arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

تنها اعتراف احمدی‌نژاد در نشست خبری

بی‌‌ثباتی مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها با انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی به اوج خود رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت نامتعادل مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار ماه گذشته، بار دیگر لزوم تغییر و تحول مدیرتی را این بار نه در میان سطور یادداشت‌های مطبوعاتی و خبری که در گمانه‌زنی‌های سیاسی به میان آورده است و نمایندگان مجلس و دولت در راهروهای پارلمان را به رایزنی در این زمینه واداشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، شنیده‌ها حاکی از آن است که سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی از این وزارتخانه بار عزیمت می‌بندد و جای خود را به یکی از معاونان خود خواهد داد. گمانه‌زنی‌هایی که گویا این روزها در میان سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از پیش رد و بدل می‌شود و حتی گفته شده که این تغییرات احتمالی خواست شخص رئیس جمهوری است.

سرنخ‌های ماجرا

در نیمه‌های اردیبهشت ماه امسال و پیش از آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که زمزمه‌های برکناری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش رسید؛ معاونی که در زمان انتصاب و در رسانه‌ها عنوان می‌شد انتخاب او به پیشنهاد برخی از اعضای هیئت دولت به شخص وزیر ارشاد صورت گرفته و حتی برنامه‌های کاری او نیز نه به شخص وزیر که به رئیس جمهور ارائه و مورد تایید قرار گرفته است.

با این حال از نوع رابطه میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی‌اش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال می‌شد به خوبی اصطکاک موجود در بدنه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مشاهده کرد. اوج این موضوع، زمانی بود که در بازدید سیدمحمد حسینی از سالن یاس نمایشگاه امسال، بهمن دری به عنوان رئیس نمایشگاه در سمت دیگری از سالن در حال قدم زدن بود و عملا علاقه‌ای به همراهی کردن شخص وزیر نداشت.

از طرف دیگر، بهمن دری به سبک رئیس جمهور، پس از نمایشگاه کتاب مدتی را خانه‌نشین شد و در جلسات شورای معاونین وزیر شرکت نمی‌کرد و در نهایت نیز سیدمحمد حسینی بود که از دوران حضور وی در سمت معاونت فرهنگی تشکر کرده و گفته بود که آقای دری کمی در انجام کارهایشان بی‌روحیه شده بود و نیاز به تغییر در سمت وی احساس می‌شده است.

این در حالی بود که دری در کنار مخالفان خود در خارج از وزارتخانه موافقینی نیز به ویژه در میان گروه‌هایی از فعالان حوزه نشر در کشور نیز داشت.

بهمن دری 36 روز قبل برکنار شد

لاله؛ سرآغاز بحث‌هایی درباره معاونت سینمایی

اما این همه ماجرا نبود. همزمان با آغاز ساخت یک پروژه سینمایی با عنوان «لاله» فشارها بر سیدمحمد حسینی در تابستان سال جاری افزایش یافت. گروه‌های معترض به اکران نوروزی چند اثر سینمایی که در فروردین ماه امسال با تجمع در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار لغو اکران این دو اثر شده بودند و در کنار آن خواستار یکسره شدن کار خانه سینما، این بار نیز به ساخت این پروژه سینمایی اعتراض کرده و برکناری معاون سینمایی را خواستار شدند. در کنار این موضوع، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی آن نیز در مورد این پروژه سینمایی واکنش‌های منفی فراوانی از خود نشان دادند و حتی زمزمه‌های استیضاح وزیر نیز از درون مجلس شنیده شد که تاکنون نیز بر جای خود پابرجاست.

در کنار تمام این ماجراها زمزمه‌های برکناری محمدجعفر محمدزاده نیز یکی از دیگر قطعات پازل تزلزل مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر است که گفته می‌شود به نوعی برای دفع فشارهایی صورت می‌گیرد که وزیر ارشاد از ناحیه دولت به منظور توقیف روزنامه شرق بر خود وارد می‌بیند.

زمزمه برکناری شمقدری هم در ماه‌های اخیر مطرح شده است

تنها اعتراف احمدی‌نژاد در طول سه ساعت نشست خبری

محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری هفته گذشته خود به صراحت از توقیف روزنامه شرق به سبب درج یک کاریکاتور اظهار ناراحتی کرد و گفت که قطعاً این تصمیم اشتباه بوده، اما من نمی‌توانم در این باره دستور دهم. امیدوارم قوه قضاییه در این امر وارد شده و رسیدگی کند و باید توجه داشت که این تصمیم در غیاب بنده گرفته شده است.

این در حالی بود که سیدمحمد حسینی با پشتکاری عجیب در ایام انتشار این تصویر در روزنامه شرق زمینه‌ساز توقیف این روزنامه شد و این روزها در کنار زمزمه برکناری معاون مطبوعاتی‌اش برای چندمین بار ـ که البته هر بار نیز از سوی وی تکذیب می‌شود ـ با حرف‌های درگوشی مبنی بر برکناری خودش نیز مواجه شده است.

احمدی‌نژاد به صراحت اعلام کرد که وزیرش اشتباه کرده است؛ این تنها اعتراف رئیس جمهور بود!

واگذاری صندلی حسینی به آقای X

همه این ماجراها در حالی رخ می‌دهد که فعالیت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و کتاب در ماه‌های اخیر با اختلالات عمده‌ای روبرو بوده است. کاهش شمارگان کتاب، مساله گرانی عجیب کاغذ و تعلیق فعالیت ناشران به این سبب، در کنار نبود بودجه برای فعالیت دستگاه‌ها و موسسات وابسته به این وزارتخانه از سویی، وضعیت نابسامان و مجهول سازمان سینمایی کشور، مشکلات پی در پی در حوزه اکران سینمایی و اختلافات دامنه‌دار با حوزه هنری و وضعیت بغرنج قراردادها در حوزه تئاتر از سوی دیگر، کماکان بر جای خود باقی است و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها و توافقات بر سر جابه‌جایی صندلی حسینی به منظور تحکیم و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی کشور در ماه‌های پایانی فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد را جدی‌تر از پیش کرده است.

هفته گذشته یکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از احتمال برکناری سیدمحمد حسینی توسط رئیس جمهور خبر داده بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز در این زمینه با نمایندگان مجلس گمانه‌زنی‌هایی داشته است. باید منتظر ماند و دید سرانجام صندلی پرتنش ساختمان میدان بهارستان در روزهای آتی چگونه رقم خواهد خورد.

نظرات بینندگان