arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

قانع نشدن اساتیداز استدلال آیت الله هاشمی برای نیامدن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله از آغاز سازندگی بعد از جنگ می‌گویند. از روزهایی که دلارهای نفتی کمیاب بود ولی تدبیر و عقلانیت کیمیا نبود. از روزهایی که سازندگی کشوری جنگزده با رشد اقتصادی 5/5- درصد و کسری بودجه بالای 50 درصد و ایضاً بدون ذخیره ارزی آغاز شد. سازندگی کشوری با 5 استان جنگ‌زده و زیربناهایی تخریب شده. روزهایی که شاید کارخانه‌های فعال کشور را مي‌شد با انگشتان دو دست شمرد
 آیت‌الله از کالاهای چینی هم به مزاح انتقاد می‌کند. مزاحی تلخ. پشت این شوخی هزار حرف نگفته است. آیت‌الله از تأثیر منفی سموم چینی در کشاورزی این سالها مي‌گوید. راه دور نمی‌روند. مثال عینی می‌آورند از رفسنجان. درختانی که تا چند سال قبل با سموم استاندارد پربار بودند و امروز با سموم چینی بیمار شده‌اند!
 
آیت‌الله هاشمی از جلسه‌اي خاص با هیأت تحقیق و تفحص مجلس خبرگان در 3 سال قبل داشتند، مي‌گويد. از حرف‌هایی که در آن روز زدند. از هشدارهایی جدی درباره آینده مدیریت کشور. اساتید دانشگاهی مي‌خواهند بیشتر بدانند. ولی پاسخ می‌شنوند که تاکنون لازم ندیده‌اند آن را منتشر کنند. ولی از یکی از آقایان حاضر در آن جلسه می‌گویند که همین چند وقت پیش در صحبتی خصوصی از صحت آن تذکرات یاد کرده است
 
خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه نگاری از دیدار 16 مهرماه "رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اساتید داشگاهی" نوشت :
 
1-    فضای این روزهای دیدارهای آیت‌الله هاشمی متفاوت است. پرشورتر است. گلایه‌ها و درد دل‌ها به سیاق گذشته در جریان است. اما امید هم هست. امیدی که از جای جای سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مي‌تراود. این روزها آیت‌الله از جمله «ناامیدی ابزار شیطان است» زیاد استفاده مي‌کنند. از مشکلات مي‌گویند. ولی از راه حل های پیش رو نیز مي‌گویند. از فرصت وحدت دوباره تمام دلسوزان نظام زیر چتر انقلاب.
 
2-    فرصت سخن که به اساتید دانشگاهی مي‌رسد. حرف های زیادی برای گفتن دارند. نگاه دانشگاهیان همواره منتقدانه است. ولی این روزها به شکایت و گلایه نزدیکتر است. شکایت از بی‌تدبیری‌ها. دانشگاهیان این روزها به شدت نگران آینده و مخاطرات ادامه وضع موجودند و فصل مشترک سخنانش هم یک چیز است. انتظار از آیت‌الله. از آزمون و خطاها خسته‌اند. از افراط و تفریط‌ها. اساتید دانشگاهی«اعتدال» دوباره‌ای مي‌طلبند.
 
3-    سخنرانان از فرزندان آیت‌الله هم مي‌پرسند. گویی مي‌خواهند تاثیر اتفاقات اخیر را بر ایشان ببینند و بشنوند. دلجویی مي‌کنند. اما از پاسخ‌هایی که مي‌شنوند خود دلگرم مي‌شوند. از استحکام و روحیه‌ای که مي‌بینند. گویی این اتفاقات در مقابل بزرگی روح کهنه مبارز انقلاب کوچک به نظر مي‌رسد. آخر هاشمی طعم اولین زندان خود را برای انقلاب زمانی چشید که هنوز پدر نشده بود. از این رو شاید انقلاب بزرگترین فرزند هاشمی است. عزیزترین آنها. نگرانی هاشمی نگرانی فردای انقلاب است.
 
4-    آیت‌الله که شروع به سخن گفتن مي‌کند. چشم‌انتظاری دانشگاهیان بیشتر می‌شود. چرا که آیت‌الله از نیامدن مي‌گویند. مي‌گویند منعی ندارند و در سلامت کامل‌اند ولی از حضور جوانترها استقبال مي‌کنند. از مشاوره دائم به رئیس جمهور آینده مي‌گویند. صد البته رئیس جمهوری توانا. ولی از چشمان اساتید به خوبی مي‌توان فهمید که از این استدلال قانع نشده‌اند.
 
5-    آیت‌الله در میانه صحبت خود بار دیگر از افتخارات گذشته نظام یاد می‌کنند. کاری که بخصوص در طول سال‌های اخیر بیشتر از گذشته می‌کنند. علتش را هم دیگر همه به خوبی مي‌دانند. عده‌ای افتخارات نظام را هدف گرفته‌اند. آیت‌الله از آغاز سازندگی بعد از جنگ می‌گویند. از روزهایی که دلارهای نفتی کمیاب بود ولی تدبیر و عقلانیت کیمیا نبود. از روزهایی که سازندگی کشوری جنگزده با رشد اقتصادی 5/5- درصد و کسری بودجه بالای 50 درصد و ایضاً بدون ذخیره ارزی آغاز شد. سازندگی کشوری با 5 استان جنگ‌زده و زیربناهایی تخریب شده. روزهایی که شاید کارخانه‌های فعال کشور را مي‌شد با انگشتان دو دست شمرد.
 
6-     آیت‌الله هاشمی از جلسه‌اي خاص با هیأت تحقیق و تفحص مجلس خبرگان در 3 سال قبل داشتند، مي‌گويد. از حرف‌هایی که در آن روز زدند. از هشدارهایی جدی درباره آینده مدیریت کشور. اساتید دانشگاهی مي‌خواهند بیشتر بدانند. ولی پاسخ می‌شنوند که تاکنون لازم ندیده‌اند آن را منتشر کنند. ولی از یکی از آقایان حاضر در آن جلسه می‌گویند که همین چند وقت پیش در صحبتی خصوصی از صحت آن تذکرات یاد کرده است.
 
7-    آیت‌الله از کالاهای چینی هم به مزاح انتقاد می‌کند. مزاحی تلخ. پشت این شوخی هزار حرف نگفته است. آیت‌الله از تأثیر منفی سموم چینی در کشاورزی این سالها مي‌گوید. راه دور نمی‌روند. مثال عینی می‌آورند از رفسنجان. درختانی که تا چند سال قبل با سموم استاندارد پربار بودند و امروز با سموم چینی بیمار شده‌اند!
 
جلسه که به پایان می‌رسد گعده اساتید در فضای سرسبز مجمع ادامه دارد. بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است. اما اصرار بر نام آیت‌الله هاشمی اکثریت دارد. دلایلی محکم مستدل براي ايفاي نقش فعال‌تر. از جنس دانشگاه و دانشگاهی. می‌گویند باید منتظر ماند. صبر و انتظاری لازمه رسیدن به اعتدال.

نظرات بینندگان