اینکه «مرجعیت باقیست و زائل نمی شود»، اظهار کرد: تا دین هست مرجعیت هست؛ مگر آنکه مردم از دین خارج شوند که محال است.

این مرجع تقلید درباره وضعیت حوزه علمیه نجف اشرف و میزان پیشرفت آن نسبت به گذشته بیان کرد: حوزه علمیه نجف اشرف به یاری خدا رو به رشد است و کیفیت طلبه ها و تحقیق  بهبود پیدا کرده است و روند رو به رشدتری شکل گرفته است و آینده ی حوزه ی نجف اشرف روشن است.

حضرت آیت الله العظمی فیاض در ادامه دو نکته ی دیگر را مورد تاکید قرار داد: نخست به طلاب توصیه کردکه در ارتباط قوی با مردم باشند و در معاشرت با مردم اخلاق نیکو پیشه کنند   و روحانیت در مشکلات و سختی ها کنار مردم باشند و سپس افزودکه در سوی دیگر برای تضمین آینده ی حوزه های علمیه، طلاب و حوزه های علمیه باید مستقل از دولت و احزاب باشند.

ایشان با اعتقاد به اینکه «مسوولیت سیاسی کار آخوندها نیست» افزود: در عراق سیاستمداران مطابق با منافع خود عمل می کنند. سیاست امروز چه بسا اخلاقی و اسلامی نیست و این موضوع با آخوند نمی سازد . سیاستمداران طبق مصالح خود عمل می کنند و حرف دین را گوش نمی دهند مگر اینکه بترسند یا ضعفی داشته باشند.

او در ادامه دیدار با اعضای شفقنا و در پاسخ به پرسشی راجع به ریشه های ترویج خرافه های دینی و تبعات آن در جوامع اسلامی ،با نفی و نهی خرافه و خرافه گرایی تاکید کرد:خرافات غالبا از ضعف فرهنگی و  تنگناهای شدید مردم ناشی می شود و در همه جوامع هم وجود دارد. دلایل فراون است و یکی از اهم آن وقتی است که حکومت ها به مشکلات مردم رسیدگی نمی کنند و فقر فراگیر می شود، خود به خود زمینه خرافه و توسل به کارهای بی اساس بیشتر فراهم می شود.

حضرت آیت الله فیاض در پاسخ به پرسشی درباره حدود آزادی در اسلام اظهار کرد: در اسلام آزادی هست؛ شما آزادید در سخن گفتن؛ در تجارت؛ در رفتار  اما این آزادی از حدودی برخوردار است. یعنی شما بر هتک آزاد نیستید؛ در تهمت آزاد نیستید؛ برای هرکاری حدودیست و آزادی هم حدودی دارد چه برای مردم چه برای حکومت و قدرتمندان. مثلا در تجارت آزادی هست به شرط اینکه ربا نخوری، غش نکنی و گران نفروشی. حجاب هم واجب و تکلیف است، اما اجبار نیست؛ بلکه باید تذکر داد. امر به معروف و نهی از منکر، اجبار کردن نیست؛ لا اکراه فی الدین.


ایشان با تاکید مجدد بر اینکه «اسلام دین آزادیست» بیان کرد: وظیفه حکومت و قدرتمندان این است که خدمت به مردم کنند، فساد نکنند و عدالت ایجاد کنند.


این مرجع تقلید درباره دین گریزی در میان برخی گروه ها گفت: اینکه بعضا مردم دین گریز هستند عموما برای آن است که اساسا قانون اسلام پیاده نمی شود؛ مسلمان هستند اما حکومت ها اسلامی نیست و آنچه پیاده می شود اسلام نیست. البته توصیه به مردم آن است که همچنان در دین استقامت داشته باشند.


آیت الله العظمی فیاض با یادآوری اینکه «البته همیشه نمی شود همه مردم را راضی نگاه داشت و قلیلی مردم شاید از خدا هم راضی نمی شوند»، از برخی شیوه های حکومت داری نیز انتقاد و بیان کرد: «مردم وقتی آن جور دینداری و عمل حکومت ها را که می بینند، از دین فراری می شوند.»

انتهای پیام

نظرات بینندگان