arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱

رحیمی: اتفاق نظر مقامات ايراني و تركيه‌اي براي حل مسايل سوريه از طريق غير نظامي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئيس‌جمهور ،از اتفاق نظر مقامات ايراني و تركيه‌اي براي حل مسايل سوريه از طريق غير نظامي خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، محمدرضا رحيمي در بدور به تهران در تشريح دستاوردهاي سفر خود 24 ساعته خود به آنكارا، گفت: اين سفر در پاسخ به سفر فروردين‌ماه رجب طيب اردوغان به ايران بود، همراه تعدادي از وزرا سفري 24 ساعته به تركيه داشتيم. در اين سفر بيش از آنچه كه برنامه‌ريزي شده بود، دستاورد كسب كرديم و مذاكرات خوبي در قالب‌هاي اقتصادي و سياسي با طرف ترك انجام و گام‌هاي بزرگي درجهت تعميق روابط دوجانبه برداشته شد.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود: در اين سفر برادران ترك درباره سوريه نظرات خود را مطرح كردند و گفته شد كه موضوع سوريه راه حل نظامي ندارد و ترك‌ها نيز اين مساله را به نوعي قبول كردند و مذاكرات خوبي در اين زمينه انجام شد.

رحيمي خاطرنشان كرد: درباره حادثه‌اي كه در مرز سوريه و تركيه اتفاق افتاد، ما دو طرف را به خويشتنداري دعوت مي‌كنيم و از برادران ترك خواستيم كه به صورت ريشه‌اي‌تر به اين موضوع بپردازند، اين در حالي بود كه همزمان با حضور ما طرف سوري از اتفاق به وجود آمده عذرخواهي كرد.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه به دستاوردهاي اقتصادي اين سفر اشاره كرد و گفت: همانطور كه مي‌دانيد تا قبل از دولت نهم مبادلات تجاري ميان ايران و تركيه بسيار كم بود، اما با اولين سفر اردوغان هدف‌گذاري براي رسيدن به مبادلات تجاري در سطح 20 ميليارددلار بود كه در هفت ماهه نخست امسال رقم مبادلات تجاري به ميزان بالاي 16.5 ميليارد دلار رسيدكه پيش‌بيني مي‌شود تا آخر سال به 25 ميليارد دلار برسد.

رحيمي افزود: اردوغان در سفر اخير خود خواهان رسيدن به رقم 30 ميليارد دلار مبادلات تجاري بود كه فكر مي‌كنم در سال آينده به اين رقم برسيم. البته در ديداري كه با آقاي عبدالله گل داشتيم او رقم بالاتري را پيشنهاد داد.

رحيمي خاطرنشان كرد: در اين سفر روي 200 قلم تجارت ترجيحي توافق شد و اختلاف در حدود 25 قلم است كه اميدوارم در آنها نيز به توافق برسيم.

به گفته وي طرفين مذاكره در اين سفر روي تجارت مرزي توافق كردند و اين‌كه جلسه‌اي بين مسئولان مرزي دو كشور در اين زمينه تشكيل شود.

رحيمي افزود: همچنين در زمينه پايانه‌هاي مرزي و تاسيس شهرك صنعتي مشترك نيز توافقاتي شد. وزير راه در اين سفر براي خريد 120 هزار تن ريل جهت ساخت يك‌هزار كيلومتر خط آهن از دوستان تركيه‌اي توافق كرد. همچنين در مورد تسهيل تردد بين بازرگانان دو كشور و برقراري امنيت خودروهاي باري تردد كننده نيز توافق شد. يكي ديگر از توافقات مجوز ايران براي ترانزيت گاز صادراتي ازبكستان به تركيه و در مقابل اجازه تركيه براي ترانزيت گاز صادراتي ايران به اروپا بود.

معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: از ديگر موارد توافق شده استرداد مجرمين و محكومين دو كشور و يك درجه تخفيف به محكومين هر دو كشور بود.

رحيمي گفت: وزير نفت كشورمان نيز در اين سفر همراه ما بود و مذاكرات مفصلي درباره افزايش صادرات نفت و گاز ايران به تركيه با همتاي خود داشت و اميدوارم با لطف خدا بتوانيم سطح مبادلات تجاري خود را با تركيه به بالاي 30 ميليارد دلار برسانيم. بنابراين همانطور كه گفتم دستاوردهاي ما در اين سفر بيش از آن چيزي بود كه هدفگذاري كرديم.
نظرات بینندگان