arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

آیت الله انواری درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله محمد باقر محی الدین انواری امروز در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، آیت الله محمدباقر محى الدّین انوارى به سال 1305 شمسى در شهر قم متولد شد. پدرش مرحوم آیةاللّه حاج شیخ زین العابدین انوارى از شاگردان مرحوم آیةاللّه العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى(ره) بود. وى در سال 1310 شمسى به دستور استادش، براى ارشاد مردم به همدان رفت و در آنجا رحل اقامت افکند. زندگى  او در همدان نیز از همین سال آغاز شد و تا سال 1324 شمسى دوره دبستان و دبیرستان را در آنجا سپرى کرد.

در اواخر همین سال و پس از تحصیل مقدّمات (صرف و نحو) و مختصرى منطق در مدرسه مرحوم آخوند همدان، براى ادامه تحصیل به شهر قم آمد. بعد از دوسال به تهران رفت، در مدرسه مروی سکونت گزید.

سطح عالى فقه و اصول را از محضر بزرگانى چون مرحومان آیةاللّه آشتیانى، آیةاللّه آقاى سیّد عبّاس فشارکى، آیةاللّه عمادالدّین غروى رشتى، آیةاللّه سیّد محمد حسین شیرازى و آیةاللّه میرزا یوسف ایروانى فرا گرفت. پس از اتمام سطح، حدود 5 سال در درس خارج فقه و اصول آیةاللّه العظمى مرحوم حاج شیخ محمد تقى آملى(ره) شرکت کرد. وی در تمام مدّتى که در خدمت مرحوم استاد آملى بود، در درس خارج فقه استاد بزرگوار مرحوم آیةاللّه آشتیانى نیز شرکت مى‏کرد.

آیت الله محمد باقر محی الدین انواری از علمای مبارزی بود که در اسفند سال 1343 دستگیر و در اواسط بهمن ماه 1355 آزاد شد. این یکی از طولانی ترین دوران زندانی است که یک روحانی به صورت مداوم تحمل کرده است. آیت الله انواری به دلیل مشارکت در ترور منصور و حمایت از مؤتلفه محکوم شده بود. ایشان بعد از انقلاب در شوراى مرکزى جامعه روحانیّت مبارز تهران عضویّت داشت و نیز افتخار نمایندگى حضرت امام (ره) را در ژاندارمرى جمهورى اسلامى ایران را داشت.

مرحوم آیت الله انواری در انتخابات دوره اوّل مجلس شوراى اسلامى، از سوى مردم شهرستان رزن به نمایندگى مجلس شوراى اسلامى برگزیده شد و در انتخابات دوره دوم مجلس شوراى اسلامى نیز از سوى مردم تهران به نمایندگى این مجلس برگزیده شد.

همچنین در اوّلین دوره مجلس خبرگان رهبرى، از سوى مردم استان همدان به نمایندگى این مجلس برگزیده شد و در دوره دوم نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت. وی به نمایندگى از سوى حضرت آیةاللّه خامنه‏اى در خدمت ائمّه محترم جماعات استان تهران در مرکز رسیدگى به امور مساجد انجام وظیفه مى‏کرد.

آیت الله محمد باقر محی الدین انواری در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.
نظرات بینندگان