arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۸۳۶
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱

هیلاری راست می گوید؟ آیا امکان لغو فوری تحریم ها علیه ایران وجود دارد؟

شاید برایتان باور نکردنی باشد، اما تحریم های آمریکائی علیه عراق که در دوره صدام وضع شده بود، 6 سال بعد از سرنگونی صدام یعنی در سال 2009 لغو شد! با این حال و در شرایطی که عقلاً هر دو طرف طی 5 هفته آتی، هیچ اقدام غیر قابل پیش بینی را مرتکب نخواهند شد، بیان این اظهارات از سوی خانم کلینتون چه معنی می تواند داشته باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مصطفی حق بین، سرویس سیاسی انتخاب ؛ خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در اظهارت اخیر خود، مسئله ای به زبان آوردند که شوک عجیبی ایجاد کرد و بسیاری را به حل بسیار فوری و زودهنگام ماجرای هسته ای ایران، امیدوار کرد! هیلاری گفته بود: اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش همکاری جدی کند تحریم‌ها می‌تواند فورا برداشته شود!

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ اما به واقع، چقدر این سخن خانم کلینتون می تواند حقیقت داشته باشد؟ آیا تضمینی برای این ادعا وجود دارد؟ و اساساً دولتی که تنها 5 هفته به پایان عمرش باقی مانده، می تواند چنین ادعایی را مطرح کند؟ آیا بیان این اظهارات از سوی هیلاری، یک بازی تبلیغاتی علیه ایران است؟ مصرف داخلی دارد؟ یا شاید هم از سر "صداقت" بیان شده است؟!

اما از زوایای مختلف، می توان راست و دروغ ادعای خانم وزیر را ثابت کرد:
 
یکم: از آنجایی که کنگره آمریکا (که تحریم ها علیه ایران را تصویب کرده) در شرایط کنونی کاملاً تحت نفود اسرائیل است، امکان لغو یا کاهش تحریم ها ، هرگز امکان ندارد. در مورد تحریم های سازمان ملل هم، حتی در شرایطی که دو کشور آمریکا و انگلیس در شورای امیت با استفاده از حق «وتو» مانع هرگونه پیشنهادی در مورد ایران می شوند ، لغو این تحریم ها (حتی به فرض صدق ادعای هیلاری) عملاً امکان ناپذیر است.

دوم: چگونه ممکن است مسئله هسته ای ایران که طی 10 سال اخیر، به حادترین موضوع بین الملیی بدل شده،  ظرف 5 هفته باقی مانده از عمر دولت اوباما، یکباره به حال خود رها شود و دولت اوباما با چرخشی شگفت انگیز، دستور لغو تحریم ها را صادر کند؟! و از طرفی ، ایران که هرگز از حق خود عقب ننشسته، چگونه ممکن است ظرف 5 هفته آتی، غنی سازی خود را متوقف کند؟

سوم: اما مهمترین دلیل رد ادعای خانم کلینتون چیست؟ مطلعان از شرایط و قوانین آمریکا تصدیق می کنند که لغو تحریم های مصوب کنگره آمریکا اگر غیر ممکن نباشد  فوق العاده و بسیار مشکل است. اصولا در آمریکا (نه فقط در مورد ایران) بلکه در باب هر مسئله ای وقتی قانونی تصویب شود، به دلیل بوروکراسی حاکم، شکستن و برگرداندن آن بی نهایت مشکل است. شاید برایتان باور نکردنی باشد، اما تحریم های آمریکائی علیه عراق که در دوره صدام وضع شده بود، 6 سال بعد از سرنگونی صدام یعنی در سال 2009 لغو شد!

چهارم: با این حال و در شرایطی که عقلاً هر دو طرف طی 5 هفته آتی، هیچ اقدام غیر قابل پیش بینی را مرتکب نخواهند شد، بیان این اظهارات از سوی خانم کلینتون چه معنی می تواند داشته باشد؟ با کنار هم نهادن اظهارات کلینتون می توان چنین نتیجه گرفت که او در این برنامه خطرناک ، در پی استفاده تبلیغاتی و بسیج افکار عمومی علیه ایران است.

متاسفانه این مانور تبلیغاتی و کاملاً دروغ می تواند به موج جدید افکار عمومی علیه ایران تبدیل شود، چرا که برخی «ساده دلان» بر اثر ادعای به اصطلاح «صادقانه» خانم کلینتون تصور می کند که آمریکا ، پوئن بسیار مثبتی به ایران داده و باز هم این ایران است که پیشنهاد "عالی" و "بی سابقه" آمریکا را رد کردهج و مانع پایان مناقشه بحث برانگیر هسته ایش شده است!

اما تنها راه مبارزه با این نقشه شوم و البته حل فوری تر مسئله هسته ای، وحدت و یکپارچگی در درون جامعه و همچنین در میان گروه های سیاسی و البته حل مسائل داخلی است ، در این شرایط آمریکا در بن بستی قرار می گیرد که راهی جز عقب نشینی نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
43
83
ممنون اقای حق بین. امیدوارم دولت با روشنگری در این مورد مانند این مقاله، نقشه این ها رو فاش کند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
چه عجب یکبار هم که شده انتخاب در برابر آمریکا موضع ملی اتخاذ کرد و بالخره فهمید که آمریکا دروغ میگه!!!؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
26
117
اما تنها راه مبارزه با این نقشه شوم و البته حل فوری تر مسئله هسته ای، ...
پذیرش سریع پیشنهاد آمریکا است
، در این شرایط آمریکا در بن بستی قرار می گیرد که راهی جز عقب نشینی نخواهد داشت.
اگر واقعا بر این باورید که شدنی نیست این بهترین پاتک است، همبستگی داخلی و ... چه اثری روی تحریم ها دارد؟!
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
27
70
عدم امکان لغو تحریم ها در کوتاه مدت هم برگی از افتخارات تیم هسته ای کشور است.
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
63
69
مشکلات اخیر کمترین ارتباط را به تحریم ها دارد و فقط مربوط به سیاست های اقتصادی دولت است
lila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
137
11
توی ایران همه متحدند و سیاستمدارهای ما باید قدر این اتحاد رو بدونن. ماحتی توی شرایط وخیم هم حاضر به مصالحه با دشمن نیستیم، چه برسه به این که مشکلات داخلی مون هم با اقتدار حاکمان سیاسی مون حل و فصل بشه. این جوری دیگه آمریکا هم مجبوره جلوی ما زانو بزنه.
حل مسئله ی هسته ای از راه مذاکره با آمریکا حل نمی شه، با یه سیاستگذاری درست توی خود ایران حل می شه.
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
51
39
"اما تنها راه مبارزه با این نقشه شوم و البته حل فوری تر مسئله هسته ای، وحدت و یکپارچگی در درون جامعه و همچنین در میان گروه های سیاسی و البته حل مسائل داخلی است ، در این شرایط آمریکا در بن بستی قرار می گیرد که راهی جز عقب نشینی نخواهد داشت."
بي خيال بابا!!!!!!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
77
12
متن عالی بود و بسیار رو شنگرانه
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
126
5
اگه امریکا کاری ازش بر میومد که همون اوایل انقلاب و یا توی جنگ کاری می کرد که هنوز یه وجه ابر قدرتی داشت مردم میترسیدن ازش الان امریکا بیشتر شبیه شیر بی یال دم که حتی عربهام ازش نمیترسن دیگه همه جا اوضاع از دستشون در رفته اقتصاد دنیا داره از هم میپاشه زمان هخامنشیان 200 سال صلح در جهان حاکم بود بعد که اسکندر حمله کرد و فروپاشید دوران هرج و مرجی شروع شد که به دوران هلنی مشهور شد الانم داره اول اقتصاد اروپا و اتحادیه اروپا فرو میپاشه بعد هم امریکا پشت سرش و داره جهان میره به سمت یک هرج و مرج و جهان چند قطبی شکل میگیره که حالا یا با جنگ یا قحطی یا ... همراه دوران سختی برای بشرییت اغاز شده خدا به داده مملکت ما برسه و حاکمین کشور بیشتر به فکر مردم و مشکلات پیش روی مردم وکشور باشند نه به فکر رقابتهای بی فایده دقیقا این اتفاقات زمان رضا شاه هم افتاد و ایران اشغال شد انشالله الان گوشها و چشمهای مردم و مسولین بهتر از همیشه بشنوه و ببینه که دوباره اتفاقات زمان پهلوی اول و فجایع اون پیش نیاد و کشور دوباره عقب نیفته و عاقبت نظام مقدس جمهوری اسلامی مثل نهضت مشروطه نشه
پاسخ ها
ارمان13
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
دوران هخامنشی دوران صلح بود؟؟!!
پس این همه جنگ و فطح قلمرو دیگر ملت ها چی بود ؟؟؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
اقای ارمان 13 شما اول کلمه فتح درست بنویسید بعد یکم کتاب تاریخ بخونید میفهمید دوران صلح بوده یا نبوده
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
9
80
بر اساس کدام عقل و منطق آمریکا عقب خواهد نشست؟ کدام مزیت اقتصادی سیاسی نظامی و امنیتی بر آمریکا داریم که آنها را واردار به عقب نشینی کند؟ چرا پرت وپلا می گویید؟ آیا ما قویتر از امپراتوری عظیم شورروی هستیم؟ . نه راه حل این کار این 3 خط آخر است و نه تسلیم شدن محض . بهترین راه حل ایجاد زمینه برای بازگشت یزرگمردانی مانند سید محمد خاتمی است تا با حمایت گسترده مردمی در جهت حل مشکلات کشور قدم بر دارند . در ضمن برای آزمایش روشهای بعضی از مسئولین هم که در این سالها تاحدودی پیاده شده دیگر زمان نداریم
آبدارچي سياسي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
12
54
راستش اگه اين مقاله رو نخونده بودم حرف هيلاري باورم ميشد
متن خوب و جامعي بود
ولي همين كه بگن قرار است تحريم ها لغو شود بار رواني مثبتي داره همين طور كه اثر تبليغاتي تحريم ها بيش از خود تحريم بود مثل بازار ارز
pili
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
37
10
خانم کلینتون با اطلاع کامل از اینکه ایران حاضر به عقب نشینی از حقوق هسته ای خود نمی شود وصرفا" بخاطر بهره برداری سیاسی از موضوع ایران در انتخاباتی آتی آن کشور ، این حرف ها را زده است. ایران هم اگر دیپلماسی هوشمندانه ای را دنبال کند می تواند از این فرصت نهایت استفاده را برده و فقط برای 5 هفته تا انتخابات آمریکا شرایط آنها را بپذیرد غنی سازی را تعلیق و آمریکائیان را آچمز کند . خدا را شکر ما که به توان غنی سازی 20 درصدی رسیده ایم و دانش فنی آن را بدست آورده ایم. هر وقت که اراده کنیم می توانیم دوباره شروع کنیم. مگر این دانش فنی غنی سازی را نداشته باشیم.
حامد کسمایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
1
46
اینا که گفتین درست ولی واقعا چی باید بشه تا دستی که از سمت ما به سمت اونا دراز میشه و بالعکس صادقانه تعبیر بشه ؟ یا با دستکشه مخملی دیده نشه.. بلاخره اگه قرار باشه تحریمی لغو بشه باید اون مراحل رو هم بگذرونه .. به نظر من فقط باید نشست پای میز مذاکره مستقیم ... ای تنها راهه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
7
8
900 ميليارد بشكه نفت زير خاكهاي خاورميانه است هر بشكه نفت منجر به توليد چندين شغل در كشورهاي صنعتي است ارزش هر بشكه لگاريتمي بالا ميره وقتي در هر مرحله تبديل به محصول ديگري ميشود .با اين توصيف وضع كشورهاي توليد كننده اش راببينيد عربستان نسبت به 15 قرن چه تغييري كرده ؟ چرا بايد مسايل ما ونوع رابطه هاي كشورهاي نفتي براي غرب مهم باشه ؟ ايا اينهمه داد وقال غرب بغير از نفت وتسلط بي چون وچرا بر اين محصول كه قسمت اعظم رفاه واسايش وبهروزي وارامشش و مديون ان است فكر ميكنيد چيز ديگريست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
10
21
متاسفانه در امریکا هم یک عده تندرو همانند ایران وجود دارد
ناشناس
|
CANADA
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
1
35
1- تجربه این چند سال نشون داده که تحریم ها قابل گسترشند تمومی ندارن. مثلا اگر به من بگن فردا هر پرواز خارجی تحریم میشه تعجب نمی کنم. بنابراین فکر می کنم ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست. لااقل جلوی تحریم های بیشتر رو باید گرفت و ایران رو از دستور کار شورای امنیت خارج کرد.
2- لغو تحریم انرژی عراق در همون ماه های اول انجام شد. کسی انتظار نداره همه تحریم های علیه ایران لغو بشه ولی بعضی هاش به سرعت می تونه لغو بشه.
3- وحدت و یکپارچگی در ایران از لغو تحریم ها هم غیر ممکن تر است. نگاه کنید به وضعیت سیاسی داخل ایران تا ببینید درباره کار نشدنی دارید صحبت می کنید. متاسفم که اگر بخوام رک تر از این بنویسم انتخاب ناچهر به سانسور نظرم میشه ولی همین جور سربسته بگم گه محوری که برای اتحاد در کشوری مثل امریکا تعریف میشه قانون اساسی ست ولی محور اتحاد در ایران قانون نیست و این محور خودش در حال حاضر مهمترین فاکتور تشتت و افتراقه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
34
2
در موضوع ملي شدن نفت هم انگليس همين بازي ها را با ملت ما و دولت مصدق لنجام داد و آمريكا هم حامي او بود اما پايمردي ملت و مصدق به ملي شده نفت انجاميد . آن موقع هم انگليس تحريم كرد، اموال ما را بلوكه كرد ، لشگركشي كرد، رزمناو به خليج فارس روانه كرد ، مانور نظامي انجام داد ، دولت مصدق را تهديد كرد و... اما دست آخر نفت ملي شد. حالا هم همان حيله ها رو آمريكا با همراهي كشورهاي اروپايي پيگيري مي كنند و به فضل الهي انرژي هسته اي براي همه اما بمب اتمي براي هيچكس و به لطف خداوند ملت ما پيروز خواهد شد.
افشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
1
28
انتخاب خوب میگی چیکار کنن پس؟!! باید از یه جا شروع بشه خوب...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
2
40
آقای حق بین متاسفانه تحلیل بسیار ضعیفی را ارائه دادید که فکر می کنم غیر قابل دسترس بودن چند روز پیش سایت انتخاب در نوشتن این تحلیل بی تاثیر نبوده است.برخی انتظارات شما از جامعه کنونی ایران چیزی در حد غیر ممکن و خیالات می باشد.در ضمن این سخنان کلینتون بی ارتباط با صحبتهای اخیر آقای سلطانیه نبوده است.آنچه که اوضاع کنونی ایران بدست می دهد بر خلاف فرمایشات جنابعالی در تنگنا قرار گرفتن ما است و نه آنها.لطفاً واقع بینانه تر و با آگاهی کامل از حاشیه های یک خبر دست به قلم شوید.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
4
48
خوب چرا ایران پیشنهاد رو قبول نمیکنه؟؟؟؟اگه غنی سازی رو ما قطع کردیم و دوباره تحریم ها پا بر جا بود ما مشکلی نداریم دوباره غنی سازی رو از سر میگیریم ، اینطوری دروغ آمریکا هم بر ملا میشه
نظرات بینندگان