arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱

هیولا‎هایی که به جنگ احمدی‎نژاد رفته‎اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پنجره نوشت:

همواره احمدی‎نژاد در برخورد با رسانه‎ها این‎گونه القا می‎کند که عده‎ای بدخواه در نظر دارند به مردم آسیب برسانند و احمدی‎نژاد در کنار مردم به جنگ با آن‎ها خواهد رفت. جنگی که به پشتوانه مردمی نیاز دارد و مردم باید در این جنگ از هیولا‎هایی که احمدی‎نژاد ساخته است، متنفر باشند. تا 4 سال پیش هاشمی بزرگترین هیولائی بود که احمدی‎نژاد توانست از کنار آن منافع خود را تأمین کند. اما پس از چهار سال وی را از لیست هیولایی خود خارج کرده است و بدون اشاره به خصومت خود با هاشمی رفسنجانی، هیولا‎های جدیدی را برای جلب نظر مردم عَلَم کرده است.

  
   رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
   سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
   وزارت اطلاعات و دستگاه‎های امنیتی
   سازمان تبلیغات اسلامی
   شهرداری تهران
   خبرگزاری فارس
   قوه قضاییه و ...



لاریجانی عامل گرانی؟!
خبرنگار دولت مسرور از گل اول، موقعیت گل به بهارستان راهم برای دولت آماده کرد. خبرنگار با طرح مصاحبه اخیر رییس مجلس با خبرگزاری فارس و انتقاد لاریجانی از اوضاع اقتصادی  و طرح موضوع بی‎تاثیر بودن تحریم‎ها بر اوضاع کنونی، فضا را برای رییس‎جمهوری آماده کرد تا او نیز این‎چنین از خجالت لاریجانی در بیاید: «پس حتما تصمیمات ایشان تأثیر دارد همان‎گونه که قبلا عنوان کردم بعضی فقط در هنگام خوشی همراه دولت هستند. بنده مصاحبه ایشان با یکی از خبرگزاری‎‎های داخلی را دیدم و هم اکنون نیز همراه خود دارم» همین اظهارت علیه لاریجانی و انتقادات بعدی به مجلس و نمایندگان کافی بود تا رییس مجلس یک روز پس از نشست مطبوعاتی رییس‎جمهوری، خود را برای یک مصاحبه مطبوعاتی در بهارستان آماده کند. هرچند با توصیه برخی دلسوزان لاریجانی ترجیح داد که اظهارات رییس‎جمهوری را فعلا بی‎پاسخ بگذارد.

سپاه مرکز اتهامات رییس‎جمهوری
در ادامه هم باز انگشت اتهام احمدی‎نژاد به‎صورت علنی‎تر به‎سمت سپاه نشانه رفت. وی در ادامه انتقاد از لاریجانی، اساس فعالیت خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است را زیر سؤال برد، گویی كه خبرگزاری فارس در همین چند روز اخیر تأسیس شده است و تا پیش از این وجود خارجی نداشته است! احمدی‎نژاد ادامه داد: «ایشان [لاریجانی] با خبرگزاری وابسته به یکی از نهاد‎های امنیتی علیه دولت مصاحبه کرده است، در حالی که خبرگزاری یک نهاد نظامی نباید به مسائل سیاسی ورود پیدا کند.»
هرچند که مشکل دولت و خبرگزاری فارس را می‎توان در خلال روز‎هایی پیدا کرد که احمدی‎نژاد قصد نداشت از معاون اولی مشایی دل بکند و در اجرای نامه رهبری تعلل ورزید، اما سابقه دولت و فارس در ماجرای سکه بهانه خوبی بود که پس از مدت‎ها بازهم احمدي‎نژاد آن را زنده کند تا شاید بتواند نرخ امروز بازار تهران را نیز به گردن یک پیامک خبرگزاری فارس بیاندازد. وی با نقل خاطره‎ای از رییس کل بانک مرکزی گفت: «آقای بهمنی تعریف می‎کرد در یکی از وفات‎ها که در کشور تعطیلی عمومی بود، این خبرگزاری نهاد‎های امنیتی پیامکی را ارسال کرد و از افزایش قیمت ارز خبر داد! ... این خبرگزاری همین حرف‎ها را تکرار می‎کند، امروز هم تلاش می‎کنند بر چند نکته تأکید کنند، اولا می‎گویند گرانی‎ها سیاست دولت است در حالی که دولت طرف مردم است!»

منتقدان مال مردم خور!
مدتهاست که پاسخ‎‎های اقتصادی رییس‎جمهوری ناخوداگاه به‎سمت هدفمندی یارانه‎ها سوق پیدا می‎کند و منتقدین به‎عنوان مخالفین اساسی هدفمندی عنوان می‎شوند! رییس‎جمهوری با تأکید بر این‎که این افراد از ابتدا هم با هدفمندی یارانه‎ها مخالف بودند، گفت: «این در حالی بود که هدفمندی یارانه‎ها در جهت عدالت بود و ما می‎خواستیم هر کسی به اندازه سهم خود از یارانه‎ها سود ببرد. دولت تنها یارانه‎ها را از جیب افرادی که بیشتر مصرف می‎کردند به جیب افرادی که کمتر دریافت می‎کردند، واریز کرد.» و این اظهارت به نوعی در کنار هم چیده می‎شود که منتقد اقتصادی دولت در ابتدا مخالف اساسی هدفمندی معرفی شود و پس از آن  افرادی معرفی شود که تا پیش از این به غارت اموال مردم مشغول بوده‎اند!



اولویت دولت؛ کنترل ارز یا آزادی جوانفکر؟!
رییس‎جمهوری پس از انتقاد از سپاه و رییس مجلس و برخی نهاد‎‎های امنیتی سراغ قوه قضاییه رفت تا شاید بتواند در کنار این انتقادات قوه قضاییه را به آزادی جوانفکر مجاب کند. اما اين بار هم فراهم مكردن فضا براي گل به قوه قضاییه و مطرح کردن موضوعات از پیش مشخص شده بر دوش خبرنگار دولت افتاد. خبرنگاری که مجبور بود پیش از سؤالش یک بیانیه سیاسی در حمایت از جوانفکر قرائت کند! خبرنگار روزنامه ایران پس از اشعاری که در مدح احمدی‎نژاد خواند، پرسید: «زمانی که شما در نیویورک بودید اتفاقات خاصی افتاد و مشاور مطبوعاتی شما را بازداشت کردند ما از یک اتهام نمی‎توانیم بگذریم و آن هم اتهام توهین به مولا و مقتدایمان حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) است، شما می‎دانید در این مدت به ما چه گذشته از مجله خاتون گرفته که ما را محارب نامیدند تا حمله به روزنامه ايران ولي ما باز هم سکوت کردیم اما امروز به مشاور مطبوعاتی شما اتهام توهین به ولایت فقیه می‎زنند که ما نمی‎توانیم آن را بپذیریم. این سؤال را داریم که با چه هدفی به دولت شما این انگ را می‎زنند؟» بازهم فضا مهیا شد برای ایجاد حاشیه‎اي دیگر توسط رییس‎جمهور.

 احمدی‎نژاد در پاسخ به این سؤال گفت: «از کسانی که این کار را انجام دادند سؤال کنید. متأسفیم که این اتفاق افتاده است. حتما ضرورت بزرگتری وجود داشته که 10 دقیقه مانده به سخنرانی رییس‎جمهوری این دستگیری صورت گرفته و به خبر اول تبدیل شده است.» هرچند که رییس‎جمهوری از همزمانی بازداشت مشاورش با سفر سازمان ملل گله کرد، اما هیچ‎گاه توضیح نداد که پس از آن‎که در نوبت پیش مأموران جوانفکر را بازداشت کردند، چگونه پس از چند ساعت وی آزاد شد و آیا فشاری برای آزادی وی اعمال شده است یا خیر!؟ رییس‎جمهوری با تأکید بر این‎که این اتهام به آقای جوانفکر نمی‎چسبد ادامه داد: «من در حال پیگیری این مسأله هستم و با کسانی که باید صحبت کنم صحبت می‎کنم.»

گویی که در فضای کنونی کشور اولویت دولت مشکلات سکه و ارز نیست بلکه اولویت آزادی هرچه سریعتر علی اکبر جوانفکر است!

احمدی‎نژاد در حالی‎که در ابتدای دولت خود همواره مدعی بود که پیگیر اجرای عدالت خواهد بود، این‎بار در سخنانش جاي واژه عدالت را به واژه جوانفکر داد تا عنوان کند که پیگیر آزادی جوافکر است! اما یک روز پس از صحبت‎‎های رییس‎جمهوری، رییس دستگاه قضا در واکنش به صحبت‎‎های مطرح شده گفت: «جوسازی سیاسی و رسانه‎ای در احکام قوه قضاییه بی‎تأثیر است. ‎در احکامی که در هفته‎‎های اخیر اجرایی شد، قضات شریف نشان دادند که توجهی به گروه‎بندی‎‎های سیاسی و جایگاه افراد ندارند و امیدواریم همیشه همین‎طور باشد.» تا با این صحبت‎ها آزادی جوانفکر نیز منتفی شود.

دردسر‎‎های دولت از ناپختگی نمایندگان
انتقاد رییس‎جمهوری از نمایندگان اقتصادی مجلس خبر جدید و خاصی نیست و مدتهاست که ارزش خبری خود را از دست داده است. رییس‎جمهوری با بیان این‎که متأسفانه برخی در بالاترین سطح در کار‎ها دخالت می‎کنند، افزود: «این افراد نمی‎دانند نقدینگی نسبی است، نه مطلق و این درصد است که در نقدینگی تأثیرگذار است! افرادی دولت را به عدم مدیریت متهم می‎کنند که در بودجه تصویب کردند پرداخت معوقات بانکی 5 سال عقب بیافتد، این موضوع سیستم بانکی را دچار رکود کرد.»

وی به رقم بسیار بالای معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: «افرادی که این پول‎ها را گرفته‎اند، هم اکنون در حال تجارت در بازار هستند و این پول‎ها از مدیریت بانک خارج شده است.»
احمدی‎نژاد با بیان این‎که این‎جا جای تسویه حساب‎‎های سیاسی نیست، به انتقاد از نمایندگان پرداخت و گفت: «کسی که می‎داند چقدر نفت به فروش می‎رسد و چقدر پول جابه‎جا می‎شود و در جلسات هم شرکت می‎کند، در بیرون، دولت را محکوم می‎کند. خیلی‎‎ها وارد می‎شوند و تصمیم‎گیری می‎کنند اما وقتی تبعات تصمیم بیرون می‎آید، حضور ندارند.»
این در حالی است که در چند روز گذشته معاون ارزی بانک مرکزی احمد توکلی را به‎دلیل انتقاد از سیاست‎‎های ارزی سرزنش کرد و مدعی شد که وی در جلسات بانک مرکزی شرکت کرده و نباید علیه آن موضع‎گیری کند.

احمدی‎نژاد و خانه نشینی؟!
با توجه به سابقه رییس‎جمهوری پس از سفر نیویورک، شایعاتی مبنی بر خانه‎نشینی مجدد وی مطرح شده بود که با برگزاری این نشست مشخص شد، ادعایی بی‎اساس بوده است. رییس‎جمهوری گفت: «تازگی‎ها خط را دادند به دست رییس‎جمهوری و می‎گویند رییس‎جمهوری کار را ر‎ها کرده و نمی‎خواهد این وضعیت را درست کند!» وی در خلال صحبت‎‎های خود در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر بازداشت جوانفکر گفت: «ما هفت سال است که در فشار هستیم و عادت کرده‎ایم که در فشار باشیم» رییس‎جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا این فشار‎ها از جانب گروه خاصی است گفت: «بنده چنین برداشتی ندارم و برداشت من غیر از برداشت شماست!» این درحالی بود که وی در بخش دیگری از صحبت‎‎های خود با انتقاد از فضای موجود گفت: «جایی گفتم اگر نمی‎خواهند ما سرکار باشیم یک خط مینویسم خداخافظ شما!»

مذاکره با آمریکا برای دفع توطئه اسراییل
رییس‎جمهوري با اشاره به طراحی‎‎های رژیم صهیونیستی پیش از ورود هیأت ایرانی به نیویورک گفت: «این‎ها طراحی کرده بودند که ما را در دام بیاندازند. طرح‎ آنان باعث افزایش تنش‎‎ها در منطقه می‎شد تا فضا را شعله‎ور کرده و به ما فشار بیاورند.» رییس‎جمهوری با بیان این‎که هیأت ایرانی با هوشمندی دقیق وارد شد، گفت: «اگر ما بی‎احتیاطی می‎کردیم ادبیات مورد نیاز آن‎ها را تولید می‎کردیم اما با اقدام به موقع هیأت ایرانی پشت برنامه تبلیغاتی آن‎ها خالی شد.» رییس‎جمهوری پس از آن به‎وجود اختلاف میان آمریکا و اسراییل اشاره کرد و گفت: «تحلیل دقیق من این است که حاکمیت آمریکا به این‎جا رسیده است که دست و پای صهیونیست‎‎های تندرو را جمع کند و به این نتیجه رسیده که خرج آن‎ها بیش از درآمدشان شده است.» و این مقدمه‎ای بود تا رییس‎جمهوری سخنان خود در نیویورک را این‎گونه توضیح دهد: «بنده هیچ‎گاه پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح نکردم بلکه خبرنگار به من گفت آیا با آمریکا گفت‎وگو می‎کنید؟ من چه بگویم. کسی می‎تواند بگوید که در سطح بین‎الملل اهل گفت‎وگو نیست. در عرصه بین‎الملل اصل بر گفت‎وگو است مگر این‎که استثنایی همچون رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد که ما آن را به رسمیت نشناسیم.»

منبع : هفته نامه پنجره
نظرات بینندگان