arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱

عضو کمیته پیگیری ایرانیان ربوده‌شده در سوریه: فیلم ربایندگان را ندیده ام، جرم است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای با ابراهیم آقامحمدی، نماینده مجلس و عضو کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت ایرانیان ربوده شده در سوریه انجام داده که در پی می آید:

 

آقای حقیقت‌پور به عنوان رییس کمیته پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده‌شده در سوریه گفته‌اند که تمام اقدامات لازم برای آزادی گروگان‌های ایرانی از سوی نهادهای مسوول و ذی‌ربط انجام شده است اما در انتهای اظهارات خود به یک نکته قابل تامل اشاره کرده و اعلام کرده‌اند که اقدامات ایران برای آزادی گروگان‌ها تنها یک طرف قضیه است و طرف دیگر در جایی است که ما نمی‌دانیم کجاست و نتوانستیم ارتباط مستقیم با این طرف ناشناخته برقرار کنیم. از جنابعالی به عنوان یکی از اعضای این کمیته این سوال را دارم که آخرین وضعیت ایرانیان ربوده شده در سوریه که جنابعالی از آن اطلاع دارید، چیست؟

اینکه طرف مقابل مشخص نباشد که حرف درستی نیست. طرف مقابل ما، ارتش آزادیبخش سوریه و همان مبارزانی هستند که بسیاری از آنها هم از خارج سوریه آمده‌اند. این گروه به عربستان، قطر و ترکیه و امریکا متصل است. بنابراین طرف‌های مقابل واقعا ناشناخته نیستند. قطع به یقین هر کدام از این کشورها اراده بکنند، قضیه گروگان‌ها 24 ساعته حل خواهد شد. این گروه هم که آنجا این کار را انجام داده‌اند با دولت سوریه در معارضه و جنگ هستند و این کشورها برای فشار به ایران زایران ایرانی را در سوریه با هدایت، اراده و خواست این کشورهای صاحب نفوذ بدون هیچ گناهی دستگیر کردند تا اینکه اینها هر لحظه می‌گویند که این کار را انجام می‌دهیم یا ربوده‌شدگان را خواهیم کشت. یقینا اینها سیاست‌های اتخاذ شده امریکاست. به هرحال امریکا سازمان منافقین را از لیست ترور خارج کرده است و از این سمت هم با گروگانگیری زایران ایرانی از تمام تلاش خود به عنوان یک اهرم فشار به ایران استفاده می‌کند و ما باید اقدامات لازم را انجام بدهیم که البته این کار را تا به امروز انجام داده‌ایم.

آیا با کشورهایی که شما از آنها با عنوان طرف شناخته‌شده نام می‌برید وزارت خارجه یا دستگاه‌های مسوول دیگر مذاکره داشته‌اند؟

این یک واقعیت است که گروه گروگانگیر، نیروی در خدمت کشورهای صاحب نفوذ هستند. این گروه با سرمایه و اراده این کشورهای مداخله‌گر در سوریه متولد شده است.

سوالم را تکرار می‌کنم آیا با این کشورها برای آزادی گروگان‌های ایرانی وارد مذاکره شده‌اید
؟

وزارت خارجه ایران به طور مرتب با ترکیه و دیگر کشورهای درگیر در تماس و رایزنی است. اما گروه پارلمانی ما که از کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شده است توان رایزنی با کشورهای فوق را نداشته است. اتفاقا من همین امروز در مجلس سراغ بقیه آقایان در این کمیته رفتم تا اگر لازم باشد جلسه‌یی را تشکیل بدهیم و به پارلمان‌های دیگر کشورها ورود پیدا کنیم چرا که ما بحث‌مان این بود که از هر طریقی وارد ماجرا بشویم که کمیسیون امنیت ملی آمد و این کمیته را تشکیل داد. ما هم باید به پارلمان‌های این کشورها ورود پیدا کرده تا آنها با معارضان سوری برای آزادی گروگان‌هایمان وارد مذاکره و رایزنی شوند.

یعنی تنها از کانال وزارت خارجه و تماس با ترکیه امید به آزادی گروگان‌ها دارید؟


ترکیه، عربستان و قطر کشورهای ذی نفوذ بر این گروه گروگانگیر هستند و گروگانگیرها متعلق به این کشورها هستند.

آقای آقامحمدی شما فرمودید که با این کشورها وارد مذاکره شده‌اید، سوالم این است که آیا جدای از ترکیه با قطر و عربستان و ارتش آزادی بخش سوریه وارد مذاکره شده‌اید؟

با این گروه که کسی نرفته وارد مذاکره شود اما از طریق این کشورها تلاش برای آزادی گروگان‌های ایرانی ادامه دارد و کمیته پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده شده در سوریه هم که در مجلس تشکیل شده است روز یکشنبه جلسه‌یی را خواهد داشت تا ما هم از طریق پارلمان‌های این کشورها ورود به این قضیه پیدا کنیم و راه‌های محتمل دیگر را هم بررسی کنیم تا در نهایت این اتفاق به نتیجه خوشی برسد. اما باید بگویم اگر هر گونه آسیبی به زایران ایرانی برسد ما مسوولیتش را با گروه‌های آمر به این قضیه می‌دانیم.

گروگانگیرها یک فیلمی را منتشر کرده و اعلام کرده‌اند که تا 48 ساعت آینده گروگان‌های ایرانی را اعدام خواهند کرد. آقای حقیقت‌پور انتشار این فیلم را جنگ روانی دانسته‌اند. فکر نمی‌کنید که برگزاری جلسه از سوی این کمیته برای روز یکشنبه کمی دیر است؟

البته این قضیه این‌طور نیست که رها شده باشد و وابسته به جلسه گذاشتن ما باشد یا نباشد. وزارت خارجه با تمام توان پیگیر این ماجراست. کانال‌های دیگری نیز به موازات وزارت خارجه در حال پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی هستند.

چه کانال‌هایی غیر از وزارت خارجه این ماجرا را پیگیری می‌کنند؟


به هر حال هر چیزی را که نمی‌توانیم بگوییم. ایران هر توانی که در اختیار دارد را برای حل و فصل داستان گروگانگیری به کار گرفته است تا این مشکل را حل کند.

آیا شما هم انتشار این فیلم را یک جنگ روانی می‌دانید؟

بله، یک جنگ روانی است که سناریوی آن را امریکایی‌ها در این مرحله نوشته‌اند. اینها اگر بیایند و کوچک‌ترین صدمه را به زایران ایرانی وارد بکنند کشورهایی که از این گروه گروگانگیر نفع می‌برند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و اگر هم آسیبی به زایران ما وارد شود تنها نظاره‌گر نخواهیم بود و بیکار نخواهیم نشست و با بی‌تفاوتی از این ماجرا عبور نمی‌کنیم.

یعنی اقدام متقابل خواهیم داشت؟


حتما واکنش نشان خواهیم داد.

چه واکنشی؟

یقینا برخورد انجام خواهیم داد.

در چه حدی؟

در حدی که به کشورهایی که در این ماجرا دخیل بوده‌اند آسیب وارد شود و متضرر شوند. گروگانگیرها و حامیانشان باید از ماجرای ریگی عبرت بگیرند. گروهک تروریستی ریگی هم آمد عده‌یی را اسیر گرفت و در نهایت تعدادی از این گروگان‌ها را به شهادت رساند اما عاقبت‌شان را همه دیدند و ایران ریشه این گروهک را درآورد. ایران یک کشور ضعیف دست و پا بسته نیست که نتوانیم از خودمان و هموطنان‌مان دفاع کنیم. اگر به یکی از زایران ایرانی آسیب وارد شود هم کشورهای حامی این گروه گروگانگیر باید پاسخگو باشند و هم این گروه از خشم و قهر انقلابی مردم ایران در امان نخواهد بود.

نخستین جلسه کمیته پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده شده در سوریه در چه تاریخی برگزار شده است؟


کمیسیون امنیت ملی که از همان روز اول پیگیر ماجرا بوده است. ما در کمیسیون از طریق وزارت خارجه دنبال این مساله بوده‌ایم.

منظورم کمیسیون امنیت ملی مجلس نیست. تاریخ نخستین جلسه برگزاری این کمیته‌یی که شما عضو آن هستید را می‌گویم. گویا هشت شهریور نخستین جلسه‌یی بوده که این کمیته از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس موظف به پیگیری این ماجرا می‌شود در حالی که گروگانگیری زایران ایرانی اواسط مردادماه اتفاق افتاد.

نه نخستین جلسه ما که هفته گذشته بود...

اینکه خیلی بد است. یعنی با دو ماه تاخیر کمیسیون امنیت ملی مجلس به این نتیجه رسید که برای داستان گروگانگیری جلسه بگذارد؟

اصلا لزومی به این کار نبود چرا که دستگاه دیپلماسی در حال انجام دادن وظایف خود است. اینکه کمیسیون امنیت ملی کمیته تشکیل داده است نشان‌دهنده اهمیت این مساله است تا ما بتوانیم یک نیروی اضافه‌یی بر توان فعلی دیپلماسی کشور باشیم و به کمک مدیران وزارت خارجه بیاییم. هدف تشکیل این کمیته کمک به وزارت خارجه بود تا اگر لازم است از طریق پارلمان‌ها وارد این ماجرا بشویم.

یعنی وزارت خارجه نتوانسته بود که وظایف خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهد که کمیسیون امنیت ملی مجلس تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی این کمیته به عنوان یک یار کمکی به وزارت خارجه کمک کند؟

نمی‌شود گفت که وزارت خارجه نتوانسته است ولی همکاری قوا کار پسندیده‌یی است و باید از آن استقبال شود. مجلس به وزارت خارجه آمادگی خود را برای کمک اعلام کرده است. کشیده شدن پای ما به این ماجرا نشان‌دهنده ناتوانی وزارت خارجه نیست بلکه نشان‌دهنده اهمیت موضوع و افزایش توان برای رسیدن به یک نتیجه خوب است.

آقای آقامحمدی شما هم همانند آقای حقیقت‌پور انتشار این فیلم را یک جنگ روانی دانستید اما سوال من این است که اگر ظرف 48 ساعت آینده اتفاقی برای زایران ایرانی رخ دهد مسوولیت این ماجرا در درون کشور با چه ارگانی است؟

مسوولیت این اتفاق با امریکا، ترکیه، عربستان و قطر است.

منظور من این است که اگر پیگیری‌هایی که وزارت خارجه یا مجلس برای آزادی زایران ایرانی انجام می‌دهد به نتیجه نرسد و خدای ناکرده آسیبی به گروگان‌ها ظرف 48 ساعت آینده وارد شود، مسوولیت این اتفاق در ایران با چه ارگانی است؟

مسوولان در حال حاضر تمام تلاش خودشان را انجام می‌دهند. اما این حرف جنابعالی مثل این است که بگوییم مسوولیت حمله به ایران با چه کسی بود.

می خواهم بدانم مسوولان ذی‌ربط در وزارت خارجه و مجلس تا چه میزانی برای نجات جان ایرانیان گرفتار شده تلاش داشته‌اند و اینکه با توجه به این فیلم چقدر امید به آزادی این گروگان‌ها دارید؟


همه توان را هزینه کرده‌ایم و امیدواریم که هر چه زودتر شاهد حضور این زایران باشیم.

آقای آقامحمدی به عنوان یکی از اعضای کمیته پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده‌شده در سوریه فیلمی را که آن را جنگ روانی دانستید دیده اید؟

نخیر، ندیده‌ام.

چرا ندیده‌اید؟


ندیدم دیگر. مگر جرم است.

شما مگر عضو کمیته پیگیری نیستید؟ چطور فیلمی را که ندیده‌اید می‌گویید جنگ روانی است. شما مگر نباید از آخرین اتفاقاتی که درباره این مساله رخ می‌دهد مطلع باشید؟

من در حوزه انتخابیه بودم و نتوانستم فیلم را ببینم و قطعا فیلم را می‌بینیم.

فکر نمی‌کنید ممکن است کمی دیر شود؟

نخیر. به امید خدا اتفاقی برای زایران‌مان رخ نخواهد داد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هيچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
0
0
انتخاب كه كلا نظرات من رو منتشر نميكنه .... عيبي نداره .. منتظر نكن ..... به هر حال شما هم اهداف و سياستهايي داريد كه بايد در نظر بگيريد ... ياد گرفتيم به چاه بگيم دردامونو .....
براي همين بجاي نظر مطلب خودتون رو كپي ميكنم ....

فکر نمی‌کنید ممکن است کمی دیر شود؟
نخیر. به امید خدا اتفاقی برای زایران‌مان رخ نخواهد داد..........
نظرات بینندگان