arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

رضا خاتمی: این دندان طمع را بکشیم، اصلاح طلبان برانداز نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اعتماد در گفت‌وگویی با محمدرضا خاتمی، مطالب قابل تاملی را بیان کرد که بخشی از آن را در ادامه می خوانید :


*اصلاح‌طلبان با وجود همه شرایط سخت و فشارهایی که وجود دارد، هر آنچه را که برای اداره کشور لازم است، نه تنها حفظ کرده‌اند، بلکه آن را پرورش و گسترش هم داده‌اند.

*من این نکته را می‌خواهم صریحا اینجا اعلام کنم و این دندان طمع را از همه بکشم. من اعلام می‌کنم که در هیچ زمانی اصلاح‌طلبان برای براندازی این نظام هیچ‌گونه اقدامی نخواهند کرد و مخالف جدی آن هستند.

* وضعیت فعلی نمی‌تواند دوام پیدا کند. اما درباره اینکه چه راه‌حلی برای این مشکل داشته باشیم، به نظر من تجربه تاریخی به ما می‌گوید که باید سنگی روی سنگ بگذاریم. یعنی نمی‌توانیم با نفی همه گذشته و شروع از نقطه صفر، به آرزوها و مطالبات خود برسیم. این تجربه سنگینی بوده که ملت ایران در طول یک قرن گذشته و به ویژه در طول سال‌های بعد از انقلاب آن را آزموده است.

*به نظر من، اگر ما صبر و حوصله داشته باشیم، آینده به نفع اصلاحات است، مخالفان سرسخت اصلاحات روز به روز عِده و عُده‌شان کمتر می‌شود، توانشان کاهش می‌یابد، قدرت سازماندهی و تشکیلات آنها تحلیل می‌رود و مهم‌تر از همه ایده و انگیزه آنها هم رنگ می‌بازد.

* در جریان انتخابات مجلس نهم، هماهنگی و انسجام و وحدت رویه‌یی که اصلاح‌طلبان داشتند. در طول تاریخ اصلاحات بی‌نظیر بوده است.

* ما هیچ‌وقت نگفته‌ایم یا ما یا هیچ‌کس اصلا هدف اصلاح‌طلبی نهادینه کردن مردم‌سالاری است، خواه ما رییس‌جمهور باشیم و خواه نباشیم. هدف برگزاری انتخابات آزاد است.
نظرات بینندگان