arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
هشدار طباطبایی درباره عاشورای شمسی:

دست مرموزی پشت کار است

گاهی ممکن است آدم های خوبی پیگیر این برنامه ها باشند اما ندانند از کجا و با چه دلائلی چوپ می خورند. من تقاضایم از این عزیزان این است که از برگزاری مراسم برای عاشورای شمسی خودداری کنند، چرا که نه تنها مردم ایرانی این موضوع را نمی پسندند بلکه بیم دارم که این برنامه یک موضوع خطرناک سیاسی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آنچه این روزها در جامعه دینی ایران اتفاق می افتد ، وجوه پیچیده ای پیدا کرده که یافتن مرز حق و باطل در آن خصوصا برای بسیاری از جوان های متدین نسل جدید با دشواری روبروست. برخی این دشواری را به درآمیزی دین و سیاست در عرصه عملی نسبت می دهند و برخی با نگاه مصائب آخرالزمانی به تفسیر آن می پردازند. روزگاری بود که مناسک دین در دست پیران و پیشکسوتان رقم می خورد و صاحب نفسان، برای نسل گذشته و حال تعیین تکلیف می کردند. اما در روزگار ما که مجالس دینی از دست روحانیت هشیار و راستین خارج شده و سبک و سیاق آن را مداحان - آن هم مداحان جوان و نوجوان - مشخص می کنند، شنیدن و دقت در تیزبینی های مردی چون آقاسیدمهدی طباطبایی،شاید برای این جریان دشوار باشد.

او سرد و گرم روزگار چشیده و تاریخ دیده است و اگر می گوید عاشورای شمسی را مشکوک می داند و اگر معتقد است دست هایی پشت این ماجرا هست، بیهوده سخن نمی گوید، چراکه آنچه ما در آیینه نمی بینیم، او در خشت خام می بیند که می گوید " سنت ائمه اطهار که سخن عقل و منطق تاریخی ماست، ملاک است نه حال نفسانی افراد" 

اهل هیئت و روضه و عزاداری سید الشهدا اگر حتی سخن بسیاری از روحانیون دانشگاهی جدید را خوش ندانند، بی شک باید توصیه های صمیمانه آقاسید مهدی طباطبائی را که خود عصاره تجربه ی دهه ها هیات داری، روضه خوانی و منبرداری است به گوش جان بپذیرند. این شد که به سراغ او رفتیم تا نگاهش را نسبت به برپایی عاشورای شمسی جویا شویم.

گفت و گوی کوتاه خبرانلاین را با حجت الاسلام والمسلمین آقاسید مهدی طباطبایی، استاد صاحب نام اخلاق تهران می خوانید:

*******************************

درباره موضوع عاشورای شمسی که از سال گذشته به صورت جدی در جامعه مطرح شد، واکنش هایی از سوی برخی مراجع وجود داشت اما همچنان شاهد طرح این موضوع توسط برخی هیات ها هستیم. نظر جنابعالی در زمینه چیست؟

از سال 61 هجری قمری که حادثه عاشورا اتفاق افتاد، همیشه سالگرد این رویداد بر اساس تاریخ قمری بوده و سنت و سیره معصومین (ع) نیز بر همین مبنا بوده است. به نظرم در تاریخ اولین بار در دوره هلاکو خان، مسأله سالگرد شمسی آن مطرح شد که در همان زمان هم البته مردود اعلام شد. پس این موضوع در برخی زمان ها هم مطرح شده اما هیچ گاه از آن استقبال نشد و برجسته کردن آن به حکم برخی از مراجع بزگوار ما، خلاف شرع است. دلیل مخالفت مراجع هم این است که زمینه ای برای تعطیلی یا از رنگ انداختن عاشورای قمری به شمار می رود.
در اوائل دوره پهلوی بر اساس جمله ای از کتاب تاریخ بیهقی، در مورد ولادت امام حسین(ع) صحبت هایی مطرح شد که این نظریه بعضی از عامه و سنی های ذی نفوذ بود که از هرات افغانستان شروع شد تا بتوانند کاری کنند که تغییری در عاشورا داده شود. بنابراین بر اساس سوابق و نظرات علمای بزرگوار به نظر می رسد، این موضوع یک برنامه برای تضعیف ماه محرم بوده است.

آیا بزرگداشت عاشورای شمسی از نگاه مذهبی، بدعت در دین محسوب می شود؟

این روش و شیوه مورد بحث و نقد است. ممکن است کاری، بدعت محسوب نشود اما روش، مغایر با سنت دین و پیشرفت باشد. بنابراین این موضوع مردود بوده و به نظرم میرسددست مرموزی پشت کار است. من سوء ظن دارم به این جریان ها.

عده ای اخیرا عنوان می کنند که ما اگر مسائل و دغدغه های دینی را به شکل ایرانی مطرح کنیم، نسل جدید آن را بیشتر می پسندند، نظر شما در این باره چیست؟

موضوع، مورد پسند بودن نیست. ممکن است کار خلافی مورد پسند عده ای باشد، باید جستجو کرد که آیا واقعا این امر در جامعه پسندیده است یا نه. ملاک برای پسندیده دانستن این موضوع، نظرات افراد عاقل، مورخ و صاحب رتبه علمی است. این که یک کسی هر چیزی را در جامعه بپراند که نمی شود گفت نظر همه مردم است. ممکن است یک موضوعی را حتی با دسیسه هایی مورد پسند عده ای قرار بدهند، خب اینکه نمی تواند ملاک عقلی اهل خرد قرار بگیرد.
مردم را بر اساس نخبه و فهمیده و تاریخ دان بودن باید سنجید. مثلاً مرحوم دهخدا صاحب لغتنامه دهخدا در حوزه خود، یک فرد صاحب خرد است. یا مثلا مرحوم صاحب ناسخ التواریخ. اینها آدم های پخته ای بودند. در هر دوره ای کسانی هستند که صاحب عقل و فهم و علم هستند که این صحبت ها در زمان آن ها هم مطرح شده اما رد شده است.

امروز این مباحث بیشتر از طریق مداحان در مجالس مطرح می شود. شما چه توصیه ای برای این گروه دارید؟

مداحان، برای ما عزیز هستند و باید هشیار باشند. باید توجه داشت که گاهی از طریق 11 واسطه، از ناحیه دشمنان دین به دست متدینین نماها کار بد در کشور ما اجرا شده و می شود. یعنی یک موضوع می تواند اینقدر پیچیده باشد.

گاهی ممکن است آدم های خوبی پیگیر این برنامه ها باشند اما ندانند از کجا و با چه دلائلی چوپ می خورند. من تقاضایم از این عزیزان این است که از برگزاری مراسم برای عاشورای شمسی خودداری کنند، چرا که نه تنها مردم ایرانی این موضوع را نمی پسندند بلکه بیم دارم که این برنامه یک موضوع خطرناک سیاسی باشد.
ریشه بسیاری از دعواها در کشورهای اسلامی، به حرکت های سوسیالیستی یا امپریالیستی برمی گردد. برخی مسائل توسط سرمایه دار و ضد سرمایه دار هدایت شده و به دست مسلمانان انجام می شود. من حتی می ترسم که این موضوع یک عذاب الهی برای ما باشد. بنابراین تقاضای من از عزیزانی که تصمیم به اجرای این مراسم گرفته اند این است که فعلا صرف نظر کنند. چون حداقلش این است که بر اساس بینش سیاسی در این موضوع سوء ظن وجود دارد. خلاصه یک کلام برای این عزیزان می گویم که سنت ائمه اطهار که سخن عقل و منطق تاریخی ما در آن نهفته است، ملاک تان باشد نه حال نفسانی و من درآوردی عده ای. مراقب باشید هر زمان عده ای به بهانه ای از شما سوء استفاده نکنند که سوء ظن دارم به این جریان ها. ان شاء الله خداوند همه ما و شما را هدایت کند.
نظرات بینندگان