arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

پیغام بان کی مون به ایران و اسرائیل چه بود؟

من به اعضای سازمان ملل متحد هشدار دادم که لفاظی های سیاسی بسیار شدید، داد و بیداد و بحث در مورد جنگ، بسیار نگران کننده است و به کسی کمک نمی کند. بنابراین از آنها خواستم از ابراز چنین سخنانی خودداری کنند. همۀ مسائل باید به صورت مسالمت آمیز، از راه گفت و گو حل و فصل شود. این پیغام به هر دو طرف منتقل شده است، هم به ایران و هم به اسرائیل.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای حضور در مجمع جهانی دموکراسی در شورای اروپا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به شهر استراسبورگ آمده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ او در گفتگویی با یورونیوز، با تاکید بر اینکه جهان بیش از همیشه نیاز به صلح دارد، به مسائل مهم کنونی، از جمله مسائل مربوط به سوریه، ایران، جمهوری مالی و اهداف سازمان ملل متحد می پردازد.

یورونیوز: بهار عربی، امید بسیاری به جهانیان داد اما دستیابی به دموکراسی، کاری بسیار دشوار به نظر می آید و در برخی موارد به تنش های جدید جغرافیایی سیاسی منجر شد. سازمان ملل متحد چگونه می تواند به گذار به دموکراسی در این کشورها کمک کند؟

بان کی مون: مطمئنم که وزش نسیم بهار عربی ادامه خواهد داشت. شاهد تحولات بسیار مثبتی در تونس، مصر، لیبی، یمن و جاهای دیگر بودیم، در حالی که خشونت ها در سوریه ادامه دارند. بنابراین باید به کشورهایی که در حال گذار به سوی دموکراسی هستند، کمک کنیم. این یکی از اولویت های من به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد است. باید خشونت های جاری در سوریه را هر چه زودتر مهار کنیم. نوزده ماه گذشته است و بیش از بیست هزار نفر کشته شده اند. من و اَخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه به مشورت های خود با کشورها و کشورهای کلیدی، برای حل این مشکل در اسرع وقت، ادامه خواهیم داد. این مسئولیت سیاسی و اخلاقی ما برای کمک به این افراد است.

یورونیوز: در آخرین مجمع عمومی سازمان ملل، شما گفتید که مخالف تهدید نظامی یک کشور علیه کشور دیگری هستید. آیا اشارۀ شما به جنگ روانی میان ایران، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا است؟

بان کی مون: من به اعضای سازمان ملل متحد هشدار دادم که لفاظی های سیاسی بسیار شدید، داد و بیداد و بحث در مورد جنگ، بسیار نگران کننده است و به کسی کمک نمی کند. بنابراین از آنها خواستم از ابراز چنین سخنانی خودداری کنند. همۀ مسائل باید به صورت مسالمت آمیز، از راه گفت و گو حل و فصل شود. این پیغام به هر دو طرف منتقل شده است، هم به ایران و هم به اسرائیل.

ایران باید به طور کامل و مطابق قطعنامه های شورای امنیت عمل کند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم کاملا همکاری کند. جهان نگرانی زیادی در مورد اهداف هسته ای ایران دارد.

یورونیوز: یکی دیگر از مسائل اضطراری بین المللی، مسئلۀ کشور مالی، و شمال آن است. در حال حاضر، شورای امنیت سازمان ملل در مورد یک مداخلۀ نظامیِ احتمالی بحث می کند. آیا به نظر شما این راه مناسبی برای حل این موضوع است؟

بان کی مون: ما خواستار اجرای قانون اساسی و بازگشت به حالت عادی هستیم. بخش شمالی مالی، تحت کنترل اسلامگرایان افراطی درآمده است. این وضعیت بسیار نگران کننده ایست. آنها در حال اعمال افراطیِ قوانین اسلامی هستند. این واقعاً غیر قابل قبول است. 


ترائوره، رهبر موقت کشور مالی، خواهان اعزام نیروهای نظامی سازمان ملل متحد شده است. می دانم که شورای امنیت سازمان ملل در اینباره در حال گفتگو است، اما قبل از استقرار چنین نیروهایی باید بسیار مراقب باشیم … باز هم می گویم همۀ مسائل باید از راه مسالمت آمیز حل شوند، از جمله مسئلۀ مالی. 


کشورهای منطقۀ ساحل، از بحران های متعددی رنج می برند، از بی ثباتی سیاسی، بی ثباتی امنیتی و شرایط بحرانی انسانی. 


سازمان ملل متحد، تمام سازمان های بشر دوستانه را بسیج می کند تا کمک های فوری خود را ارائه کنند. من هم قصد دارم، یک نمایندۀ ویژه برای منطقۀ ساحل آفریقا تعیین کنم. نمایندۀ ویژه ای که به شورای امنیت پیشنهاد خواهم کرد، نقش هماهنگی شرکای اصلی این منطقه را بازی خواهد کرد.

یورونیوز: در آخرین مجمع عمومی، گفتید: "در دوران سختی زندگی می کنیم. در دوران بیکاری، نابرابری و نامدارایی”. سازمان ملل چگونه باید با این وضعیت کنار بیاید؟

بان کی مون: من با قدرت زنگ خطر را به صدا درآوردم و به رهبران جهان اعلام کردم: بی ثباتی، نابرابری، بی عدالتی و ناشکیبایی، در این دوران بیداد می کند و باید به این مسائل رسیدگی کنیم.

این یک مسئولیت جمعی و به همۀ رهبران جهان مربوط است. به ویژه در این دوران که وضعیت اقتصادی جهان هنوز بسیار دشوار است.

من فیلمی را که رهبران برخی ادیان را انتقاد و تمسخر کرده است، محکوم کردم. همه باید آزادی بیان داشته باشند اما این نباید به قیمت برانگیختن خشم و نفرت مردم باشد.

البته در عین حال، خشونت در هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. همه مسائل باید از طریق درک متقابل و احترام به ارزش ها و ایمان و اعتقاد دیگران حل و فصل شود. سازمان ملل، با تکیه بر ابتکار "اتحاد تمدن ها” تمرکز ویژه ای بر این نکته دارد.

یورونیوز: آیا فکر می کنید ساختار کنونی سازمان ملل متحد برای مقابله با مشکلات بزرگ مربوط به همزیستی بین المللی، مناسب است یا باید اصلاحاتی در این سازمان صورت گیرد؟

بان کی مون: سازمان ملل متحد دائماً تلاش می کند به کمک اصلاحات، خود را با تغییرات جهانی وفق دهد، با اصلاحات نهادی و اصلاحات در سبک مدیریت.

با این حال، این یک مشکل نهادی نیست. یک مشکل سیاسی، یعنی فقدان ارادۀ سیاسی است.
اگر یک ارادۀ سیاسی قوی وجود داشت، و رهبران تصمیماتی قاطع و محکم می گرفتند، می توانستیم بر ضعف نهادها غلبه کنیم. 

اصلاح شورای امنیت توسط کشورهای عضو، بعد از مدت ها انجام شد، شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد، معروف به اکوسوک هم همینطور و ریاست دبیر کل هم اصلاح شد. تغییر نحوۀ مدیریت سازمان ملل متحد یک اولویت بود تا این سازمان بتواند به طور موثرتر و شفاف تری پاسخگوی انتظارات جامعۀ بین المللی باشد. این تعهد من است.

نظرات بینندگان