arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

وقتی سید حسن نصرالله تحلیل "کیهان" را به باد می دهد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه کیهان، چهارشنبه هفته گذشته (19/7/1391)، به بررسی ماجرای هواپیمای بدون سرنشی (پهپاد) ساقط شده در اسرائیل پرداخت و در مقاله ای مطول و مفصل، کوشید تا از قصه پهپاد رمزگشایی کند و به خوانندگان خود بگوید چه کسی پهپاد را راهی اسرائیل کرده است.

کیهان بر اساس گمانه زنی های موجود، چهار گزینه ایران، حزب الله لبنان، مصر و اسرائیل را کاندیداهای به پرواز درآمدن پهپاد در آسمان اسرائیل دانست.

سرمقاله نویس کیهان، با کنار گذاشتن گزینه ایران، دست داشتن اسرائیلی ها در پرواز پهپاد در آسمان این کشور با اهداف خاص مد نظر تل آویو را منتفی دانست و در این باره نوشت: گفت احتمال اينكه اسرائيلي ها خود هواپيماي خود را ساقط كرده باشند چندان منطقي نيست چرا كه پرستيژ نظامي-امنيتي، همواره براي اين رژيم از اهميت زيادي برخوردار بوده است. بنابراين مي توانيم بگوئيم كار هر كس هست كار خود اسرائيل نيست.

کیهان در رد احتمال نقش داشتن حزب الله لبنان در ماجرای پهپاد، نوشت: "همه مي دانند كه حزب الله ماجرا جو نيست و بخصوص از دست زدن به اقدامي كه به ضرر متحد خود-دولت سوريه- است، اجتناب مي كند."

در تحلیل روزنامه کیهان، دولت مصر عامل پرواز پهپاد در آسمان اسرائیل معرفی شد و سرمقاله نویس کیهان دراین باره نوشت: "بدترين خبر براي اسرائيلي ها اين است كه اين پرواز از صحراي سينا انجام شده باشد و از قضا قرائن هم اين احتمال را تقويت مي كند. چرا كه از يك سو همه مي دانند كه آمريكايي ها در فاصله 1357 تا 1389 چنين هواپيماهايي را به رژيم سابق مصر داده اند."

کیهان در ادامه نوشت: "با اين وصف و با تكيه بر اينكه ورود هواپيماي جاسوسي بر فراز بخش جنوبي فلسطين در سالگرد جنگ ششم اكتبر مصر با رژيم صهيونيستي اتفاق افتاده و محمد مرسي به همراه ارتش آشكارا به برجسته سازي دستاورد مصر در اين جنگ و آمادگي آنان براي حضور پرقدرت در جنگي مشابه مبادرت ورزيدند، مي تواند بخشي از سياست «قدرت نمايي» در مقابل اسرائيل به حساب آيد. اما اعلام اينكه نظاميان و دولت مصر در يك تصميم مشترك به چند كيلومتري ديمونا نزديك شده اند به هيچ وجه به نفع رژيم صهيونيستي نيست چرا كه با طرح اين مسئله بر نگراني شهروندان غاصب به شدت افزوده مي شود و ارتش اسرائيل را وادار به واكنش در مقابل نيرويي مي كنند كه به درستي آن را نمي شناسد و در فاصله دو دهه اخير بارها از اين «نيروي مرموز» شكست خورده است. ارتش اسرائيل قادر نيست اطلاعات واقعي را درباره اين هواپيما منتشر كند چرا كه لازمه آن تن دادن به جنگ با مصر است اين در حالي است كه صحنه واقعي تحولات مصر را نه مرسي و اخوان و... مي گردانند بلكه همان نيروي مرموزي كه مبارك را ساقط كرد، صحنه مقابله با اسرائيل را هم مديريت مي كند. پس بهتر اين است كه دولتمردان و نظاميان اين رژيم سكوت كنند كه كرده اند."

یک روز بعد از این تحلیل مطول که در آن تأکید شده بود فرستادن پهپاد کار مصری ها بوده و نمی توانسته از سوی حزب الله باشد ، پنج شنبه شب، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، رسماً اعلام کرد که آن هواپیمای بدون سرنشین را حزب الله لبنان به آسمان اسرائیل فرستاده بود. وی افزود که این اولین بار نبود که حزب الله لبنان چنین کاری کرد و آخرین بار هم نخواهد بود.

با تصریح سیدحسن نصرالله، نه تحلیل موشکافانه کیهان از ماجرای پهپاد ساقط شده در اسرائیل، یک شبه دود شد و به هوا رفت، بلکه سرمقاله کیهان در واقع به نقض غرض بدل شد. کیهان گفته بود ماجرای پهپاد کار حزب الله لبنان نیست چرا که حزب الله ماجرجو نیست. بدیهی است اکنون که معلوم شده نقش اول داستان "پهپاد و اسرائیل" حزب الله لبنان بوده است، کیهان باید بر مبنای مقدمات استدلالش، به این نتیجه برسد که حزب الله لبنان ماجراجوست! و حال آن که ارسال چنین پهپادی در یک جنگ اطلاعاتی و در حالی که هواپیماهای اسرائیلی مدام بر فراز لبنان هستند ، اساساً نمی تواند ماجراجویی باشد مگر در تحلیل کیهانی!

سرمقاله نویس کیهان، می خواست با تاکید بر " برگزاري مراسم جشن با حضور دهها هزار ارتشي و مردم مصر بمناسبت سالگرد آخرين جنگ مصر و سوريه با رژيم صهيونيستي" در حضور محمد مرسی، به این نتیجه برسد که ورود هواپیمای بدون سرنشین به آسمان اسرائیل، از دیگر برکات و نتایج "بیداری اسلامی" در مصر است.

به گزارش عصر ایران،اما احتمالاً خوانندگانی که آن سرمقاله سرشار از یقین را خوانده بودند، در کمتر از 48 ساعت پس از مطالعه تحلیل کیهان از زیرپوست حوادث پیچیده بین المللی، به یاد این جمله مشهور کارل مارکس افتاده اند: "هر آنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا می رود.
نظرات بینندگان