arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

شکاف طبقاتی فاحش در حریم توحید! +عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرزمین حجاز در حالی پذیرای حدود یک‌میلیون و 700هزار زائر مراسم حج از 160 کشور مختلف جهان است که نحوه‌ی حضور آن‌ها در کنار هتل‌های سوپرلوکس ساخته‌شده در کنار بیت‌الله الحرام، خیلی از مفاهیم مربوط و نامربوط را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا از سرزمین وحی، کشور عربستان سعودی به لطف سالانه 330میلیارد دلار درآمد نفتی و نیز بیش از 30میلیارد دلار از ورود و اقامت حدود 10میلیون زائر تمتع و عمره، یکی از کشورهای ثروتمند منطقه محسوب می‌شود. ضمن آن‌که پابه‌پای ازدیاد تعداد زائران و حاجیان در سال‌های گذشته، همواره شکل شهرسازی در کنار مکه‌ی مکرمه و مدینه‌ی منوره همواره روبه تغییر و توسعه و با آهنگ مدرنیته بوده است. با این حال، حضور خیل زائرانی که بسیاری، آن‌ها را حاجیان واقعی می‌دانند و توان اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی را نیافته‌اند، در کنار سازه‌های مدرن تأسیس‌شده، بویژه در حریم مسجدالحرام، بسیار مشهود و تأمل‌برانگیز است.

معاون امارت منطقه‌ی مکه‌ی مکرمه به‌تازگی از تصویب 100میلیارد ریال سعودی برای توسعه‌ی مکه خبر داده است. عبدالعزیز الخضیری در سخنانی در باشگاه فرهنگی ادبی مکه با عنوان «فرهنگ میزبانی و مسئولیت اطلاع‌رسانی» همچنین اعلام کرده است که پروژه‌ی توسعه‌ی مطاف بلافاصله پس از موسم حج امسال برای افزایش ظرفیت آن آغاز خواهد شد.

همچنین برخی منابع به نقل از شهردار مکه، از آغاز تخریب 200 هتل و واحد مسکونی در منطقه‌ی الغزه در چارچوب طرح توسعه‌ی صحن‌های مسجدالحرام خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، منابع دولتی عربستان اعلام کرده‌اند که طرح توسعه‌ی حرم شریف نبوی (ص) موسوم به پروژه‌ی ملک عبدالله را بلافاصله پس از برگزاری موسم حج امسال آغاز می‌کنند. پیش‌بینی شده است برای اجرای این پروژه حدود 100 واحد املاک و مستغلات تخریب شوند.

در این طرح که بزرگ‌ترین طرح توسعه پس از طرح توسعه‌ی دوران ملک‌ فهد به‌شمار می‌رود، قرار است کتابخانه‌ی معروف ملک‌عبدالعزیز، اسواق الحرم الجدیده (بازار‌ها) و برخی هتل‌های معروف هم برای اجرای پروژه‌ی جدید توسعه تخریب ‌شوند. هتل‌های مشمول طرح توسعه، به سبب نیاز به بیش از 12هکتار زمین برای توسعه‌ی بخش شمالی حرم تخریب می‌شوند.

اما در حالی که هم‌اکنون هتل‌های لوکس بسیاری، بویژه در کنار خانه‌ی خدا ساخته شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها که توسط خاندان سلطنتی و به‌عنوان بلندترین ساختمان عربستان به‌گونه‌ای احداث شده که بسیاری از زائران کعبه از نحوه‌ی چیرگی آن بر این مکان مقدس ناخشنودند، هزاران زائر هم هستند که خود را با دشواری به سرزمین وحی رسانده‌اند و حالا مجبورند در کم‌ترین فاصله از این اتاق‌های با کرایه‌ی شبی چندصد دلار، سر بر بتون و آسفالت بگذارند تا خود را برای وعده‌ی الهی آماده کنند.

این روزها با توجه به ازدحام جمعیت در مکه، قیمت اتاق‌ها برای اقامت از شبی 250 ریال تا 350 ریال (حدود 250 تا 350هزار تومان) افزایش یافته است که آن هم به‌سختی پیدا می‌شود. این به‌جز قیمت برخی هتل‌های مورد اشاره است که هزینه‌ی آن‌ها به چند برابر این میزان هم می‌رسند.

اما در حالی که از یک‌سو برخی روایت‌ها، حج را برای مسلمانانی روا می‌داند که تا چند منزل در اطرافشان مستمندی نباشد و از سوی دیگر، خانواده سلطنتی سعودی در اقدامی سمبلیک سالانه حدود یک‌هزار نفر از زائران و حاجیان کشورهای مختلف را به‌صورت افتخاری میزبانی می‌کند، هزاران نفر از مسلمانان نقاط مختلف جهان که از مناطق عموما محروم، خود را به مکه رسانده‌اند، شب‌ها را در خرابه‌ها و حاشیه گذرگاه‌های اطراف خانه خدا به‌شکل تأمل‌برانگیز و بعضا رقت‌باری سپری می‌کنند تا به دعوت خدای حسیب لبیک گفته باشند.









نظرات بینندگان