arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

هدف از «سوال از رئیس‌جمهور»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ابراهیم نکو» از امضاءکنندگان طرح استیضاح رئیس جمهور درباره این طرح گفت: «سوال نمایندگان از رئیس جمهور از روی دلسوزی است و با این کار می‌خواهند دولت را نجات دهند؛ دولتی که شاید فکر می‌کند به تنهایی می‌تواند از عهده همه چیز برآید اما در روزهای اخیر ثابت کرد این توانایی را ندارد یا به نوعی اعتماد مردمی را از دست داده است.»

«ابراهیم نکو» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره طرح سوال از رئیس جمهور گفت: «وقتی رئیس جمهور به صحن علنی مجلس بیاید، موضوعات متعددی از جمله بحث بازار ارز و سکه و گرانی مطرح خواهد شد. نمایندگان حول مسائل اقتصادی و تولید در کشور از رئیس جمهور سوال می‌کنند.»

امضاء کننده طرح سوال از رئیس جمهور افزود: «برخی عادت کرده‌اند که از سوال فرار کنند چون احساس می‌کنند اگر سوالی مطرح شود از درجه و منزلت آنها کاسته می‌شود و مقامی که دارند از آنها گرفته خواهد شد. در حالی که اعتقادمان بر این است که وقتی سوالی مطرح می‌شود به منزله شفاف‌سازی و کمک به دولت، وزیر و کسانی است که مورد سوال قرار می‌گیرند. اما آنهایی که مورد سوال قرار می‌گیرند به نوعی احساس می‌کنند که گویی دارند همه چیز را از دست می‌دهند در حالی که نمایندگان مجلس از دلسوزترین افراد به مردم، نظام و کشورشان هستند.»

نکو خاطرنشان کرد: «نمایندگان مجلس بر اساس رأیی که مردم به آنها داده و سوگندی که یاد کرده‌اند، همه چیز را مدنظر دارند و اگر هم تذکر یا سوالی مطرح می‌کنند از روی دلسوزی است و می‌خواهند دولت را نجات دهند؛ دولتی که شاید فکر می‌کند به تنهایی می‌تواند از عهده همه چیز برآید اما در روزهای اخیر ثابت کرد این توانایی را ندارد یا به نوعی اعتماد مردمی را از دست داده است. نمایندگان به دنبال این هستند که این اعتماد را برگردانند و اوضاع را سر و سامان دهند.»

نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به سابقه رئیس جمهور در نوع پاسخگویی به نمایندگان مجلس گفت: «دکتر احمدی‌نژاد در دوره‌های قبلی مجلس در موقعیت‌هایی وقتی در جمع نمایندگان حضور پیدا کرد، حرفهایش را از نگاه بالا مطرح کرد و شاید فکر کرد نمایندگان مجلس در رده پائین‌تری از وی قرار دارند اما رئیس جمهور در پاسخگویی به سوال نمایندگان باید دقت کند که نمایندگان مجلس، نمایندگان کل ملت و از اقشار و نقاط مختلف کشور هستند، بنابراین به نوعی کل ملت در مجلس هستند.»

وی با اشاره به لحن و اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری اخیر با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: «حرف‌های آنچنانی که در نشست خبری زده شد بیشتر شبیه خوراک تبلیغاتی است که در اوایل شروع کارهای تبلیغاتی می‌تواند مطرح باشد؛ نه الآن که دیگر زمانی برای دولت باقی نمانده است.»

این نماینده امضاء کننده طرح سوال از رئیس جمهور به همشهری آنلاین گفت: «فکر کنم متهم کردن دیگران یا فرافکنی‌های این‌چنینی را می‌توان نوعی نادیده گرفتن مردم و اهانت به مردم تلقی کرد. این به نوعی تخطئه کردن است و فردی که به این سمت می‌رود، می‌خواهد به نوعی مشکلات مجموعه خود را به گردن دیگران بیاندازد. البته مردم واقف‌تر از این حرف‌ها هستند که امروز بیایند آنها را بپذیرنند. مردم وظیفه هر کس را می‌دانند؛ می‌دانند که نمایندگان چه وظیفه‌ای دارند و دولت چه وظیفه‌ای.»
نظرات بینندگان