arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

طرح آمریکا برای تجزیه مصر به ۴ امارت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس حزب الجیل و عضو مجلس شورای مصر تاکید کرد که ارتش مصر قدرتمند است و از لحاظ سلاح‌های کلاسیک قدرتمندتر از اسرائیل است و تهدیدات علیه مصر نیز طبل توخالی است.

 «ناجی التهابی» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره  از طرح آمریکا برای تجزیه مصر به چهار ایالت خبر داد و گفت: هدف از این طرح تبدیل مصر به چهار امارت است؛ امارت اسلامی در دلتا، امارت مسیحی در اسکندریه، امارت نوبیه در الصعید و امارت غزاوی فلسطینی در سینا.

وی افزود: این همان طرح آمریکایی است که شورای امنیت ملی آمریکا در یک جلسه محرمانه در سال 1986 آن را تصویب کرد و در سال 2008 در مجله وزارت دفاع آمریکا منتشر شد.

الشهابی تهدیدات رژیم صهیونیستی را «طبل توخالی» دانست و گفت: ارتش مصر قدرتمند است و قوی‌ترین ارتش در منطقه است و از لحاظ سلاح کلاسیک قدرتمند‌تر از اسرائیل است؛ اسرائیل که نمی‌تواند با حزب‌الله در جنوب لبنان برخورد کند و آمریکا در نبرد علیه حزب‌الله شکست خورد در این صورت آیا اسرائیل بار دیگر جرأت می‌کند به اشغال سینا بیاندیشد؟

 رژیم صهیونیستی اخیرا به اشغال مجدد سینا تهدید کرده و در گفت‌وگوی تلفنی اخیر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو تهدید کرد که در صورت عدم توقف تهدیدات مصر پس از انقلاب علیه امنیت تل‌آویو، سینا را دوباره اشغال خواهد کرد و این تهدیدات بویژه پس از حادثه سفارت اسرائیل، قطع صادرات گاز و بازگشایی گذرگاه رفح تشدید شده است.

این نماینده مجلس الشوری افزود: از دیدگاه من تهدیدات نخست‌وزیر اسرائیل «طبل توخالی» است زیرا مصر چه در سطح دولتی یا در سطح مردمی با همکاری نیروهای مسلح هرگز اجازه نخواهد داد اتفاقی که در سال 1967 رخ داد بار دیگر تکرار شود و همه این تهدیداتی در چارچوب طرح آمریکایی است که هدف از آن ترسیم نقشه خاورمیانه از طریق سیاست هرج و مرج سازنده‌ای است که آمریکا در انقلاب‌های عربی به دنبال اجرای آن است.

***متن مصاحبه خبرنگار فارس در قاهره با دکتر ناجی الشهابی در زیر آمده است***

فارس: نظر شما درباره تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مصر چیست؟

ارتش مصر قدرتمند است و قوی‌ترین ارتش در منطقه است و از لحاظ سلاح کلاسیک قدرتمند‌تر از اسرائیل است؛ اسرائیل که نمی‌تواند با حزب‌الله در جنوب لبنان تعامل کند و آمریکا در نبرد علیه حزب‌الله شکست خورد در این صورت آیا اسرائیل بار دیگر جرأت می‌کند به اشغال سینا بیاندیشد؟

فارس: بنابر این به نظر شما دلیل این تهدیدات و اظهارات تهدیدآمیز چه می‌باشد؟

از دیدگاه من تهدیدات نخست‌وزیر اسرائیل «طبل توخالی» است زیرا مصر چه در سطح دولتی و یا در سطح مردمی با همکاری نیروهای مسلح هرگز اجازه نخواهد داد اتفاقی که در سال 1967 رخ داد بار دیگر تکرار شود و همه این تهدیداتی در چارچوب طرح آمریکایی است که هدف از آن ترسیم نقشه خاورمیانه از طریق سیاست هرج و مرج سازنده‌ای است که آمریکا در انقلاب‌های بهار عربی به دنبال اجرای آن است.

فارس: آیا به نظر شما این تهدیدات در چارچوب طرح آمریکایی-صهیونیستی است؟

به عقیده من این تهدیدات اگر در چارچوب طرح صهیونیستی باشد، تهدیدات جدی است اما در آن صورت این طرح به اسرائیل برای اشغال مجدد سینا تکیه ندارد بلکه بر یک قدرت محلی تکیه دارد که بتواند سینا را از وطن مادری یعنی مصر جدا سازد و در این حالت ممکن است بگوئیم که این سخن درست است و قدرت‌های محلی طرح آمریکا را اجرا خواهند کرد.

فارس: هدف آمریکا از تحقق این امر چیست؟

هدف از این طرح تبدیل مصر به چهار دولت است؛ دولت اسلامی در دلتا، دولت مسیحی در اسکندریه، دولت نوبیه در الصعید و دولت غزاوی فلسطینی در سینا. این همان طرح آمریکایی است که شورای امنیت ملی آمریکا در یک جلسه محرمانه در سال 1986 آن را تصویب کرد و در سال 2008 در مجله وزارت دفاع آمریکا منتشر شد و آنها می‌خواهند این طرح را اجرا کنند.

فارس: آیا به نظر شما رئیس جمهور مرسی توانسته است با سفرهای خارجی خود از مانع وابستگی مصر به آمریکا عبور کند؟

سفرهای خارجی مرسی به دلیل تنوع آن یک اقتدار بود و سفر وی به چین، ایران و ترکیه و دیگر کشورها همانند برزیل، هند و روسیه که قرار بود انجام شود همه اینها باعث شد که انحصار سیاست خاورمیانه از دست آمریکا خارج شود.

فارس: به نظر شما واکنش به تهدیدات اسرائیل چگونه باید باشد؟

این تهدیدات را نیروهای مسلح جدی گرفته و هر لحظه آماده پاسخگوئی هستند و اگر این تهدیدات را جدی بگیریم معنایش این است که ملت مصر در فضای نبرد بین مصر و اسرائیل بسر می‌برد که باعث می‌شود یک مصر جدید بوجود آمده و بتواند با دشمن اسرائیلی مقابله کند و این تهدیدات نتانیاهو نیز فرق زیادی با سیاست‌های کاخ سفید ندارد زیرا ممکن نیست اسرائیل بدون چراغ سبز دولت آمریکا و شخص «باراک اوباما» رئیس جمهور آن، تحرکاتی در منطقه انجام دهد یا تهدیدات خود را علنی کند.

فارس: آیا این تهدیدات بر انتخابات آمریکا تاثیرگذار خواهد بود؟

این زمان مناسبی است زیرا در زمان انتخابات آمریکا هر یک از روسای احزاب بزرگ دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا سعی می‌کنند رضایت اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا را کسب کنند بر این اساس این تهدیدات در سخنرانی‌های نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا رامنی و اوباما بازتاب خواهد داشت.

فارس: آیا این تهدیدات نقض توافقنامه صلح به حساب می‌آید؟

مسلما بله ، زیرا توافقنامه صلح معنایش این نیست که برخی طرف‌ها، طرف دیگر را تهدید کند بلکه باید همدیگر را محترم بشمارند و همین مسئله می‌تواند دستاویزی برای مصر برای تعدیل این توافقنامه باشد همچنانکه یکی از دلایل خشم نخست‌وزیر اسرائیل از مرسی این است که وی تاکنون اسمی از وی به زبان نیاورده است.

فارس: نقش نیروهای مسلح و وزیر دفاع برای مقابله با این تهدیدات چیست؟

نیروهای مسلح و ارتش نقش اصلی را دارند؛ دشمن ما در بخش غربی همان اسرائیل است بنابراین نیروهای مسلح باید برای دفاع از مرزهای وطن آماده باشند و مرسی نیز این مسئله را به طور روشن نشان داد.
نظرات بینندگان