arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱

آخرین تیر اتحادیه اروپا برای تحریم گاز ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خا رجي مجلس، با اشاره به قصد اتحاديه اروپا براي تحريم گاز ايران گفت: اتحادیه اروپا از آخرين تيرهاي خود براي تكميل حلقه محاصره اقتصادي ايران استفاده مي‌كند و خيال مي‌كند مي‌تواند از اين طريق فشارها را بر ايران بيشتر كند.

به گزارش انتخاب ، اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اتحاديه اروپا بداند كه اشتباه مي‌كند و ايران قطعا از اين مرحله نيز عبور خواهد كرد و در آينده كشورهاي عضو اين اتحاديه هستند كه به دليل احتياج‌شان به انرژي به ايران التماس مي‌كنند تا قراردادهاي نفتي و گازي‌شان را با ما تجديد كنند.

نماينده مردم تهران افزود: آنها نابساماني‌هاي ارزي را مبناي تحريم گازي خود قرار داده‌اند ولي بايد بدانند كه اشتباه مي‌كنند. در موضوع گاز نيز در حال تكرار چنين اشتباهي هستند. همانطور كه بخش زيادي از مشكلات نفتي‌مان را حل كرده‌ايم قطعا دست‌اندازي‌ها به حوزه صادرات گاز را نيز حل خواهيم كرد.

وي تاكيد كرد: همانطور كه در كشورهاي وارد كننده نفت از ايران تجديدنظر كرديم براي كشورهايي كه ايران را در شمول تحريم‌هاي گازي خود قرار مي‌دهند، جايگزين معين خواهد شد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: كشورهاي وارد كننده انرژي به ويژه كشورهاي واردكننده نفت و گاز به خوبي مي‌دانند كه جايگزين كردن واردات اين دو محصول استراتژيك به راحتي انجام نمي‌شود اين كشورها در تحريم‌ نفتي ايران خيال مي‌كردند از طريق عربستان و عراق مي‌توانند جبران كسري نيازشان به انرژي را تامين كنند ولي در عمل شكست خوردند و به همين دليل بود كه 11 كشور كه بيشتر آنها كشورهاي شرق آسيا بودند به آمريكا فشار آوردند و در نهايت دولت آمريكا مجبور شد اسم اين كشورها را از ليست تحريم‌كنندگان نفتي ايران خارج كند.

كوثري خاطرنشان كرد: با وجودي كه كشورهايي كه در ليست تحريم نفت ايران قرار داشته‌اند مدتي است قراردادهاي نفتي خود را با ايران تجديد كرده‌اند، در صورت اعمال چنين تحريم‌هايي در حوزه گازي ايران نيز مجبورند پس از مدتي همين روند را تكرار كنند.
نظرات بینندگان