arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

عذرخواهي مرسي از ملت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جام جم آنلاين نوشت:

وقتي صحبت از عذرخواهي رسمي يك مقام دولتي مي‌شد يا مي‌شنيديم يكي از مردان عالم سياست به علت اشتباهاتش از مردم كشور خود خواسته تا او را ببخشند، ناخودآگاه ذهن به سمت كشورهايي همچون ژاپن و كره‌جنوبي مي‌رفت.

تصاوير اين موارد نيز بارها در رسانه‌ها منتشر شده بود. آخرين نمونه‌اش مربوط به مديران نيروگاه‌هاي هسته‌اي اين كشور بود كه پس از زلزله و سونامي، به علت احتمال آسيب آوردن به شهروندان در مقابل مردم حاضر شده و تا كمر خم شدند تا به اين ترتيب از مردم عذرخواهي كنند.

صحبت كردن در مورد اين گونه اتفاقات در جايي همچون خاورميانه بسيار عجيب به نظر مي‌رسد. مثلا تا دو سال پيش هرگز به ذهن هيچ شهروند عربي خطور نمي‌كرد كه كسي مثل قذافي يا علي‌عبدالله صالح نه به دليل جنايت‌هايشان، بلكه فقط براي برخي اشتباهات ساده از مردم عذرخواهي كنند.

وقوع بيداري اسلامي و موج انقلاب‌هاي مردمي كه منطقه را درنورديد تا حدودي انتظارات مردم عادي و حتي كارشناسان را بالا برد.

حالا بسياري بر اين باورند افرادي كه نه به زور بلكه با راي مستقيم مردم به پست‌هايي همچون نخست‌وزيري يا رياست‌جمهوري رسيده‌اند، بايد اين شهامت را داشته باشند كه در صورت عملي نشدن وعده‌ها جرات عذرخواهي از مردم را داشته باشند.

شايد همين باورها و انتظارات بود كه باعث شد محمد مرسي رييس‌جمهور مصر عصر يكشنبه در مراسم سالگرد جنگ ميان اعراب و رژيم صهيونيستي، دست به چنين اقدامي بزند. وي در اين مراسم به صد روز نخست رياست جمهوري خود اشاره و برخي نقاط مثبت و منفي اين مدت را خاطرنشان كرد.

مرسي در اين مراسم تأكيد كرد امنيت به ميزان 70 درصد، مشكل راهنمايي و رانندگي به ميزان 60 درصد و 80 درصد مشكلات مربوط به نان حل شده است.

مرسي پس از بيان اين جملات، از مردم مصر به دليل بهبود نيافتن صد درصدي اين مسائل عذرخواهي كرد.

وي حتي براي نشان دادن حسن‌نيت خود اعلام كرد از اين پس عملكرد ماهانه خود را به صورت كاملا شفاف در فيس‌بوك منتشر خواهد كرد. البته منتقدان مي‌گويند مرسي اين اظهارات را براي سرپوش گذاشتن بـر اشتباهـاتش بيان مي‌كند.
نظرات بینندگان