arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱

نهاوندیان: کشور مشکل کمبود ارز ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از تصمیم‌های متعدد و متفاوت در حوزه ارز تاکید کرد که این کار به تولید ضربه می‌زند و در واقع همین روند باعث نگرانی تولیدکننده شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمد نهاوندیان امروز دوشنبه با اشاره به این‌که بانک مرکزی دستورالعمل اصلاحی استمهال بدهی پیمانکاران به سیستم بانکی را ابلاغ کرده است، گفت: بر این اساس مطالبات مشکوک‌الوصول نیز تحت شمول این دستورالعمل قرار گرفته و بدهی‌های حاصل از طرح‌های زودبازده هم استمهال می‌شوند.

او با اشاره به این‌که دستورالعمل جدید بانک مرکزی اختیار هیات مدیره بانک‌ها را به شعب تفویض کرده است، گفت: به گفته معاون بانک مرکزی این دستورالعمل اثر فوری داشته و میزان بدهی‌های استمهال شده را به سه برابر رسانده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین به صحبت‌های معاون ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: به گفته کیانی راد منابع ارزی مرکز مبادله از طرف عرضه تقویت خواهد شد. همچنین قرار است طی یک برنامه ریزی مشخص مرکز مبادله ارز از شکل فیزیکی خارج شود.

نهاوندیان در ادامه با بیان این‌که شیوه استفاده از ارز حاصل از صادرات نباید به گونه‌ای باشد که به صادرات لطمه زند گفت: روش‌هایی مانند پیمان سپاری ارزی که پیش ازاین تجربه شده نباید تجربه شود.

وی تاکید کرد که مداخله دولت در موضوع ارز حاصل از صادرات ممکن است به نفع تحریم‌کنندگان تمام شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری شورای گفت‌وگو با ارائه تحلیلی از شرایط ارزی کشور گفت: امسال 18 میلیارد دلار صادرات توسط بخش خصوصی و 20 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی و میعانات گازی می تواند حاصل شود. حتی اگر کشور یک سوم درآمد ارزی سال گذشته را هم داشته باشد جمع منابع به بیش از 62 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که کل واردات کشور 50 میلیارد دلار است، بنابراین کشور نباید مشکل ارز داشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به این‌که التهابات پیش آمده در بازار ارز به دلیل شوک‌های زمان عرضه بوده است گفت: در شرایط التهاب تقاضای سفته بازی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر این‌که مسوولیت و اختیار بازار ارز باید به بانک مرکزی واگذار شود، گفت: بانک مرکزی در این زمینه باید استقلال داشته باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
0
1
تو رو خداد از این تحلیلها خسته شدیم . تو این مملکت چه خبره هر کی ساز خودشو میزنه ! چند تا رئیس داریم؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
0
1
فکر کنم اون که شما منظورت هست "عرض" باید باشه نه "ارز"!
نظرات بینندگان